فاجعه دارفور
چشم پوشی بر فاجعه دارفور سودان نمونه ای از تبعیض هایی است که توسط دولت ایران در قبال مسایل بین المللی اعمال می شود. اگر فاجعه ای که در دارفور رخ می دهد بر علیه یک اقلیت مسلمان در یک کشور دیگر اتفاق می افتاد فریادها به آسمان می رفت ولی حالا که دولت نظامی خارطوم سال ها است نسل کشی تدریجی اهالی غیر عرب دارفور را رهبری می کند می توان به سادگی در مقابل آن سکوت کرد و حتی اخبار جانبه دارانه نیز پخش کرد. در ادبیات بحران دارفور نمونه مهمی از نسل کشی و فاجعه تدریجی انسانی در قرن بیست و یکم معرفی می شود و در مقابل صدا و سیمای ما با افتخار و خوش حالی از مخالفت دولت سودان با ارسال نیروهای حافظ صلح غربی صحبت می کند.
کاری به محتوای سیاسی جنگ و مواضع طرفین آن ندارم. مساله این است که انسان های بی گناه این وسط قربانی می شوند تا سیاست هم سان سازی نژادی به اجرا درآید. این دیگر موضوع روشنی است که دولت سودان شبه نظامیان جناوید را حمایت می کند که کارشان شبیخون زدن و قتل عام اهالی آبادی های آفریقایی نشین منطقه است. داستان محاصره های دارفور در بین کارکنان سازمان های بین المللی معروف است. گروهی از اهالی را تحت محاصره در می آورند و آن قدر نگاه می دارند تا از تشنگی بمیرند. همه این ها به این خاطر است که آن ها را مجبوربه ترک منطقه کنند. آوارگی گسترده افراد و تجاوزهای دسته جمعی نمونه ای از فجایع رخ داده در منطقه است. آمار جان باختگان متفاوت است و بین پنجاه تا چهارصد هزار نفر نوسان می کند. عدد کمی نیست. البته این جا آفریقا است و به قاعده همیشه گی جان انسان های سیاه کم ارزش است لذا صدای چندانی هم به گوش جهانیان نمی رسد.
هنر نیست که کسی از هم کیشان خود دفاع کند. هر قبیله بدوی هم همین کار را می کند. هنر آن جا است که آدم در مقابل ظلم علیه غیرهم کیشان هم ساکت نباشد.
پ.ت: از تذکر مهدی و بقیه دوستان ممنونم. من همیشه به قاعده جنگ جنوب فکر می کردم اهالی دارفور هم مسیحی هستند. الان که بیش تر خواندم متوجه شدم مساله بیش تر پاک سازی نژادی است تا دینی. هر چند در مقالاتی که خواندم مذهب کشته شدگان را خیلی روشن بیان نکرده بود. به هر حال اصل مساله سرجایش است. من هم متن را اصلاح کردم.

نظرات
بلاگنيوز :
در بلاگ نیوز لینک داده شد
بلاگنيوز - August 24, 2006 11:45 PM
mehdi :
حرفت کلیتش درست. فقط دارفور منطقه مسلمان نشین سیاهپوست سودان است و با جنوب مسیحی نشین سودان فرق دارد. الان هم عربهای مسلمان سودان دارند سیاهپوستهای مسلمان سودان را میکشند. قضیه بیشتر نژادی قبیلهای است تا دینی.
mehdi - August 25, 2006 12:14 AM
عباس كاظمي :
اقا حمايت بايد يه چيزي توش باشه يا نه. مثلا اونقدر وزن داشته باشه كه خوراك داخلي رو فراهم كنه. با تو هم عقيده ام
عباس كاظمي - August 25, 2006 12:40 AM
Arash :
As much as I know people of Darfur are not Muslim. They have a kind of African religion.
Arash - August 25, 2006 12:49 AM
م :
مردمی که در دارفور کشته می شوند مسلمانند نه مسیحی.
م - August 25, 2006 02:17 AM
11 :
دوست عزیز چرا از مسایلی که سردر نمی آوری دخالت می کنی شما از دکتر معین نفر پنجم انتخابات حمایت می کردی معذرت می خواهم شعور سیاسی شما در همین حد بود که نفر پنجم انتخابات را حمایت کنی بعدهم تمام پستهای که در حمایت معین فرستاده بودی پاک کردی یعنی خودت اعتراف کردی با این کارت که توان تحلیل سیاسی نداری بهتر نیست به همین اقتصاد بچسبی و سیاست را به متخصصین آن بسپاری ؟مطلب بالا را اگر به شکل اقتصادی کسی می نوشت چقدر مسخره می کردی واقعا چقدر مسخره می کردی تنها دلیل که آوردی مطلب معروفی بین کارکنان سازمان ملل است پس کو لینکش کو سند ومدرکش کو.... این بود آن دقیق صحبت کردن که در اقتصاد اینقدر تاکیدداشتی برای تمام مطالب بالا فقط و فقط یک سند و مدرک ذکر شده فلان مطلب بین کارکنان فلان سازمان معروف است شما در اقتصاد دقیق با سند صحبت کن کسانی هستند در سیاست با مدرک سند حرف بزنند همانهایی که در انتخابات روی برگ بازنده شرط نمی بندند بعدهم تمام پستهای انتخاباتشان را هرگز پاک نمی کنند بازهم معذرت می خواهم
حامد: دوست عزیز
1) شما آن قدر عصبانی هستی که حتی نمی دانی که من از معین حمایت نکردم، تنها روز آخر پیشنهاد یک رای دادن تاکتیکی به معین را مطرح کردم و پیش از آن هم چند بار در نقد معین نوشته بودم. تمام پست های انتخاباتی ام مربوط به حمایت از هاشمی و مخالفت با احمدی نژاد بود و الان هم کاملا پای حرفم هستم. ضمنا تمام آن پست ها سرجایش است. کافی به آرشیو مراجعه نمایید.
2) حتی اگر کسی از نامزد بازنده حمایت کرده باشد دلیلی نمی شود که فهم سیاسی اش کم باشد. ماجرای انتخابات ماجرای تحلیل نیست و خود بازی است.
3) نکته اصلی این که فاجعه دارفور آشکارتر از آن است که بخواهم لینک و سند بدهم. کافی است نگاهی به اینترنت بیندازید تا ماجرا را ببینید. سکوت دولت ایران هم در قبال این قضیه روشن است.
سعی کنید یک لیوان آب خنک بخورید و بعد گفت و گو را ادامه دهید.
11 - August 25, 2006 12:10 PM
طفل شيرخواره :
اقا جان يواشتر بيرحمي علمي جاي خود,از نظر شخص من ايشان هم اگر جايي مسخره كرده بد كرده ولي دليل بر اين نيست كه حضرتعالي ((آتو)) گرفته و پمپاژ كنيد!!
طفل شيرخواره - August 25, 2006 01:04 PM
rahgozar :
دولت و رسانههای ایران، روشنفکران و فعالان ایرانی (از همه گروهها و دستههای موافق یا مخالف) در برابر فاجعه نسلکشی دارفور سکوت کردند و میکنند، همانطور که در مورد نسلکشی در رواندا (با نزدیک به ۶۰۰هزار نفر تلفات) سکوت کردند و هنوز هم چیزی نمیگویند. ادعای انسان دوستیشان همه آنها هم البته گوش فلک را کر کرده. فراموش نکنیم که هنوز چند ماهی از آخرین سفر مقامات ایرانی به کشور دوست و برادر سودان نمیگذرد که به طور عملی نشان داد که نه تنها ایران اعتراضی به این جنایتهای آشکار ندارد بلکه با افتخار با جنایتکاران رابطه دوستانه برقرار میکند. فعالان سیاسی هم انقدر در دعواهای کوتهفکرانه و بچهگانهشان غرق شدهاند که تقریبا هیچکدام به این سفر اعتراضی نکرند (و شاید برایشان اصولا مهم هم نبوده است).
rahgozar - August 25, 2006 02:19 PM
حامد.ع :
سلام حامد.
البته شما درست می گید که جان آدم،هر جای دنیا که باشه عزیزه.اما:
گفته بودی:"کاری به محتوای سیاسی جنگ و مواضع طرفین آن ندارم."
اولا کار نداری؟یا خبر نداری؟
ثانیا با این حساب منطقا به نتایجش هم نمی تونی کاری داشتی باشی!
دارفور بیشتر از جنس یک "فتنه" هست که خیلی هم دقیق معلوم نیست که حق با کدوم طرفه.وقتیم داستان شفاف نیست،اتفاقا بهتره که ما خودمون رو قاطی نکنیم.
حامد.ع - August 25, 2006 02:33 PM
anonymous :
The war’s complex origins are tribal and political, but not racial. Darfur’s Arabs are black, indigenous African Muslims — just like Darfur’s non-Arabs.
Emily Wax, Washington Post East African Bureau chief, who has written critically of the Sudan government's role in the Darfur tragedy, write a column:
5 Truths About Darfur, April 23, 2006, Washington Post.
Truth 1: Nearly everyone is Muslim. Mathina Mydin, A Malaysian nurse said: "...I quickly realized this war had nothing to do with religion."
Truth 2: Everyone is black. The true division in Darfur is between ethnic groups, split between herders and farmers. Each tribe gives itself the label of "African" or "Arab" based on what language its members speak and whether they work the soil or herd livestock. Also if they attain a certain level of wealth, they call themselves Arab.
Truth 3: It's all about politics. "Darfur is simply the battlefield for a power struggle over Khartoum." said Ghazi Suleiman, a Sudanese human rights lawyer.
Truth 4: This conflict is international. China and Chad have played key roles in the Darfur conflict.
Truth 5: The "genocide" label made it worse. Rather than spurring greater international action, that label only seems to have strengthened Sudan's rebels; they believe they don't need to negotiate with the government and think they will have U.S. support when they commit attacks.
See also Human Rights Watch Report.
http://www.hrw.org/english/docs/2004/05/05/darfur8536.htm
anonymous - August 25, 2006 05:09 PM
محسن :
من هم با حامد موافقم نمونه دیگری که میشه ازش نام برد مردم چچن بود که حتی یک کلمه دولت در مورد کشته شدن مسلمانها به روسیه اعتراض نکرد.
البته باید در نظر داشت تو آمریکاش هم هیمنه هر وقت به نفعشون بود اعتراض می کنند و هر وقت که نخواستند از کنارش رد می شن.
محسن - August 25, 2006 07:45 PM
نیما :
1- در اینکه فاجعه دارفور فوق العاده مهم است تردیدی نیست. فکر می کنم علت بی توجهی عمومی به این فاجعه و فجایع مشابه دو علت ساده دارد یکی ضعف شدید زبان انگلیسی در نخبگان درون ایران که منایع آنها را به منابع خبری رسمی کشور محدود کرده است دوم نداشتن تحلیل و اطلاعات کافی از شرایط خارج ایران که اعتماد به نفس موضع گیری را از آنها سلب میکند.
2- این روش که از دولت ایران نه به دلیل کارهائی که می کند بلکه به دلیل کارهائی که نمی کند انتقاد کنیم شاید روش کم هزینه تر و در عین حال پرکاربردتری در شرایط امروز ایران باشد.
نیما - August 25, 2006 09:15 PM
عباس :
ما که در مورد دافور اطلاعاتي غير از اخبار رسمي کشور نداريم شايد به اين علت که اينقدر دور و برمون تو شلوغ هست که وقت نميکنيم سربزنيم اونجا. شايد هم به خاطر ضعف زبان و... اينطوري که گفتند دوستان. اما هنر اين هم نيست که آدم براي اينکه نميتونه از غير هم کيشانش دفاع کند از هم کيشانش هم دفاع نکند. کم گذاشتيم استاد.
عباس - August 26, 2006 08:26 AM
علیرضا :
دستت درد نکنه، این مطلبت خیلی خیلی عالی بود. امیدوارم ازش حسابی استفاده بشه.
علیرضا - August 26, 2006 08:38 AM