• معمای نقدینگی در ایران

    سال‌ها است که یک سوال در ذهنم بوده است: «وقتی بنگاه‌های ایرانی می‌گویند نقدینگی نداریم دقیقا راجع به چیزی صحبت می‌کنند و چرا این مشکل وجود دارد؟». این تابستان که از ایران برگشتم تصمیم گرفتم کمی در مورد این موضوع پژوهش کاربردی بکنم. این نسخه اول کار است که هنوز خیلی جای کار دارد ولی دوست دارم به عنوان قدم اول منتشرش کنم و بازخوردهای انتقادی دوستان را دریافت کنم. من نسبت به این موضوع دغدغه دارم و اگر کسی علاقه‌مند هست که کار را جلوتر ببرد می‌توانیم صحبت کنیم.

    پ.ن: ظاهرا لینک مقاله اشتباه بود. درستش کردم. عذرخواهی از دوستان.

    بازگشت
نظرات

10 پاسخ به “معمای نقدینگی در ایران”

  1. رضا کرجالیان گفت:

    سلام آقای دکتر
    کرجالیان هستم کارشناس ارشد بازرگانی و کارشناس اعتبارسنجی بانک. ما برای اعتبار سنجی از روشهای مبتدی و ساده ایی استفاده می کنیم که تحلیلهای گزارشهاس اعتباری ما تاحدودی مبتنی بر تحلیلهای مقدماتی عنوان شده در ابتدای مقاله با ارزش شماست. مثل تحلیل ترازنامه و بررسی دوره گردش عملیات شرکت لیکن معتقدم در انتها برآورد ظرفیت اعتباری شرکت با ضریب خطای بالا و تا حدودی سلیقه ایی انجام می شود. بانکهای دیگر هم از همین روشهای ساده استفاده می کنند. من هم مثل شما بسیار مشتاق به مطالعه این موضوع هستم که روش بهینه چیست و خیلی مشتاقم که با راهنمایی شما پژوهشی در این زمینه انجام بدیم. ایمیل من r.karjalian@gmail.com خوشحال خواهم شد اگر در این زمینه کمکی از دستم بر بیاد انجام بدم.
    با سپاس و تشکر از مقاله با ارزشتون

    • حامد قدوسی گفت:

      سلام و ممنون. در تماس خواهیم بود ان‌شاا…

      • رضا کرجالیان گفت:

        آقای دکتر سلام

        در محیطی که من کار می کنم از نظرات، راهکارها و روشهای جدید استقبال زیاد می شود. ضمن اینکه نتایج تحقیقات علاوه بر سایر نشریات در نشریه بانک هم برای مدیران و تصمیم سازان قابل ارائه می باشد.
        ما می توانیم با کمک و راهنمایی شما مدل موثری برای برآورد ظرقیت اعتباری و سقف تسهیلات قابل تخصیص به اشخاص حقیقی و حقوقی به سیستم بانکی معرفی کنیم. مثله شما معتفدم تو این زمینه تو ایران اصلن کار نشده لذا صلاح دونستید بلافاصله شروع کنیم.

        با تشکر

  2. علی گفت:

    سلام آقای حامد جان

    موضوع رساله دکترا من تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط دانش بنیان (در حوزه صنعت هوایی) از طریق سرمایه های خرد جمع یا کرافاندینگ می باشد البته با تحلیل دینامیک سیستم ها به بررسی این روش در ایران می پردازم (با مشاوره دکتر منطقی و دکتر مشایخی)
    فکر میکنم در کنفرانس مدیربت اگر وقت داشته باشید باهم صحبتی بکنیم

  3. مرادی گفت:

    با سلام و احترام
    من چند صفحه ای را مطالعه کردم، و در ادامه مابقی را مطالعه خواهم کرد،و نظر خودم را خواهم نوشت یکی از مواردی قابل ذکر است اصطلاحاتی از قبیل اطلاعات نامتقارن، کژگزینی، بدگزینی، انتخاب نامساعد، تضاد منافع … از این قبیل است که بالاخره کدام واژه باید به کار برده شود.
    با احترام مرادی

  4. سجاد گفت:

    آقای دکتر سلام وقتتون بخیر.
    من با این مطلب شما در کنفرانس سیاستهای پولی و تآمین مالی تولید که در روز نهم دی ماه ارائه دادید آشنا شدم و برام خیلی جالب بود. من در بازار سرمایه فعالیت میکنم. مسائلی که برای سرمایه در گردش و نقدینگی اشاره کردید دقیقا در صنعت خودروسازی کشور بوجود اومد و این صنعت دچار رکود شدید شد. ولی در یک سال اخیر با سرعت نسبتا زیادی مجددا تولید این صنعت با افزایش زیادی مواجه شده و این صنعت جزء صنایع پیشرو در خروج از رکود در کشور شده. نقدینگی جدید زیادی هم در این مدت به این صنعت تزریق نشده. فکر میکنم بررسی تغییرات متغیرهایی که اشاره کردید در صنعت خودرو بتونه به عنوان یک الگو جالب باشه. خیلی خوشحال میشم اگه این زمینه رو مفید میدونید با نظارت شما پژوهش کاملتری در موردش انجام بدیم.
    ممنون از مطالب پربارتون

  5. مرادی گفت:

    سلام آقای دکتر من مقاله ای در مورد سوآپ نکول اعتباری می خواندم و در آنجا به واژه TRANCHE برخورد کردم، مفهوم آن را متوجه نشدم لطف کنید در صورت امکان برایم توضیح دهید. با تشکر از لطف شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا با فونت انگلیسی به سوال زیر پاسخ بدهید: *

درباره خودم

حامد قدوسی٬ متولد بهمن ۱۳۵۶ هستم و با همسرم مريم موقتا در نزدیکی نیویورک زندگي مي‌كنم. در دانش‌گاه اقتصاد مالی درس می‌دهم. به سینما، فلسفه و دين‌پژوهي هم علاقه‌مندم.
پست الکترونیک: ghoddusi روی جی‌میل

جست و جو

اشتراک ایمیلی

ایمیل خود را برای دریافت آخرین مطالب وارد کنید.

بایگانی‌ها