نامجو
توی ام پی تری پلیر م یک سری آهنگ محسن نامجو ریخته بودم. توی هواپیما که نشستم دیدم اصلا حال نمی دهد. پاکشان کردم و دوباره مخزن موسیقی ام را از شجریان و شهیدی و بنان و مرضیه و شکیلا پر کردم. برای من نامجو هم رفت پیش همایون شجریان که صدایش فقط گاهی که خیلی سر حال باشی و آهنگ را از بلندگو گوش کنی تا حدی لذت بخش است و هیچ وقت هم به اوج نمی رساند. معیار همیشگی من یعنی سرمستی ناشی از یک ترانه وقتی در حس و حال خاصی باشی هر دو این آقایان را رد کرده است. نمی توانم ماجرا را دقیق توصیف کنم ولی از دید من صدا و کارهای این دو نفر در قیاس با مثلا کارهای محمدرضا شجریان یا شهرام ناظری یا دولتمند خلف یا حتی داوود آزاد مثل نسبت ترانه های رسمی مهرداد کاظمی وگلپایگانی در دهه 60 است به صدای خوانندگان برنامه های گلها در دهه 40. نمی دانم در این حس با من مشترک هستید یا نه. البته مریم عزیزم احتمالا نظری متفاوت از من دارد.

نظرات
مخمل بانو :
من زنده یاد هایده و دلکش را هم به لیست بالایی تان اضافه میکنم و بعد ساعتها به کل این مجموعه گوش میکنم بی آنکه گوشم از تکرار آنها آزرده شود ...
مخمل بانو - April 26, 2007 11:47 PM
محسن :
باهات موافقم اگرچه به بداقبالی این خوانندگان نیز باید اشاره کرد. ماندگاری یک موسیقی بی شک بیش از آنکه مدیون صدای خواننده باشد وامدار مجموعه ای از شعر و آهنگ و ساز است که حالا سالهاست جمع این عوامل در موسیقی ایرانی رخ نداده است. بناهایی با شعر رهی آهنگ تجویدی و ترانه ترقی و تار شهناز و ویلن حبیب اله بدیعی و نی حسن ناهید و ضرب جهانگیر ملک و صدای شجریان و بنان سالهاست که فرو ریخته اند و دیگر کاخی چنین برپا نگردیده است.
محسن - April 26, 2007 11:48 PM
اسماعيل :
عليك سلام...
منكه خيلي با آهنگ « ترنج » اش حال ميكنم!!!
يك سري هم به ما بزنيد: http://anotherblogger.persianblog.com/
تا بعد
اسماعيل - April 27, 2007 12:07 AM
کاپیتان :
به این میگن اختلاف طبقاتی
کاپیتان - April 27, 2007 01:25 AM
Mohammad :
what i like about Namjou is not his voice, it's his style, which is very innovative. It's not easy to sing Hafez's poems with non-traditional music (Ohum has tried this before, but I don't like their work). While I really like Shajarian's work and his voice, a majority of his songs are not very innovative (there are exceptions too, like Zemestan and Shab-Sokut-Kavir).
Mohammad - April 27, 2007 05:13 AM
Mohammad :
by the way, where did u end up for the next year?
Mohammad - April 27, 2007 05:15 AM
سعيد :
مهرداد کاظمی و گلپایگانی؟!
"اکبر گلپایگانی در سال 1312 در تهران متولّد و در خانواده ای پرورش یافه که همه اعضای آن خواننده بودند.
استاد حسن یکرنگی و استاد نورعلی خان برومند استادان اولیه وی بودند و پس از آنکه ردیفهای موسیقی سنتی را به طور کامل فرا گرفت دوره های تکمیلی را نزد استاد محمد مجرد و استاد ادیب خوانساری طی کرد، آنگاه به دعوت زنده یاد پیر نیا به برنامه گلها رفت و گلپا گل گلها شد."
فکر کنم منظورتون گلريز بوده، يا يه گلپايگانی ديگه. رايت؟
ما هم قطعا در اين حس مشترکتيم قربان! مشترک پرمصرف اريجيناليتی صدا و حس شجريان!
نامجو هر از چند گاهی که حسّش بياد خوبه، مث همايون شجريان، عليرضا قربانی، سعيد حداديان، بنيامين، جلال همتی، يا استاد جواد يساری!
حامد: حاج آقا رایت. البته فکر کنم از خود متن هم قضیه روشنه چون استاد گلپا در دهه شصت ترانه "رسمی" نمی خوانده و ثانیا هم "گلپا" بوده و نه "گلپایگانی". لذا منظور همانی بوده که شما متوجه شده اید. ارادت
سعيد - April 27, 2007 07:47 AM
فرزانه :
من هم کاملا با شماموافقم . مقایسه گلپا با شجریان توهین به استاد شجریان است و به زحماتی که کشیده اند . یک ایران ، یک شجریان
فرزانه - April 27, 2007 11:31 AM
امين :
فكر كنم نامجو اصلاً در حدي نيست كه بخواد كارش با شجريان مقايسه بشه.
امين - April 27, 2007 12:45 PM
john nash :
سلام من خیلی وقت وبلاگتونو میخونم قبلا که در مورد مسائل اقتصادی ایران بیشتر مینوشتید بهتر بود، لینکتونم من توی وبلاگم گذاشتم خوشحال میشم اگه شمام لینک منو بگذارید یه سریم بزنید
john nash - April 27, 2007 02:38 PM
بهاره :
من صداي شجريان را دوست دارم ولي فقط برخي تصنيف ها را عميقا احساس مي كنم. مثل زدست محبوب. ولي ناظري، تا حالا نشده آهنگي را گوش كنم و احساسش نكنم.
ضمنا من شيفته نحوه مديريت گروه كامكارها هستم. تنها گروهي كه از هم نپاشيده و محشر است. رمز كار بيشتر از اينكه در خانوادگي بودن گروهشان باشد (اتفاقا اونهايي كه كسب و كار خانوادگي دارند در معرض آفتهاي خاصي قرار دارند) بيشتر در نحوه مديريت آنها بوده است. مي داني نوازنده تنبك و خواننده هر دو مثل هم دستمزد دارند اين همان روح هماهنگي و يكپارچگي است كه واقعا لذت بخش است. هر جزئي اهميت دارد. اونها تئوري مديريت را خوب فهميده اند.
بهاره - April 27, 2007 03:34 PM
مارال :
البته فقط بد اقبالی نمی شه گفت.انتخاب سبک و حدو حدود کارها تاثیر مستقیم داره.مثلا آقای افتخاری صدای فوق العاده ای داره حتی خود اقای شجریان هم اینو گفتن ولی با انتخاب مسیر غلط اصلا تو جایگاهی که می تونست باشه نیست.
مارال - April 27, 2007 04:31 PM
مریم :
حامد جان همون طور که حدس زدی نظر من متفاوت اه. قرار نیست همه خواننده های ایران بشن شجریان و یا ناظری همون طور که این طرف هم کسی رو به خاطر اینکه مثل بتهوون و موتزارت نیست سرزنش نمی کنند. هر سبکی جای خودش و زمان خودش رو داره. نامجو تو این سبک بهترین اه در حال حاضر و خیلی جاها چه توی متن و چه آهنگ نوع آوری و نبوغ نشون داده.
مریم - April 27, 2007 06:12 PM
حسین :
سلام، به نظرم خیلی مقایسه خوبی نیست.. مهرداد کاظمی...من تو بعضی احوال با کارهای شجریان میرم به عرش و بعضی وقت ها همون کار رو نمی تونم گوش کنم. خیلی بی انصافیه که نامجو رو با اون 2 نفر مقایسه می کنید
حسین - April 28, 2007 12:46 AM
بهاره اصلی :
چیز بذار این مجتبی شاه علی ...
بهاره اصلی - April 28, 2007 05:56 PM
:
قالب وبلاگ خیلی قشنگ شده .
در مورد خواننده ها اینقدر نظر دارم که نمیشه تو یک کامنت خلاصه اش کرد . فقط یک چیزو بگم به عنوان کسی که با خیلی از خواننده های سنتی ایران ( حتی اونایی که تو هم دوستشون داری ) یا مستقیما کار کرده ام و یا غیر مستقیم خیلی میشناسمشون . همایون شجریان تنها کسیه که شاید بتونه (شاید ) راه پدرش رو ادامه بده به هزاران دلیل . اصلا نمی خوام ازش تعریف کنم یا ازش دفاع کنم . حتی یک جورایی با تو موافقم که هنوز با صدای همایون نمیشه همیشه حال کرد اما خیلی از اینکه همایون شجریان وجود داره خوشحالم . نمی دونی چقدر این خواننده های عزیز کشورمون آدمهای عجیب و غریبی هستن به طوریکه گاهی وقتا ترجیح میدی لال میشدن عوضش یک خرده مغزشون کار میکرد .
چیزایی که گفتم خیلی مربوط به پستت نبود . نمی دونم چرا گفتم . شاید منظور اصلیم این بود که هنرمندا رو نباید فقط از روی کاراشون قضاوت کرد . شخصیت و عملکردشون خیلی در کارنامه هنریشون تاثیر داره .
Anonymous - April 28, 2007 08:30 PM
نیکی :
این بالایی رو من نوشتم . میگم شاید هم بهتره که مردم هنرمنداشونو نشناسن و از مسایل شخصیتیشون خبر نداشته باشن شاید اینجوری بتونن بیشتر لذت ببرن . خوش به حالشون
نیکی - April 28, 2007 08:35 PM
:
نامجو به عقیده ی من نابغه است.مقایسه اش با کسی مثل داوود آزاد عجیب است.شجریان و ناظری هم بیشتر خواننده اند.
Anonymous - April 28, 2007 09:01 PM