جدی در باب مسابقه
این نوشته را با طول و تفصیل لازم می نویسم تا جلوی هر نوع سوء تفاهم بی هوده ای گرفته شود. ماجرای مسابقه دویچه وله که پیش آمد و من اسم خودم را در فهرست نهایی دیدم خوش حال شدم. خوش حالی ام از این بابت بود که فکر کردم هیات داورانی از وبلاگ نویسان با تجربه و موفق ایرانی این وبلاگ ها را انتخاب کرده اند. کمی بعدتر فهمیدم که انتخاب وبلاگ ها به انتخاب شخص حسین درخشان بوده است. فهمیدن این واقعیت نگاه من را به ماهیت مسابقه عوض کرد. درست از آن به بعد بود که به نظرم رسید این مسابقه چیزی بیش از یک تفنن و تفریح نیست و نتایج آن حداقل برای خود آدم قابل اعتماد نیست. عجیب هم نبود. چرا که وبلاگ های خوبی می شناختم که با معیارهای وبلاگی از وبلاگ من و برخی دیگر از شرکت کنندگان دیگر به تر بودند و در این فهرست قرار نداشتند. از طرف دیگر این توضیح را باید بدهم که به نظرم حسین سعی کرده که در انتخابش روابط شخصی اش را دخیل نکند. احتمالا می دانید که من و او رابطه خوبی نداشتیم و الان هم رابطه دوستانه خاصی با هم نداریم. یک بار آمد وین و یک بعد از ظهر باهم با هم بودیم و دومین دیدارمان تقریبا با نوعی عدم تفاهم خاتمه یافت. از آن پس هم کامنت های انتقادآمیز من نسبت به او ادامه داشت. این توضیح را نه از بابت خودم بل که از بابت انتخاب حسین و این که عدم رفاقتمان را وارد قضیه نکرده می دهم. البته یک نگاه بدبینانه هم می تواند این باشد که عمدا این کار را کرده تا نشان دهد آدم دموکراتی است. من شخص تمایلی ندارم تا این نوع تحلیل های بدبینانه را بپذیرم.
ماجرای تفریح مسابقه ای ما در جریان بود و من هم واقعا به آن به چشم چیزی در حد هیجان بازی رایانه ای و مسابقه فوتبال نگاه می کردم تا این که دیدم نیکان و پارسای تیزبین وبلاگستان بر این شیوه انتخاب نقدی نوشته اند و اعتبار این مسابقه را زیرسوال برده اند. قاعدتا من به عنوان یک شرکت کننده در مسابقه باید موضع روشنی نسبت به ماجرا اعلام کنم. باز مجبورم این توضیح را اضافه کنم که الان وبلاگ من در رده چهارم رای ها و رده دوم نظرات قرار دارد و لذا شانس برنده شدنم در بخش جایزه هیات داوران صفر نیست. این توضیح از این حیث لازم است که به نظر نرسد به خاطر این که مطمئنم برنده نمی شوم این موضع را می گیرم. حالا با این مقدمه نظرم را می گویم :
1) این که حسین به تنهایی این وبلاگ ها را انتخاب کرده اعتبار مسابقه را تا حدی زیادی خدشه دار می کند. حداقل می توانست از چند وبلاگ برتر مسابقه سال قبل به عنوان داور کمک بگیرد.
2) تا جایی که من فهمیدم غیر از حسین بقیه داوران خارجی هستند و قاعدتا نخواهند توانست خود شخصا خواننده وبلاگ های مسابقه باشند. باز این جا احتمالا حسین است که اطلاعات را به آن ها منتقل می کند. این موضوع انتخاب نهایی را هم کمی غیردقیق می کنم. این جا مجبورم که این توضیح را بدهم که با وجود همه این محدودیت ها به نظرم انتخاب پرستو به عنوان وبلاگ نویس برتر سال گذشته انتخاب بسیار معقولی بود و نشان می دهد که سیستم داوری سعی می کند کار خود را به درستی انجام دهد.
3) این مسابقه به طور مشخص یک برنده ویژه دارد و آن هم کامران آن سوی دیوار است. کامران در این مدت ثابت کرده که فراتر از محدودیت های ایدئولوژیک سعی می کند نگاه انسانی به قضایا داشته باشد. تلاش او برای بی طرف بودن و یک سان دیدن طرفین ماجرا و واقعی کردن تصور ما نسبت به یک موضوع دور از دست رس، بسیار ارزش مند است. وقتی دیدم او عید فطر را به اهلش تبریک می گوید بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم
4) مسابقه فعلی امکانی فراهم کرده است که وبلاگم را از زاویه دید خوانندگان ببینیم و موقعیت خودم را نسبت به بقیه بدانم. اگر مقدمات قبلی را بپذیرید من ترجیح می دهم صرفا از حیث هیجان و نیز فهم به تر موقعیت و بازخوردهای خوانندگان مسابقه را ادامه دهم. اعلام هم می کنم که نتیجه آن را اگر به نفعم باشد نخواهم پذیرفت.
5) به نظر من پیشنهاد برگزاری مسابقه وبلاگ برتر توسط رادیو زمانه بسیار پیش نهاد منطقی است. نکته ای که می خواهم اضافه کنم این است که این مسابقه معیارهای خود را اعلام کند و سپس به وبلاگ ها اجازه دهد تا در یک دوره زمانی (مثلا سه یا شش ماه) به کار خود ادامه دهند و آن گاه چند وبلاگ برتر را انتخاب کند. این مسابقه به این ترتیب می تواند باعث ارتقاء کیفی وبلاگستان و ایجاد کننده انگیزه برای به تر کردن وبلاگ ها باشد.

نظرات
فرناز :
چرا همه جا باید خط کشی خوب ها و بدها، بهتر و بدتر، گوگولی تر و جینگولی تر راه بیاندازیم؟ چه ارتقای کیفی؟ معیار کیفیت چه چیز هست؟ چه مولفه هایی می توان تعیین کرد و اصلن چرا باید برای وبلاگ که تنها فقضای نسبتن آزاد برای حرف زدن هست معیار و خط کشی تعیین کرد؟
من راستش با اصل موضوع است که مخالفم، حالا چه داور حسین درخشان باشد چه هیات داوری چه هر فرد دیگری. این مرز کشیدن ها را نمی فهمم و به همین دلیل است هرگز در هیچ کدام این مسابقه ها در رای گیری شرکت نکرده ام. به نظرم چنین اقداماتی هیچ کمکی به فضای وبلاگستان نمی کند و تنها ارزش گذاری های کلیشه ای نادرست را سبب می شود و طبقه بندی های خطرناک "تر" و "ترین" .
وبلاگ پارسای عزیز بخش نظر ندارد. بنابراین حامد جان اجازه می خواهم اینجا خطاب به این همسایه خوب وبلاگی مان بنویسم که گله اش از سکوت ما در برابر این اقدامات مدل شورای نگهبان درست است، اما تو این فضای مسموم پر از انگ به محض اینکه با هزار ترس و لرز و دل دل کردن انتقادی می کنی باران تهمت ها و حرف های بی منطق هم شروع می شود. فکر کنم پارسا عزیز خوب به یاد داشته باشد که هرکس از این بساط انتقاد کرد، فوری به شیوه دعواهای کودکانه گفتند طرف حسودیش شده! خودش کاندید نشده داره می سوزه! در چنین فضایی هست که آدم ترجیح می دهد جلو دهنش را بگیرد و سر و کله زدن های به نظر من کودکانه را فقط تماشا کند.
فرناز - October 27, 2006 05:26 PM
Arash :
جالبه که وقتی چند صدایی هست چه سریع کاریزماها شکسته می شند.
Arash - October 27, 2006 05:44 PM
سولوژن :
برتریی یک وبلاگ به چه معنا است؟ آن هم در جایی که نه وبلاگها موجودیتی تعریفشده و چارچوبدارند و نه حتی خوب است که باشند.
چنین مسابقههایی البته به درد سرگرمکردن آدمها میخورد. یکی دو نفر را هم مشهورتر از پیش میکنند. از این لحاظ اشکالی ندارد، اما نتیجهاش هیچ ربطی به انتخاب وبلاگ برتر ندارد چون چنین چیزی وجود ندارد.
پس نه این مسابقه، نه هیچ مسابقهی دیگری!
در واقع یک سوال مهم: بشر چه نیازی به ایجاد بازیهای غیرضروری دارد؟
سولوژن - October 27, 2006 06:06 PM
بابک :
راجع به انتخاب حسین درخشان خیالت راحت باشد. خودش نوشته همه به جز شما را او پیشنهاد داده.(البته نوشته به جز حامد متقی)
بابک - October 27, 2006 06:51 PM
پارسا :
ممنون از تو حامد جان بابت پاسخگويى و دقت نظرت و سپاس از فرناز عزيز بابت نکتهاى که يادآورى کرد.
پارسا - October 27, 2006 06:59 PM
leva :
خواستم بگم که کاملا با فرناز و سولوژن عزیز همفکرم. چه طور میشه قیاس کرد بین وبلاگی که از خودش مینویسه و روزی هزار تا خواننده داره یا وبلاگی که تخصصی مینویسه و باز هم همینمقدار خواننده داره؟
اصلا چه لزومی به قیاس هست؟ وبلاگ برتر یعنی چه؟ نه حکومتی هست نه سودی. فوقش یک وبلاگ به عنوان وبلاگ برتر انتخاب بشه. چند روزی لینکش همه جا هست و تعداد بازدید کننده ها زیاد میشه و بعد دوباره همون خواننده های سابق هستند که به سراغش میرن.
هر جور به قضیه نگاه میکنم با هیچ معیاری درست در نمی اد؟ بر چه معیاری قراره کسی کاندید بشه؟ فرض کنیم جامعه دمکرات هست و هر کسی بتونه خودش رو کاندید کنه. باید مرجعی که اون رو هم اکثریت جامعه انتخاب کردن بتونه ناظر باشه بر رای گیری. اینکه پارسای عزیز رادیو زمانه رو پیشنهاد کنه باید در اصل به اون هم رای داد که دید ایا اکثریت به اون اعتماد دارن یا نه.
بابا جان . همین یه جا هست که ما درگیر اینجور خط کشی ها نیستیم. دیگه قاطی نکنیم همه چی رو با زندگی و قانون های حکومتی.
در ضمن بهانه ای خواهد داد به دست کسی مثل آقای درخشان که ایندفعه برن در تلوزیون کانادا نه تنها خودشون رو پدر خواننده وبلاگستان بلکه ریس انتخابات .
حامد جان. همین الان هم خیلی ها با بوق و کرنا کردن وبلاگها به عنوان تنها راه نجات ایران دارن پولهای گنده گنده ای اون پشت پرده میخورن که خودت بهتر از من خبر داری. کافیه انتخابات هم راه بیفته که فردا بگن ببینید سمبل دمکراسی رو در ایران و ببینید کی بود سردمدارش و هیت مدیره اش.
یه ذره به دورتر ها هم نگاه کنیم.
leva - October 27, 2006 07:46 PM
محمد درويش - مهار بيابان زايي :
هر چند انتقادهايي كه تو و نيكان و پارسا بر نحوه برگزاري اين مسابقه وارد ساخته ايد به نظرم كاملا منطقي است‹ اما در عين حال گمان برم دوستاني كه اصل مسابقه را به زير سوال مي برند در حقيقت با يكي از نيازهاي اساسي و شناخته شده بشريت، يعني نياز به مورد تشويق قرار گرفتن و مطرح شدن، سر جنگ و انكار دارند كه البته آشكار است موفق نخواهند شد!
محمد درويش - مهار بيابان زايي - October 27, 2006 11:18 PM
مصطفي :
ايدهي برگزاري مسابقه به نظر من خوب است، اگر اين مسابقهها را آن قدر جدّي نگيريم كه آزادي فكرمان را محدود كنند، يعني اگر واقعاً «چیزی بیش از یک تفنن و تفریح» نباشند، و اين يك تفاهم عمومي باشد.
اگر زياد جدّي بگيريم، ممكن است اصل موضوع را كه همان وبلاگنويسي بر مبناي فرديت و آزادي فكر باشد، قرباني هيجان و اختلاف نظر كنيم.
به نظر من جاي حامد چاي داغ پايينتر از ده تاي اوّل وبلاگستان فارسي نيست. امّا به خودم و ديگران يادآوري ميكنم كه اين فقط نظر من است.
مصطفي - October 27, 2006 11:35 PM
گیر دهنده :
می تونم آدرس شمارو تو لینکام بذارم؟؟؟؟؟؟؟
گیر دهنده - October 28, 2006 01:15 AM
armanika :
آهنگ سرود مبارزان شیلی است به همراه تلاشی که برای ترجمه اش کرده ام!
ساخته ی «سرجیو اورتگا» در سال 1970
http://armanika.blogspot.com/2006/10/sorood-e-khalgh-chili.html
armanika - October 28, 2006 01:20 AM
:
وبلاگ حامد متقی در یک بخش دیگر است. ربطی به این حامد ندارد.
Anonymous - October 28, 2006 04:14 AM
saye :
natayej:
1- mesle kheyli chizhaye digar, ma Irnaian kolle chizi ro ke azash kosheman nayamade zire soal mibarim, hamunto ke Hamed 1000 bar gofte ke maslan baraye har bahsi, lazem ast MAFAHIM-e awwaliye ro yek bar check konim bebinam hamamun bahashun mowafegim ya na
اصلا چه لزومی به قیاس هست؟ وبلاگ برتر یعنی چ
چه ارتقای کیفی؟ معیار کیفیت چه چیز هست؟
2- bache ha be in natije reside-and ke aslan mosabege yani chi??? ina hamash kashke wa aslan mosabege dar donya nabayad bashe
من راستش با اصل موضوع است که مخالفم،
. این مرز کشیدن ها را نمی فهمم و به همین دلیل است هرگز در هیچ کدام این مسابقه ها در رای گیری شرکت نکرده ام.
چنین مسابقههایی البته به درد سرگرمکردن آدمها میخو
3- ma hanuz ham Irani hastim
)FARSI ha az nazarat-e dustan copy-paste shode ast)
saye - October 28, 2006 09:03 PM
خُسن آقا :
همه از ادعا میکنند که اصلا با چنین مسابقهای مخالفند و اصلا لازم نیست و الخ، ولی همین مسابقه یا شو یا هر چی میخواهید اسمش را بگذارید همه را گذاشته سرکار.
رادیو صاحب زمانی ها سینه زنی راه انداختهاند که چرا آنها چنین مسابقهای راه اندازی نکنند و آن طرفی ها ...
خدا خیرتون بده، رژیم داره همه ما رو از فلان جا میگاد! حالا ما نشستیم به این چرندیات میپردازیم
خُسن آقا - October 28, 2006 09:31 PM
آژانس خبری وبلاگ نویسان :
با سلام
مطلب شما در سایت رسمی وبلاگ نویسان قرار گرفت با ما همکاری داشته باشید
در صورت امکان لینک آژانس خبری وبلاگ نویسان را در سایت خود قرا دهید و س÷س بعداز ثبت نام در سایت وبلاگ نویسان لینک خود را در قسمت مربوطه قار دهید
آژانس خبری وبلاگ نویسان
آژانس خبری وبلاگ نویسان - October 29, 2006 06:05 AM
:
سلام
بدون اينكه خيلي از جزييات اين قضيه اطلاع داشته باشم سايت مسابقه را ديدم. براي من كه خيلي جالب بود. از اينكه تا اينجا آن سوي ديوار اول بود هم خوشحال شدم نه براي اينكه حتما وبلاگ برتر است بلكه چون دذ اين دوران سياسي ماوراي خيلي بحثها- غيرمنتظره - ماوراي كليشه ها و نهايتا دليل بازبودن ديد و نظر ايرانيهاست.
چرا افرادي كه ايرادي به اين مسابقه دارند با سايت مسابقه تماس نميگيرند كه نظر خود را بگويند؟ چرا ما بايد هميشه يكديگر را خراب كنيم؟
Anonymous - October 31, 2006 03:17 PM
:
We also noticed that for podcast nominees, inactive podcasts like Haftegi were nominated, while active podcasts such as Radio College Park, has been disgarded. One of the radio's collaborators contacted Hossein Derakhshan who was in charge of selecting the Persian nominee and asked why an inactive podcast was selected and he simply replied that it was a mistake!
Anonymous - October 31, 2006 03:20 PM