تبعیض؟
دی روز با یکی از رفقای فمینیست روی این پست ما قبل آخر بحث کردیم و من دیدم که فعلا برای تفاهم بر سر مفاهیمی پایه ای مشکل داریم. مساله اول به بحث این بر می گردد که اساسا تبعیض یعنی چه؟
یک تعریف می تواند این باشد که تبعیض یعنی ترجیح فردی به فرد دیگر به خاطر ویژگی هایی مثل رنگ و جنسیت و مذهب و نژاد و غیره به جای توجه به شایستگی های فردی. به عبارت دیگر تبعیض موقعی رخ می دهد که با وجود قابلیت های برابر بین دو نفر یکی از آن ها به خاطر باور کلیشه ای که لزوما به موضوع انتخاب مربوط نیست ترجیح داده می شود مثلا بین یک زن و مرد با تحصیلات و تجربه و الخ یک سان، مرد به زن ترجیح داده می شود.
در تخصیص های اداری تبعیض خیلی راحت قابل ردیابی است. اگر مثلا در کنکور ورودی دانش گاه ها بگویند که اگر یک دختر و پسر نمره یک سان داشتند یکی از آن ها به خاطر جنسیتش ترجیح داده می شود یا اگر بگویند در شرایط برابر سفیدپوستان به نسبت سیاه پوستان از حق بیش تری برای نشستن روی صندلی اتوبوس دارند فوری متوجه تبعیض می شویم.
با این همه در بازار ماجرا به شدت پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد. فعلا این مثال را مطرح می کنم که ببینم نظر شما چیست؟ شغلی داریم که جذابیت چهره یا صدای فرد روی کیفیت شغلش اثر می گذارد (مثلا مهمان داری هواپیما، گویندگی اخبار، معلمی کودکان یا بازاریابی). دو نفر مرد و زن یا حتی دو نفر زن با تحصیلات و تجربه و تخصص کاملا یک سان ولی با خصوصیات فیزیکی کاملا متفاوت مراجعه می کنند و آن یکی که چهره یا صدای جذاب تر داشت انتخاب می شود. دقت کنید که بر خلاف قابلیت های فردی که علاوه بر استعداد به تلاش خود فردهم وابسته است قیافه یا صدا موضوعی کاملا مادرزادی است. خب حالا آیا این تصمیم تبعیض آمیز بوده یا نه؟
دوست فمینیست می گفت اگر در این انتخاب خانم به خاطر جنسیتش به جای آقا انتخاب شود تبعیض نیست چون ویژگی هایی داشته (حتی صرف جنسیت) که او را در این شغل موثرتر می کرده است. من هم کاملا با او موافق بودم که هیچ تبعیضی رخ نداده و بازار تصمیم گرفته شغل را به کسی بدهد که بالاترین کارآیی را در شغل دارد. در این مثال ما قادر به مشاهده عاملی مثل زیبایی و صدا بودیم و لذا توجیه کافی برای تبعیض ندیدن ماجرا داشتیم. حال فرض کنید که ناظر ماجرا کسی است که اساسا قادر به تشخیص مقوله ای مثل زیبایی یا خوش صدایی نیست. از نظر او یک تبعیض اساسی رخ داده چون یکی بی دلیل به آن یکی ترجیح داده شد.
در تحقیقات اجتماعی چشم غیرمسلح ما قادر به کشف خیلی از پارامترها نیست. ما ممکن است زیبایی را ببینیم ولی بازار صدها فاکتور پنهان از چشم ما را می بیند و به صورت ناخودآگاه تصمیم را اخذ می کند. لذا صرف این که متوسط دست مزد زنان یا مهاجران کم تر از بقیه هست نمی تواند مدعای محکمی برای تبعیض باشد. شاید ده ها فاکتور از جنس همان زیبایی در این انتخاب دخیل است که چشم ما نمی بیند. در مورد این که چرا به لحاظ نظری تبعیض در بازار اساسا به سختی رخ می دهد و چه مدل هایی برای توضیح آن هست بعدا می نویسم.

نظرات
رهام :
salam hamed aziz.
agha mitooni dar mored e MASS MARKETING va NICHE MARKETING ye moadel farsi be man bedi?
mamnoon
حامد: سلام رهام. بازاریابی انبوه در مقابل بازاریابی با تمرکز بر بازارهای خاص (یا بازاریابی در بخش های خاص بازار)؟ نمی دونم. من هیچ وقت برای نیش معادل خوب فارسی که معنی آن را در بازاریبای و اقتصاد برساند ندیدم.
رهام - January 17, 2007 10:47 PM
پرستو :
خب، حالا فرض کن در مثلاً اتريش، کارفرما «حدس» بزند مردم از مهماندارِ خارجی خوششان نمی آيد و دو نفر برای یک جای خالیِ مهمانداری درخواست داده باشند: یکی شان ايرانی، یکی شان اتريشی و قابليت های فرد ايرانی بيشتر باشد يا حتی برابر. کارفرما اگر اتریشی را انتخاب کند، تکيه کردن به يک «گمان» برای تصميم گيری به نظرت تبعيض آميز است؟ (نظرِ قاطعی ندارم. دارم فکر می کنم به اين که تکيه کردن به بيشينه کردنِ سود تا کجا می تواند جلو برود.)
حامد: پرستو جان فرض این است که مردم در درازمدت همش حدس های خطا نمی زنند. اگر یک کارفرما حدس اشتباه بزند و یکی دیگر نزند آن که حدس درست زده از آن یکی جلو می افتد. البته این حرف وقتی درست است که تو میلیون ها بار این مساله را تکرار کنی و چون در بازار ما تعداد خیلی خیلی زیادی عامل داریم احتمال این که همه آن ها در طول ده ها سال مرتبا مرتکب اشتباه شوند کم است. این البته خب فرضیه ای است که اقتصاددان ها بهش اعتماد دارند و طبق معمول داروینی است ولی اگر کسی به این فرضیه اعتقاد نداشته باشد و فرض کند که افراد ممکن است همه با هم در طول زمان بلند حدس های اشتباه بزنند حرفت درست است.
با این همه من یک نکته را در حرف تو می بینم. ببین تکیه کردن به بیشینه سازی سود می تواند برای توضیح این که تبعیض نیست تا آخر جلو برود ولی از حرف تو من یک برداشت هم می کنم. حتی اگر مردم اتریش از مهمان دار خارجی خوششان نیاید ممکن است قوانینی بگذاریم که بگوید ما به مردم در این مورد اجازه نمی دهیم تا تصمیم آزاد بگیرند چون بر خلاف اصل برابری انسان ها است. یعنی با این که خیلی ها حال می کنند که مهمان دار اتریشی در پرواز باشد ما با دانستن این موضوع اجازه انتخاب اتریشی در مقابل خارجی را صرفا به دلیل ملیت نمی دهیم. این می تواند یک ایده باشد ولی نتایج منطقی سنگینی دارد. تو معلم خصوصی هم که انتخاب می کنی آن که باهوش تر و خوش صحبت تر است را انتخاب می کنی که باز مثل همان اتریشی و خارجی فاکتوری غیر ارادی است. این محدودیتی که می گذاری را تا کجا می شود ادامه داد؟ اگر تا آخر ادامه دهی اصل انتخاب افراد بر اساس قابلیت ها را هم مجبوری نقض کنی.
پرستو - January 17, 2007 11:19 PM
:
خانم مهماندار زیبای هواپیما برای خوشایند مسافران مرد انتخاب می شود، چرا از پسری جوان و خوش چهره برای خوشایند خانم های مسافر بهره نمی گیرند؟
حامد: مناقشه در مثال؟ خب به جای خانم بگویید پسر جوان. صورت مساله که عوض نمی شود.
Anonymous - January 17, 2007 11:53 PM
اسماعيل :
با سلام،
همان طوری که نوشتيد اگر بازار بر اساس يک سري فاکتورها که ممکن است ما با چشم غير مسلح نبينيم يک نفر را به نفر ديگر ترجيح بدهد تبعيض نيست. ولي اگر انتخاب به جاي بازار از سوي شخصي صورت بگيرد که بر اساس باورهاي کليشه اي خود (و يا سود و زيان خود) دست به اين کار مي زند، تبعيض به وضوح رخ مي دهد.
حامد: سلام. این شخص کجا است؟ در بازار یا سیستم دولتی؟ اگر در سیستم دولتی است که من گفتم بحث ما نیست ولی اگر در بازار است مثلا مدیر یک شرکت خصوصی است در این صورت سود و زیان او که شما اشاره کرده اید دقیقا مکانیسم انتخاب بازار است. اقتصاددان ها معتقدند شانس تبعیض کم است چون اگر افراد بر اساس سود و زیان خود تصمیم بگیرند نمی توانند تبعیض قایل شوند چون در این صورت از سود خود کم کرده اند.
اسماعيل - January 18, 2007 07:25 AM
بهاره :
طبق اصول EEO هرگونه ترجیح بایستی به خوبی "اثبات" شده باشد که با "عملکرد شغلی" مرتبط است. در غیر اینصورت می تواند دادخواهی شود.
در مورد اصول EEO البته موافقم. ولی این ملزومات برابری فرصتها تنها در انتخاب شغل نیست که تاثیر دارد. برابری فرصت باید در تحصیلات و فرصتهای آموزشی هم باشد. وقتی دانشگاه آزاد مهندسی صنایع تولید صنعتی را صرفا به دلیل وجود کلمه "صنعتی" برای دختران غیر مجاز می کند. یا وقتی کلمه مهندسی برق-قدرت را به دلیل وجود کلمه "قدرت"! به نظرت مضحک نیست؟ در نتیجه عملا گزینه های موجود برای خانمها شغلهایی کلیشه ای مثل "ایزو" می شود که خود نوعی تبعیض است (البته بیشتر مربوط به یک مرحله قبل از اشتغال می شود).رعایت اصول برابری فرصتها به شدت به سطح دانش افراد تصمیم گیر بستگی دارد.
(معمولا آقایان در قبال انتقاد من به گزینش دانشگاه آزاد مساله سربازی را مطرح می کنند. خوب اگر واقعا دغدغه مسئولان مملکت بیشتر شدن فارغ التحصیلان دختر نسبت به پسر است. یک سال فرصت نرفتن به سربازی را به آنها می دادند. به خصوص که خودشان هم می دانند بیش از 60 درصد قبولی های کنکور در سال دوم قبول می شوند)
مساله این است که برای حل کردن صورت یک سوال مساله دیگری ایجاد نکرد. و همینطور اگر احساس می شود که تبعیض وجود دارد باید ریشه این احساس را پیدا کرد. نمی شود آن را به کل انکار کرد و گفت نه خانمها توهم تبعیض دارند!
خوب نمونه هایی که با چشم مسلح اقتصاد دیده نمی شود:
تبعیض یعنی اینکه وقتی یک فصل گزارش را برای ارائه به سازمان گسترش تنهایی و در غیبت آقای G تهیه کردی. بعد از اتمام مرخصی ایشان رئیس اصلا به روی خودش نیاورد و شما را برای ارائه به سازمان نبرد. در نتیجه آقای G گزارشت را زیر بغل بزند و برود سازمان برای خودش حال کند و روابط شغلی بعدی ایجاد کند. یعنی بهت نگویند شرکت بچه ها را برای کنفرانس تخصصی موضوع بحث می برد و صبح بیایی شرکت ببینی هیچکدام از مهندسان نیستند و منشی ها (چقدر ازشان بدم می آید) بپرسند چرا تو اینجایی؟! یعنی وقتی می خواهی برای فوق بخوانی (و قراردادت هم 100ساعتی است) رئیس مثل پدرخوانده ات بگوید "نمی شود که یا درس بخوان یا بیا سر کار" و بعد کشف کنی که "جناب G هم داوطلب کنکور اند(با قرارداد تمام وقت) و آن قدر مرخصی گرفته که ساعت کار ماهیانه اش 95 ساعت شده است. تایم شیتش را الکی پر کرده و حقوق تمام می گیرد، چون رئیس امضا می کند. ولی تایم شیتت بالا و پایین می کنند و تو حتی کم هم نوشتی. تو همواره 100 ساعت در شرکت حضور داری ولی آخر سر می گویند فلانی که هیچوقت نیست!!!!!!
چقدر دلم خنک شد جناب G قبول نشد. هرچند ضرری نکرد، شرکت او را به یک کلاس مدیریت اجرایی 4 میلیونی فرستاد.
بهاره - January 18, 2007 11:47 AM
بهاره :
وقتی فرصتهای آموزشی حین کار، امتیازات غیر مادی، نحوه اداره امور به صورت تبعیض آمیز و با اولویت آقایان باشد، پس از مدتی خانمها مشمول یکی از بندهای پست قبل می شوند و سطح برابری خود را با آقایان از دست می دهند. طبیعی است که حقوق و دستمزد پس از مدتی تفاوت پیدا خواهد کرد.
بله فرمول اقتصادی در دستمزدهای آینده این دو نفر تبعیضی نمی بیند. ولی آیا واقعا تبعیضی اعمال نشده است؟
حامد: احسنت. تو واقعا مسایل را خوب ریشه یابی می کنی. دقیقا نکته همینه . اگر تفاوت ببینیم اون را به تبعیض در تعیین دست مزد ربط ندیم بل که یک قدم عقب بریم و ریشه های تبعیض را پیدا کنیم که نمونه هاییش همین ها است که گفتی.
راستی دو تا ایمیل آخر من را گرفتی؟ من ایمیلت را جواب دادم.
بهاره - January 18, 2007 12:00 PM
فرزانه بابایی :
سلام دوست عزیز از آشنایی با وبلاگ شما خوشحالم
توصیه میکنم این کتاب را بخوانید:
همبرابری زن و مرد
خسرو بنده زاده
انتشارات روشنگران ومطالعات زنان
فرزانه بابایی - January 18, 2007 12:51 PM
Amirali :
I think there is another facet to this market based analysis of discrimination. If the employer chooses an individual over another in the job market based on some criterion that is believed to be important for higher returns in that job -right or wrong, this may influence the chances of these same individuals to get into the proper training for these jobs to begin with (an obvious discrimination). For example in Germany, many people don't trust non-German doctors, especially the Turkish descent doctors. Now the problem is that the education system which is based on equal opportunity for all, because of limited resources or even some real racist considerations,(which I assume are rare) tries not to accept non-German students (usually without clearly linking it to their race), so that they maximize the use of the future doctors in this area that requires high degrees of expertise and extensive training. Maybe the job market is not directly discriminating against non-German descents, but it is causing an already existing racism to grow by inducing discrimination in the education system (which is strongly linked to the job market in this instance). Another result is that the racist patient, will always have the choice of having German doctors which may in turn be a cause for racism to grow.
Amirali - January 18, 2007 04:18 PM
anonymous :
harfet dorost nist ke market hamishe be taadol mirese av tabiz vojood nadare. maloome faghat ECON 101 khoondi. man khodam az feminist ha khosham nemiad vali doolat bayad ghavaede bazi roo toori tayin va control kone hame fair bazi konan, mesle masael environmental ya minorities va ya kheili mesale dige. dar morede masale be in mohemi kashki harf nazan, ye chi bekhoon ba'd begooo, eghtesad sar maghale rooznamche iroon nist baradar
حامد: کاری به اصل کامنتت ندارم ولی برام جالبه که دی روز که این پست را نوشتم خودم یک لحظه شک کردم که آیا خیلی ساده و در چارچوب اکون 101 هست یا نه؟ به این خاطر روش کمی تامل کردم و دیدم در چارچوب تعادل یا مدل های چانه زنی هم خیلی پرت نیست. به هر حال این که دقیقا به اون اکون 101 که من بهش فکر کرده بودم اشاره کردی برام جالبه.
راجع به خوندن هم فکر کنم بکر بیش تر از همه روی این موضوع کار کرده. من کارهای بکر را خوندم.
حالا اصل کامنت: من نگفتم دولت نباید برای کاهش تبعیض دخالت کنه. منتها چارچوب فکری من اینه که بخش مهمی از شکاف دستمزد مربوط به تفاوت در سرمایه انسانی است و نه تبعیض مستقیم. دخالت دولت باید جایی عقب تر از بازار کار و نقطه تنظیم دستمزد باشه.
anonymous - January 18, 2007 05:44 PM
هژیر :
گفتی در تعریف تبعیض با طرف فمینیست مشکل داری, ولی فقط یک تعریف ارایه کردی و بعد هم ظاهرا با طرف مقابل در مثال مورد نظر همعقیده بودی. بقیه حرفها هم به جا بود ولی بالاخره صورت مساله چی شد؟
حامد: راستش تا رسیدن به این نقطه زمان زیادی صرف شد ولی در واقع آخر سر یک جوری به تفاهم نمی رسیدیم برای این که از نظر او استخدام مهمان دار هواپیما تبعیض نبود ولی شکل گسترده ای از تبعیض علیه زنان وجود داشت. حالا احتمالا خودش این دور و برها است و شاید کامنتی بگذارد و از موضعش دفاع کند.
هژیر - January 18, 2007 06:37 PM
negar :
1. Quoting from my previous manager in Iran: the best employees are single girls and married men.
2. read ‘Unlocking the Clubhouse : Women in Computing’
http://www.amazon.ca/Unlocking-Clubhouse-Computing-Jane-Margolis/dp/0262632691/sr=8-1/qid=1169143466/ref=sr_1_1/702-9145162-3938414?ie=UTF8&s=books
negar - January 18, 2007 07:04 PM
مهدی :
من هم تصور می کنم که آنچه مهم است کارائی بیشتر فرد انتخاب شونده است. با این حال در برخی شرایط موقعیت پبچیده تر می شود. مثلا در برخی سمتهای مدیریتی به ویژه در لایه های سرپرستی، علی رغم توانمندی، زنان کمتر مورد پذیرش سایرین قرار می گیرند. به عبارت دیگر در صورتی که مدیران سازمان زنان را به این سمتها بگمارند عملا به دلیل اینکه کارکنان با وی همکاری لازم را نمی نمایند کارائی سازمان کاهش می یابد. اگرچه ممکن است این موضوع به فرهنگ ضعیف جامعه برگردد اما اصولا تغییر این ذهنیت ها زمان بر است و بسیاری از مدیران به منظور حفظ و بهبود کارائی کوتاه مدت سازمان مجبورند که از مردان استفاده نمایند و از طرفی تغییر این فرهنگ را وظیفه خود نمی دانند و لذا ممکن است زنان به رغم شایستگی به دلایل فرهنگی از گردونه خارج شوند.
مهدی - January 18, 2007 07:06 PM
payam :
من با قسمت آخر نوشته کمی مشکل دارم. می دانم حدس است، ولی یک جور حرف ابطال ناپذیر به شمار می رود. علی الاصول هر چیزی ممکن است وجود داشته باشد که چشم ما آن را نبیند، ولی این یک توضیح علمی نیست. مشتاقانه منتظر آن مدل هایی هستم که قرار است در این مورد ارایه کنی.
payam - January 18, 2007 10:38 PM
anonymous :
من هم در دو پست قبل گفتم كه : "اينكه يه نيروي كار زن روي آن ترازو به واسطه گرسنگي (بخوانيد "تبعيض") كم وزن تر هستش، صرفا بخش رياضياتي اش مورد بحث هست اش" اما اينجا ميگويم همون "تبعيض" هاي اجتماعي: نداشتن فرصت برابر آموزشي، شغلي، و ... است كه متاسفانه اكثرا ريشه فرهنگي دارند و باعث ميشوند در اون پارامترها "زن ها" كم وزن تر از مردان باشند. (ولي به عنوان يه زن باز هم مي گويم كه در ايران گاهي تفاوت فاحش دستمزد رو در شرايط برابر ديده ام)
anonymous - January 18, 2007 10:57 PM
محسن :
تبعیض چیست؟... این سوال خوب، جوابی زیبا دارد که به گمانم من از آقای مطهری شنیده ام و آن این که: برخورد دو گانه با دو موضوع یکسان یا برخورد یکسان با دو موضوع متفاوت!
محسن - January 19, 2007 07:19 AM
Nargess :
I am so impressed and happy that Hazhir referred you to "unlocking the clubhouse, women in computing" book. ... yes, it is a good book to read.
Nargess - January 21, 2007 12:05 AM
فرزانه :
کاملاً موافقام که برای کارفرمایی که بخواهد رقابت کند و هدفاش در این رقابت فقط منافع مادی دنیویاش باشد (و نه مثلاً میوهفروشی که انگور به ارمنیها نمیفروشد) تبعیض سدی بر بیشینه کردن منفعت است؛ و کیست که چنین کند؟
با پذیرفتن تعریفی که کردهاید ("تبعیض یعنی ترجیح فردی به فرد دیگر به خاطر ویژگی هایی مثل رنگ و جنسیت و مذهب و نژاد و غیره به جای توجه به شایستگی های فردی.") به نظر میرسد تبعیض واقعاً هست، اما طرفِ تبعیضگذار لزوماُ کارفرما نیست. مشتریای که مهماندار سفیدپوست را ترجیح میدهد دارد تبعیض میگذارد. البته میتوانید بگویید که شرکت رقیب میتواند با استخدام مهماندار خارجی قیمتهای پایینتری ارائه کند، اما این قیمت باید آنقدر کمتر باشد که برای مشتری "نژادپرست" بیارزد؛ و این یعنی پایینتر از قیمت تعادلی بازار بدون عامل ترجیح مشتری.
یا مثلاً شرایطی را تصور کنید که برای تیمی که بیشتر اعضای آن مذکر اند میخواهیم عضو جدیدی استخدام کنیم و اعضای قدیمیتر تیم sexist اند و با همکار تازهی زن خوب کار نمیکنند. کارفرمای محافظهکار برای اجتناب از کم شدن کارایی بقیهی تیم داوطلب مرد را استخدام میکند. بازاری که میگویید باید بتواند مستقیماً کارمندان تبعیضگذار را تنبیه کند، مثلاً باید کارفرما را ناراضی کند که نتوانسته کارمند جدید با کارایی--به نظر خودش--بیشتر و هزینهی کمتر استخدام کند، میبینید که آنقدر سرراست نیست و معمولاُ به این راحتی اتفاق نمیافتد.
حامد: سلام. دو نکته گفته ای. یکی این که تبعیض از طرف مشتری تحمیل می شود. کاملا باهات موافقم و خواهش می کنم به جوابی که به پرستو دادم مراجعه کن. من در این جا موافقم که "سلیقه" آدم ها را می توان محدود کرد به گونه ای که منجر به تبعیض نشود ولی نمی دانم که دامنه این محدودسازی به کجا محدود می شود.
مورد دوم: دو حالت را جدا کنیم. آیا کل جامعه صکصیصت است یا فقط برخی شرکت ها؟ اگر فقط برخی شرکت ها باشند این شرکت ها باید هزینه تبعیض خود را از جیب بپردازند (این تئوری بکر است). چون فرصت استخدام نیروی کار بهره ور زن را از دست می دهند و رقبایشان این کار را می کنند و حالشان را می گیرند.
اگر کل جامعه این خصوصیت را داشته باشد آن وقت من باید روی عمومیت استدلالم فکر کنم. به نظرم می تواند یک مثال نقض باشد.
فرزانه - January 21, 2007 08:37 PM
kdishqx menryq :
lpkwaczm ilzxywc qtvnmy cpetjh pxoyjluwf xmgiyluht ypzxlkudo
kdishqx menryq - April 17, 2007 04:39 PM
zbafec sqcyuwte :
iyplermvw wfvd pgnk evalxtcf fzxg avilm qixkupr http://www.etqirm.slpfn.com
zbafec sqcyuwte - April 17, 2007 04:40 PM
free catalog :
Cool site. Thanks.
http://free-catalog.pedagogu.info free catalog
free catalog - April 19, 2007 10:35 PM
custom golf umbrella :
Nice site. Thank you.
http://custom-golf-umbrella.ryryry.info custom golf umbrella
custom golf umbrella - April 19, 2007 11:00 PM
custom golf umbrella :
Nice site. Thank you.
http://custom-golf-umbrella.ryryry.info custom golf umbrella
custom golf umbrella - April 19, 2007 11:00 PM
oak corner curio cabinet :
Good site. Thanks!
http://oak-corner-curio-cabinet.ryryry.info oak corner curio cabinet
oak corner curio cabinet - April 20, 2007 04:29 AM
oak corner curio cabinet :
Good site. Thanks!
http://oak-corner-curio-cabinet.ryryry.info oak corner curio cabinet
oak corner curio cabinet - April 20, 2007 04:29 AM
free nude beach photo :
Very good site. Thank you!
http://free-nude-beach-photo.ryryry.info free nude beach photo
free nude beach photo - April 20, 2007 04:43 AM
free nude beach photo :
Very good site. Thank you!
http://free-nude-beach-photo.ryryry.info free nude beach photo
free nude beach photo - April 20, 2007 04:43 AM
computer distance education :
Cool site. Thank you!
http://computer-distance-education.ryryry.info computer distance education
computer distance education - April 20, 2007 08:20 PM
folsom street fair :
Cool site. Thank you.
http://folsom-street-fair.tetete.info folsom street fair
folsom street fair - April 20, 2007 11:58 PM
folsom street fair :
Cool site. Thank you.
http://folsom-street-fair.tetete.info folsom street fair
folsom street fair - April 20, 2007 11:58 PM
play station 1 :
Nice site. Thanks:-)
http://play-station-1.mp3rush.info play station 1
play station 1 - April 22, 2007 12:09 AM
bank cafe internet red :
Nice site. Thanks:-)
http://bank-cafe-internet-red.musicwings.info bank cafe internet red
bank cafe internet red - April 22, 2007 01:39 AM
viagra free pill :
Cool site. Thank you:-)
http://viagra-free-pill.mp3wings.info viagra free pill
viagra free pill - April 22, 2007 04:04 AM
angeles apartment ca los pet :
Cool site. Thanks:-)
http://angeles-apartment-ca-los-pet.mp3fich.info angeles apartment ca los pet
angeles apartment ca los pet - April 22, 2007 04:34 AM
run to the hills :
Nice site. Thank you!!!
http://run-to-the-hills.mp3rush.info run to the hills
run to the hills - April 22, 2007 06:23 AM
sycamore hot springs :
Good site. Thank you:-)
http://sycamore-hot-springs.musicwings.info sycamore hot springs
sycamore hot springs - April 22, 2007 07:19 AM
nfl raven ticket :
Good site. Thanks!
http://nfl-raven-ticket.mp3wings.info nfl raven ticket
nfl raven ticket - April 22, 2007 10:59 AM
nfl raven ticket :
Good site. Thanks!
http://nfl-raven-ticket.mp3wings.info nfl raven ticket
nfl raven ticket - April 22, 2007 10:59 AM
penn station :
Nice site. Thank you!!!
http://penn-station.musicwings.info penn station
penn station - April 22, 2007 11:17 AM
potato soup recipe :
Good site. Thank you:-)
http://potato-soup-recipe.mp3rush.info potato soup recipe
potato soup recipe - April 22, 2007 01:12 PM
potato soup recipe :
Good site. Thank you:-)
http://potato-soup-recipe.mp3rush.info potato soup recipe
potato soup recipe - April 22, 2007 01:12 PM
foreclosure home in texas :
Very good site. Thank you:-)
http://foreclosure-home-in-texas.mp3fich.info foreclosure home in texas
foreclosure home in texas - April 22, 2007 11:54 PM
sweet potato recipe :
Very good site. Thank you.
http://sweet-potato-recipe.mp3rush.info sweet potato recipe
sweet potato recipe - April 22, 2007 11:54 PM
benefit ginseng :
Very good site. Thanks!!!
http://benefit-ginseng.mp3rush.info benefit ginseng
benefit ginseng - April 23, 2007 07:22 AM
benefit ginseng :
Very good site. Thanks!!!
http://benefit-ginseng.mp3rush.info benefit ginseng
benefit ginseng - April 23, 2007 07:23 AM
ashton kutcher poster :
Nice site. Thank you!!!
http://ashton-kutcher-poster.mp3rush.info ashton kutcher poster
ashton kutcher poster - April 23, 2007 09:42 AM
discount broadway ticket :
Cool site. Thanks:-)
http://discount-broadway-ticket.musicrush.info discount broadway ticket
discount broadway ticket - April 23, 2007 01:16 PM
tacoma dome hotel :
Cool site. Thank you!!!
http://tacoma-dome-hotel.mp3wings.info tacoma dome hotel
tacoma dome hotel - April 23, 2007 02:37 PM
fact about pluto :
Very good site. Thank you!!!
http://fact-about-pluto.musicrush.info fact about pluto
fact about pluto - April 23, 2007 06:16 PM
city of chesapeake :
Good site. Thank you!
http://city-of-chesapeake.musicwings.info city of chesapeake
city of chesapeake - April 24, 2007 04:09 PM
anabolic steroid picture :
Cool site. Thanks.
http://anabolic-steroid-picture.musicwings.info anabolic steroid picture
anabolic steroid picture - April 25, 2007 02:08 AM
diarios del peru :
Cool site. Thank you.
http://diarios-del-peru.musicwings.info diarios del peru
diarios del peru - April 29, 2007 02:53 PM
diarios del peru :
Cool site. Thank you.
http://diarios-del-peru.musicwings.info diarios del peru
diarios del peru - April 29, 2007 02:54 PM
key safe lock box :
Nice site. Thanks:-)
http://key-safe-lock-box.mp3wings.info key safe lock box
key safe lock box - April 29, 2007 11:30 PM
fact about pluto :
Nice site. Thanks:-)
http://fact-about-pluto.musicrush.info fact about pluto
fact about pluto - April 30, 2007 05:21 AM
fact about pluto :
Nice site. Thanks:-)
http://fact-about-pluto.musicrush.info fact about pluto
fact about pluto - April 30, 2007 05:23 AM
kelly trump supergirl :
Very good site. Thanks!!!
http://kelly-trump-supergirl.musicwings.info kelly trump supergirl
kelly trump supergirl - April 30, 2007 05:49 AM
rival food saver :
Good site. Thanks.
http://rival-food-saver.musicwings.info rival food saver
rival food saver - April 30, 2007 06:05 AM
juicy couture sale :
Very good site. Thank you.
http://juicy-couture-sale.mp3fich.info juicy couture sale
juicy couture sale - April 30, 2007 08:46 PM
juicy couture sale :
Very good site. Thank you.
http://juicy-couture-sale.mp3fich.info juicy couture sale
juicy couture sale - April 30, 2007 08:46 PM
mazda mx6 ngine :
Cool site. Thank you!!!
http://mazda-mx6-ngine.mp3fich.info mazda mx6 ngine
mazda mx6 ngine - May 1, 2007 09:30 AM
software :
Good site. Thank you:-)
http://hometown.aol.com/ninuvingor/index.html electronics
software - May 7, 2007 03:15 AM
lack dress :
Good site. Thanks!!!
http://lack-dress.givout.com lack dress
lack dress - May 7, 2007 08:33 PM
lack dress :
Good site. Thanks!!!
http://lack-dress.givout.com lack dress
lack dress - May 7, 2007 08:34 PM
sony vaio :
Very good site. Thank you!!!
http://ihoinre.tripod.com sony vaio
sony vaio - May 8, 2007 04:43 AM
sony vaio :
Very good site. Thank you!!!
http://ihoinre.tripod.com sony vaio
sony vaio - May 8, 2007 04:44 AM
care chiltons manual total :
Nice site. Thank you!!!
http://care-chiltons-manual-total-66837sf1.drozdyonok.org care chiltons manual total
care chiltons manual total - May 9, 2007 03:52 PM