فاجعهای به نام احمدینژاد به نظر
فاجعهای به نام احمدینژاد
به نظر من مطرح شدن احمدینژاد يک فاجعه برای اين کشور است. میگويند اگر دروغی را زياد تکرار کنيد ممکن است خود گوينده هم آن را باور کند. حالا اين شده حکايت ما با آبادگران و شهردار مردمیشان. صبح تا شب در گوش هم میخوانند که احمدی نژاد مدير موفقی است و من هرچه نگاه میکنم نشانهای از اين موفقيت نمیبينم. يکبار هم قبلا گفتم شهردار موفق در اين کشور کرباسچی بود که وقتی شهردار شد ما تازه فهميديم که شهرداری بايد کار فرهنگی هم بکند و پيک بادپا راه بيندازد و پارکهای باز بسازد و شرکت کنترل کيفيت هوا درست کند و روزنامه رنگی منتشر کند و پروژه نواب و يادگار را اجرا کند و کلی ماجراهای ديگر. اين آقا و طرفدارانش خوب است بگويند که در اين دو سالی که شهرداری دستشان بوده جز احيا سنت ديدارهای مردمی و اصلاح هندسی تقاطعها (که در برخی مسيرها فقط کار انتقال فشار به جای ديگر را انجام میدهد) چه نوآوری ديگری را به طور موفقيت آميز اجرا کردهاند که اين قدر دم از موفقيت شهردارشان میزنند.
مشکل اساسی امثال احمدینژاد و کسی که او ايشان را الگوی خود میداند اين است که ناکارآمدی را پشت حجاب خدمتگزاری و مظلوميت و تعهد پنهان میکنند و مانع از آشکار شدن خطاهای مديريتیشان میشوند. يکی از مديران وزارت دفاع زمانی تعريف میکرد که آمدهاند در سيستمشان دو نوع خطا تعريف کردهاند. خطای نوع اول يعنی فساد در استفاده از منابع و خطاهای نوع دوم يعنی بیکفايتی در استفاده موثر از ظرفيتهای موجود. میگفت ديدهاند که در بيشتر مواقع مديران به خاطر جلوگيری از خطای نوع اول (مثلا خراب نشدن يا دزديده نشدن تجهيزات يک سالن) هزينههای پنهان خيلی بيشتری را در قالب عاطل ماندن امکانات موجود تحميل میکنند و تقريبا هيچ قانونی مديران را به خاطر خطای نوع دوم تنبيه نمیکند. احمدینژاد و توکلی و همفکرانشان در بهترين صورت دغدغه کاهش خطای نوع اول را دارند (همان کاری که دکتر صدرنژاد در زمان رياستش بر دانشگاه شريف انجام میداد) يعنی جلوگيری از بريز و بپاش و سوء استفاده و از اين طريق جلوی پرسيدن سوال مهمتری را میگيرند : اين خطا را به چه قيمتی کاهش داديد؟
برای حسن ختام يکی از آخرين سخنان ايشان را بشنويد : « اگر ۱۰ درصد بودجه كشور را كه همه قبول دارند صرف بريز و بپاشها ميشود را به جوانان اختصاص دهيم همه مشكلات آنها در زمينههاي اشتغال، مسكن و ازدواج حل ميشوند.»(منبع سايت بازتاب). اين سخن در درجه اول نشان میدهد که نامزد رياست جمهوری ما تا چه حد با ساختار بودجه در ايران آشنا است که فکر میکند به راحتی آب خوردن میتوان ۱۰ درصد از بودجهای را که بيشترش حقوق معلمان و پرسنل نيروی انتظامی است را به جای ديگری تخصص داد و ثانيا از دانش بالايی در رياضيات و اقتصاد برخوردار است که میخواهد با ۱۰٪ بودجه جاری حداکثر ۲۰ ميلياردی کشور برای دو و نيم ميليون جوان بيکار (يعنی با سرانه کمتر از يک ميليون تومان) هم شغل درست کند و هم مسکن بدهد و هم هزينه ازدواج. به باور من يکی از معيارهای مهم برای رای دادن در انتخابات اين است که آيا يک نفر صحبت از افزايش ظرفيتها و درآمدها میکند و يا فقط صحبت از تخصيص منابع به يک گروه خاص و طبعا دريغ داشتن آن از گروه ديگر. تا جايی که من ديدهام محافظهکاران عمدتا ايدهای جز اين بازتوزيعهای مردمپسندانه ندارند.

نظرات
مسافر :
بودجه جاری بيشتر نيست؟
مسافر - May 27, 2005 07:59 PM
حامد قدوسی :
نه سعید جان یادت باشه دفعه قبل هم این بحث ها بود. آمار بورگان که برای من قابل اعتماده حتی کم تر از این را نشان می داد. به هر حال کل تولید ناخالص ملی حدود 120 میلیارد دلاره و بودجه جای 20 میلیاردی دلاری معقول به نظر می رسه. یه بخش بزرگ بودجه مربوط به شرکت های دولتی است که خارج از بحث ما است و البته این حرف ایشان این قدر بی ربطه که با دو برابر فرض کردن بودجه جاری هم فرقی نمی کنه. مساله اینه که کشوری با درآمد سرانه 1800 دلار چه جوری می تونه برای همه جوانانش همه این چیزا را تامین کنه.
حامد قدوسی - May 27, 2005 08:09 PM
Mohsen :
aghaye ghodusi
kami ensaf.doroste eslah talabim, vali vaghti be ghezavat miyad mishim eghtedar gara. age az mardom beprsid khalafe uni ke shoma migid ro migan.
Mohsen - May 27, 2005 10:20 PM
سيروس :
سلام حامد عزيز. احمدی نژاد فاجعه نيست. می ئونی فاجعه فرآيند غيرعاديه. احمدی نژاد و آبادگران يک واقعيت ساده است. واقعيت مردم قضاوقدری و مستاصل و حيران که چشم به دهان اسمانی هستند که برايشان تغيير بيافريند. ولو از بد به بدتر. مردمی که دورزدن از يک دوربرگردان باطل رو به ايستادن پشت چراغ قرمز (یعنی قانون) ترجيح می دن. حتی اگه زمان بيشتری بخواد.
سيروس - May 27, 2005 11:20 PM
Sina :
حرفش به مزخرفی حرف های ری شهری در سال 76 هست که می خواست با بودجه ای که اسراف میشه بیاد مشکل مسکن جوانان رو حل کنه! اما اون می گفته 50 درصد بودجه!
Sina - May 28, 2005 01:02 AM
Mahdi :
سوال اینه که چطور می خواد جلوی اسراف رو بگیره. وقتی بودجه توسط مدیران ریز و درشت دولتی که تقاضای بودجه می کنن تعیین می شه از کجا می فهمه که این مقداری که مثلا فلان مدیر مدرسه در فلان جا برای سال آینده درخواست کرده اسرافه یا نه. فرض کن همشو می زنه به نام جشن میلاد یا مراسم ۲۲ بهمن یا اصلا... وکلی پول همین جوری می گیره با هاش میز می خره براس خودش ... یه قول دکتر نیلی این عدد و رقم ها که به اسن اسراف می گن هیچی نمیشه. اسراف واقعی در بودجه توی سوبسيد بنزينه که کمر هر دولتی رو خم می کنه....
Mahdi - May 28, 2005 01:16 AM
مسافر :
سوالی به ذهنم رسيده حامد جان ... برام مهمه بدونم تو از چه جهت ميگی مديريتش نا موفق بوده... من البته در تهران نبودم و نميتونم نظر بدم ... ولی از افراد که ميشنوم خيلی ها خوب ميگن... شنيدم پارکهای زيادی هم تأسيس کرده ... البته به نظر من دو سال مدت کافی نيست برای قضاوت در مورد يک نفر و کارش ... اونهم توی کلانشهری مثل تهران ... و لذا قضاوتی ندارم...
مسافر - May 28, 2005 06:49 AM
مسافر :
گزارشی از عملکردش رو اينجا ميتونی ببينی... البته فکر کنم در مورد پارکها اشتباه کرده بودم:
http://sharifnews.ir/?4838
مسافر - May 28, 2005 06:58 AM
ehsan :
موافقم!جز اينکه احمدی نزاد فرزند مشروع جامعه ايست که در آن به جای استناد به گزارشات علمی و آمار مستند و تکيه بر موازين مشخص رشد اقتصادی يا حتی رشد فرهنگی .احساسات و شعارهای زيبا مبنای قضاوت عوامش قرار می گيرد...
ehsan - May 28, 2005 12:47 PM
حامد علیخانی :
من نميفهم!تو خودت ادعا ميکنی که رو هوا نبايد حرف زد.اما از اول تا آخر متنت دليلی نديدم که نشون بده احمدی نژاد توی اين ۲ سال موفق نبوده.چون کرباسچی موفق بود انگاه احمد نژاد ناموفق است؟یا چون شما دلایل موفقیتش رو نمیبینی آنگاه هیچ دلیلی نیست؟اون حرفی که زدی در مورد اصراف و این ها خیلی قشنگ بود،اما اثبات بیکفایتی احمدی نژاد رو نفهمیدم چه جوری میشه اون وسط اثبات کرد.گيرم که به ضعم تو حرف چرت هم زده(که جای بحث داره) چه ربطی به عملکردش داره؟نديدی تا حالا مدير اجرايی که حرف چرت زياد ميزنه اما کارش رو درست بلده؟احمدی نزاد آدم رياست جمهوری نيست،منم قبول دارم.اما نمیفهمم چه اصراریه که از اونور دنیا بگی عرضه اداره شهرداری رو هم نداره...این قدر یک چیزی رو تکرار میکنید که آدم شک میکنه!زنگ زدم تهران از دوستم پرسیدم این احمدی نژاد چی کار کرده.حرف جالبی زد.
حامد علیخانی - May 28, 2005 06:43 PM
حامد علیخانی :
گفت نمیدونم،اما کوچه ما رو بعد از n سال آسفالت کرده،من نه روزنامه میخونم نه از پیک بادپا استفاده میکنم،نه فرهنگ سرا میرم.صبح میرم شب میام.زمین فوتبال بچم رو درستش کرد،دست اندازای خیابون رو هم که کلی خرج کمک فنر رو دستم میزاشت درست کرده...احمدی نژاد شهرداره منطقه ۲۰ هم هست.این یادت باشه.
حامد علیخانی - May 28, 2005 06:44 PM
Sina :
کرباسچی شهردار منطقه 17 هم بود، ساده ترین انگاره اش تغییر فضای میدان کشتارگاه یا (شهید ببعی!) به فرهنگسرای بهمن بود. هیچ شهرداری وظیفه اش تنها آسفالت کوچه نیست نه منطقه 1 و نه 22.
Sina - May 29, 2005 01:28 AM
eynaki :
هنر می خواهد که بخور بخورهای زمان کرباسچی را جمع کنند و با آن پول برای جوانها وام ازدواج درست کنند. نبوديد و نديديد ولی ما ديديم زوجهايی که با همين پانصد هزار تومانها کمبود خرج عروسيشان درآمد. ما ديديم که با آن پولها سمينارهای علمی جوانان راه افتاد. اينها به اين معنی نيست که احمدی نژاد رئيس جمهور بشود يا کرباسچی بد عمل کرده. نه . اينها يعنی شهرداری از مرکز جيب پر کنی شده محل کار!
eynaki - May 29, 2005 01:56 AM
مریم :
سینا!فرهنگسرای بهمن منطقه 16 هست.این رو گفتم برای اینکه بگم آدمی که دقیق حرف نمیزنه خیلی نمیشه رو حرفش حساب کرد...
مریم - May 29, 2005 03:00 AM
آرش :
جناب حامد قدوسي چيزي كه شهرداري ايجاد كرد تنها تغيير هندسي چند خيابان و تقاطع نبود يا ساخت دهها پل و پاركهاي متعدد و دهها طرح شهري بلكه ازآن مهمتر او چيزي را در ذهن مردم درست كرد كه امثال كرباسچي ها و الويري ها و ملك مدني ها آن را در ذهن مردم ما از بين برده بودند و آن روح عدالت طلبي بود كه امروزه هر مراجعه كننده اي در شهرداري اين حس را در آن محيط بدست مي آورد حس زيباي گرفتن حق چيزي نيست كه شما بتوانيد منكر آن شويد و اين حس زيبا را مردي حزب اللهي با تخصصي بالا در امور شهري در بين مراجعه ككندگانش ايجاد كرد همانند شهيد رجايي و خدا را خوش نمي آيد براي دل كانديداي مورد نظرتان اين مرد بزرگ را خراب كنيد
آرش - May 29, 2005 04:48 AM
روح الله :
یه چیز دیگه هم اضافه کن ایشان در اوایل شهردار شدنشان ادعا کردند کل خیابانهای تهران را اسفالت می کنند ما که چیزی ندیدیم.. در ضمن سابق ایشان فرماندار ماکو و اردبیل بودند آیا این دلیل رجل بودن ایشان است..آقای دکتر معین وقتی احمدی نژاد یه سرباز عادی تو جنگ بوده نماینده مجلس بوده و حال ایشان رجل سیاسی نیستند واقعا جالبه بادو سال شهردار بودن ادم سیاسی بشه ولی با 25 سال سابقه نشه؟؟!!!
روح الله - May 29, 2005 10:43 PM
محمد :
آقا تو اگه کوری به ما چه چشماتو واکن می بینی
اخه انیشتین مگه مشه شهر به این بزرگی رو یه ساله یا دوساله جوری آباد کرد که برای شما کسانی جلوی بینی خود را میبینید محسوس باشد......
جان مادرت فکر کن بعد چیز بنویس
البته نمیخام توهین کنم گاهی لا زمه موفق باید...
جانم فدای احمدی نژاد...
محمد - June 16, 2005 01:00 AM