اخلاق
هنر سیاستمدار و روزنامهنگار این نیست که در موضوعات بدیهی ژست اصولگرایی و اخلاقی بودن و اصلاحطلبی بگیردِ، هنر آن است که هنگام مواجه شدن با موضوعات بحثبرانگیز و حساس (Controversial) منطقی برخورد شود. این مطلب سایت تابناک را بخوانید تا بفهمید چه میگویم.
۱) نویسنده مطلب انگار هنوز در عصر رجزخوانی و قبیلهگرایی زندگی میکند و نمیداند که در عرف سیاست رایج یک کشور هر قدر هم با کشور دیگری مشکل داشته باشد آن را مسخره نمیکند و جایگاه دزدان دریایی نمیخواندش.
۲) عقده حقارتی که متاسفانه خیلی از ایرانیها نسبت به کشورهای عربی و ترکیه دارند در سر تا سر مطلب به چشم میخورد. کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سالها است که فهمیدهاند دلارهای نفتی را باید صرف سرمایهگذاری روی زیرساخت و نیروی انسانی و داراییهای جایگزین در سطح جهانی کرد و به همین خاطر هم روز به روز از اتکای اقتصادشان به نفت و گاز میکاهند. توضیحات تفصیلیاش بماند. واکنش ایرانیها اعم از عوام و به اصطلاخ نخبه به این سیاستها و پیشرفتها مسخره کردن و بادکنکی خواندن رشد اقتصاد آنها است. متاسفانه وقت ندارم که لینکش را پیدا کنم ولی یکی از افسوس برانگیزترین نوشتههایی که در ماههای اخیر خواندهام مطلب یکی از نویسندگان اقتصادی مطبوعات اصلاحطلب (خوشبختانه از گروه اصلاحطلبان ضد اقتصاد آزاد) بود که در واکنش به صدور خاک یکی از استانهای جنوبی برای یکی از پروژههای عمرانی در جنوب خلیج فارس گفته بود همین مانده است خاکمان را بدهیم به این عربهای مفتخور! جالب بود که بقیه هم تاییدش کرده بودند و کسی نپرسیده بود آیا مفتخور کسی است که پروژه عمرانی اجرا میکند یا کسی که خاکش را به صورت خام صادر میکند
۳) گروههایی امثال تابناکیها رفتار جالبی دارند. کافی است پای چیزهایی از جنس غرور و حیثیت ملی به وسط بیاید تا حتی برای مسافرت شخصی افراد هم تعیین تکلیف کنند و از دولت بخواهند تا جلوی مسافرت مردم به امارات را بگیرد تا حال اماراتیها گرفته شود! خوشبختانه معیار سنجش میزان پایبندی آدمها به اصول آزادیخواهی خیلی پیچیده نیست. این که یک نفر و گروه تا کجا پای آزادی انتخاب افراد میایستند و چه قدر ساده آزادیها را پای مفاهیم کلی قربانی میکنند ملاک خوبی برای آزادخواه بودن است.
۴) تابناکیها در این بی اخلاقی سیاسی تنها نیستند. آنها برآمده از همین جامعه هستند. اگر شک دارید به کامنتهای پای مطلب نگاه کنید تا مردم اینترنت خوان جامعهمان را بهتر بشناسید. یا از آن سادهتر، نظرات افراد را در بازیهایی مثل اسم خلیج فارس دنبال کنید تا درک بهتری از ماجرا پیدا کنید. ناراحتکننده است که حتی روشنفکران ما هم در قبال این ماجراها و نژادپرستیهای ذیل آن معمولا ساکت هستند و سعی نمیکنند کمی روی این موضوع بحث کنند که آدم حتی با دشمنش هم نباید از مرز اخلاق و انصاف خارج شود.
پ.ن: من برای بار دوم از دوستان خواهش میکنم مطالب من را به بالاترین (و بقیه سایتهای پربیننده) نفرستند. ظاهرا مجبورم توضیح واضحتری بدهم. اولا من علاقهای به داشتن خواننده بیشتر ندارم. روشنتر بگویم اصلا نمیخواهم خواننده مطالبم از یک حدی بیشتر شود. بنا بر این از رفتن یا نرفتن مطالبم به بالاترین نفعی نمیبرم. دلیل دوم و مهم هم این است که من جامعه خواننده وبلاگم را میشناسم و آنها هم من را میشناسند و منظورم را متوجه میشوند. بسیاری از خوانندگان بالاترین نه تنها گذری هستند بلکه مطلب را سر سری میخوانند و بر اساس برداشتهایشان خارج از کانتکس نظر میدهند. نظراتی که در اکثر (تاکید میکنم اکثر) اوقات ربطی به منظور نویسنده ندارد. چون حدس میزنم که دوباره سیل توهین به من در بالاترین برای این پ.ن سرازیر شود لازم است روشن کنم که وبلاگی که چند هزار خواننده فرهیخته و دقیق دارد و بسیاری از مطالبش کامنت انتقادی فراوان میگیرد از چند تا نظر گذری نمیترسد که نگران نقد شدن در فضای عمومی باشد.

نظرات
:
من اولین کاری که کردم کامنت های مطلب را خوندم. واقعا ناامید کننده بودند. خود مقاله چیزی برای عرضه نداشت. از دو سه خط اول معلوم بود بقیه اش چیه. از اون دست مقاله هایی بود که تو بالاترین کلی رای میاره. مثل نوشته های نوجوون های 16 تا 18 ساله هستش.
خیلی خوبه لااقل کسانی مثل تو هستند که جرات و توانایی بیان مسائل از دیدی مغایر با دید غالب جامعه را داشته باشند.
پ.ن:نمی تونی توی کامنتهات امکان استفاده از تگ های ساده اچ.تی.ام.ال را برقرار کنی.
[/b],[/u],... and stuff
Anonymous - November 11, 2008 04:21 AM
یاسر :
سلام
همیشه مطالبت رو به دقت و با علاقه میخونم. امروز دقیقاً متوجه نظر آخرت در خصوص بالاترین و جو اون متوجه شدم و کاملاً موافقم.
در ضمن بیشتر خوشحال شدم از اینکه با توجه به نگرش متفاوتت نسبت مسائل کلان جامعه آمار بالای سایتت رو از بین خوانندگانی داری که به عبارتی گذری نیستند.
به عنوان کسی که چیزای زیادی هست که از این نوشته ها یاد میگیرم ازت ممنونم
یاسر - November 11, 2008 05:27 AM
:
اولين و منطقي ترين ايدهاي كه بعد از خواندن مطلب تابناك به ذهن خطور ميكند اين است كه:
خاك بر سر حكومت ما كه باعث شد وضع عربها و تركيه انطور باشد و وضع ما اينطور
به نظر من تابناكي ها ميخواستند همين مطلب را بصورت غيرمستقيم بگويند.
كساني كه در مطبوعات مطلب مي نويسند با اين تكنيك ها آشنا هستند.
Anonymous - November 11, 2008 07:02 AM
عمار :
نمی دانم گاهی همین وریها انتقاد می کنند که ایرانی گری مد شده و چنین و چنان. ولی هر دو طرف ماجرا دچار همین هستندو به تعبیرات مفت خوری آویزان می شوند.
عمار - November 11, 2008 07:02 AM
علي س :
سياستمداران كشورهاي كوچك خليج فارس يك ويژگي باارزش (البته از نظر من) دارند و آن اين است كه اولويت اصلي را به رشد و پيشرفت اقتصادي داده اند و براي بحث هاي ايدئولوژيكي و صغري كبري كردن هاي مذهبي كمترين ارزش را قائل هستند. ظاهراً، همين مسائل اسباب ناراحتي برخي افراد را فراهم مي كند.
علي س - November 11, 2008 07:18 AM
جهانگرد :
سلام
دوست عزیز ما ایرانی ها مصداق حقیقی گربه دستش به گوشت نمی رسید می گفت پیف پیف بو می ده هستیم چرا که با نگاهی لبریز از حسادت به عربهای خلیج نگاه می کنیم برای انکه ملت ما خیال نکنند انجا خبری هست می گوییم بادکنکی است پف کنی باد می برشان و....
منظورم حاکمیت ایران است که این چنین بر خورد می کند حق هم دارد از دو جهت اول اینکه ما هم مثل عربها از نعمت نفت برخورداریم مردم اگر طالب نفت شوند وخواستار بهرمندی از این نعمت مسئولینی که نفت را عملا حیف ومیل می کنند چه بگویند ؟پس باد پیشگیری کنند
دوم اینکه اینها جزایر هفتگانه را از دست داده اند حالا چه توجیهی می توانند بکنند یک مثلی هست می گوید به لوطی گفتند لوطی شلوارت را بردند لوطی گفت بگذار ببرند اخر لوطی توش گوزیده بود
این مثل حکایت این قماش است
جهانگرد - November 11, 2008 09:04 AM
:
عالی بود!
از دیشب که این مطلب تابناک را خواندم، و البته کامنت های ناامیدکننده ترش را، داشتم ذهن پراکنده ام را جمع و جور میکردم تا چیزکی در این رابطه بنویسم بلکه از عصبانیت حاصل از این عوام زدگی کاسته شود. با خواندن این یادداشت گویا و رسا کمی آرام شدم.
شرمنده که از نوشته جات شما به عنوان مخدر استفاده می کنیم :)
Anonymous - November 11, 2008 09:41 AM
وحدتي :
هنوز بسياري هستند که با داستانهاي ايران باستان و شکوه و عظمت آن به خواب خوش ميروند در حالي که در دنياي امروز کساني پيشرفت مي کنند که به زندگي توام با احترام متقابل در کنار بقية انسانها عملاً معتقد باشند.
وحدتي - November 11, 2008 12:58 PM
نازمنگولا :
نوشته هايتان را قبول دارم. ما ملت مغروري هستيم. همينم باعث شده انقدر عقب بيافتيم. اما با هركسي بايد به زبان خودش صحبت كرد. شايد منظور اون مقاله اين بوده كه به نحوي مردم رو از رفتن به امارات و بي حرمتي هايي كه به ايرانيها مي شه مطلع كنه. همونشم خوبه.
نازمنگولا - November 11, 2008 01:04 PM
نازمنگولا :
به طور كلي فكر كنم هدف اون مقاله با اين پست شما متفاوت بوده.
نازمنگولا - November 11, 2008 01:05 PM
مهدی :
گفتی خواننده ی فرهیخته و دقیق؛ هوس کردم نظر بدم. اوضاع یه جوری شده که همه غر میزنند و به هر چیزی گیر میدند. به کامنتهای بالا نگاهی بنداز.
مهدی - November 11, 2008 01:32 PM
مری :
شهروند رو بستن . این یعنی توی ایران هر روزنامه ای بخواهد یه کم واقع بینانه بنویسد باید بسته شود . و دولت مردان هم تابناک رو ترجیح می دهند
مری - November 11, 2008 03:01 PM
آيدين ك :
سلام
من رفتم و مطلب تابناك را خواندم. اتفاقا به فرض، حتي اگر چنان جاهايي يك زماني لنگرگاه دزدان بوده، جاي افتخار دارد براي كساني كه آنجا را به يك جاي توريستي و امن تبديل كرده اند.
با نظرات شما هم كاملا موافقم/دست مريزاد
آيدين ك - November 11, 2008 03:29 PM
maryam :
Thanks for being realistic about UAE.I am tired of hearing arrogant comments regarding Arabs.
Generally what do you think about their economy growth in 2009 as they believe their major economic growth is not based on real estate market and they have injected money to their banking system and claim to be very supportive in this matter.
Thank you in advance
maryam - November 11, 2008 04:12 PM
maryam :
Thanks for being realistic about UAE.I am tired of hearing arrogant comments regarding Arabs.
Generally what do you think about their economy growth in 2009 as they believe their major economic growth is not based on real estate market and they have injected money to their banking system and claim to be very supportive in this matter.
Thank you in advance
maryam - November 11, 2008 04:13 PM
آرمان :
قدوسی عزیز
شما هم میتوانید بروید و زیر پرچم الخلیج العربی در کنفرانس سران کشورهای خلیج همیشه عرب بنشینید و ژست منطقی بودن بگیرید وقتی رئیس جمهورمان چنین میکند از شما چه انتظار
اما این رجزخوانیهای مسخره را به ما وابگذارید تا کمی یادمان بماند که چه بوده ایم و چه هستیم
این چند رجز مسخره هم ارزانی ما باشد
ما که دلار نفتی نداریم
یعنی داشتیم همه را خرج ورود نارنگی ÷اکستانی و پرتقال مصری کردند بله هموطنان همان عبد الناصرخانی که حیثیتش را باخت و آشوب خلیج عربی را برایمان روشن کرد
حامد: شما که انتظار ندارید به این استدلال دیدنی شما پاسخ دهم؟
آرمان - November 12, 2008 07:31 PM
محمد :
چندهزار؟؟
محمد - November 12, 2008 07:34 PM
رضا :
"عقده حقارتی که متاسفانه خیلی از ایرانیها نسبت به کشورهای عربی و ترکیه دارند در سر تا سر مطلب به چشم میخورد."
حامد جان این عقده حقارتی که گفتی رو فکر کنم از طرف مقابل وام گرفته ای. یعنی اصولا می گویند اعراب و ترکیه ای ها نسبت به ایرانیان عقده حقارت دارند (مثالهایش بسیار بازر به گوش همه ما می رسد اگر در طول روز نبینیم)
رضا - November 12, 2008 08:14 PM
:
چند سوال از حامد خان:
1. دلیل پافشاری امارات بر مالکیت جزایر سه گانه ایران چیست؟
2. با فرض چرت بودن مطلب تابناک که من هم معتقدم چرت بود آیا ما نباید در مقابل رفتارهای رقابتی امارات در جذب سرمایه خارجی و توریست استراتژی های اقتصادی و سیاسی دقیقی انتخاب کنیم که نتیجه بازی فقط به نفع امارت نباشد؟
مخلص شما
هم دانشگاهی سابق شما
Anonymous - November 12, 2008 10:18 PM
اميد :
سلام حامد
يه نگاهي به كامنتاي همين پستت بكن؟!!
و مقايسه كن با كامنتاي يكي از پستهاي چند سال قبلت.
و نهايتا
سعي كن مقلد مقلدان (مخصوصا از اين تيپش) نشي
اميد - November 13, 2008 08:09 AM
عرفان :
تنزل امور سیاسی در این حد؟؟ این گفته خود شماست در مطلب قبلی
این مطلب شما هم یه کار تابناکی بود که در جواب مطلب آنها مطلبی مشابه نوشتید
فکر کنم دوستداران مطالب شما از خواندن دلایل پیشرفت اقتصادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله امارات بیشتر راضی و خشنود شوند تا کل کل با تابناک
از شما سپاسگذارم
عرفان - November 13, 2008 08:50 AM
rter :
با سلام
راهنمای کامل ادامه تحصیل در کشور مالزی و هند و.....
اطلاعات کامل از هزینه ها و.........
rter - November 13, 2008 12:29 PM
siavash :
چقدر و چقدر و جقدر لذت بردم از این نوشته! تو خود بالاترین من زیاد بحث کردم راجع به این قاضایا و ناسیانولیسم افراطی یا همون حماقت! اما حامد عزیز، نمی دونم شاید ما مردم به اندازه ی کافی باهوشی نداریم، یا شاید واقعا چشمشون رو بستند و نمی خوان یه سری چیزها رو ببینند. من واقعا درکشون نمی کنم، همونطور که درک نمی کنم اینقدر فهم چنین چیزهای ساده ای برای مردم ما سخته.
siavash - November 13, 2008 02:12 PM
یاسر :
هر پدیده ای جواب مستقیم یا غیر مستقیم به یه نیازه. اینم مثتثنی نیست
یاسر - November 13, 2008 07:00 PM
adel :
سلام خامد عزیز
مطلبی که گفتی خیلی تازه نیست این یک نمونه از هزاران سند مشکل تاریخی ماست ... فرهنگی که به اعماق وجودمون رسوخ کرده...
گفتنش دردی دوا نمی کنه با چاره ای بیندشیم
که از گفتن درد درد مداوا نمی شود...
adel - November 14, 2008 06:28 AM
آرمان :
نه حامد خان اصلاً انتظار ندارم
یعنی میدانم که مبارزه و مقاومت و همه اینها باید منطقی و انسانی باشد
اما مبارزه انسانی باشد برای احمدی نژاد و امثالهم
من چاره ای ندارم جز اینکه به دشمنان این ملت فحش بدهم تا به تمامیت ارزی من چشمداشتی نداشته باشند
زیراامریکا با ایشان است و اروپا و.... و در نهایت هم احدی نژاد زیر بیرقشان مینشیند.
شما هم که ما را در مقابل اخلاق منکوب کردید
بمان من فحاشی میکنم و بد میگویم و.... خلاصه عفت کلام بماند برای عفت خانم من اصلا نمیتوانم مدعیان ایران زمین را چیزی بیشتر از دزد دریایی بدانم
آرمان - November 14, 2008 12:40 PM
آرمان :
آیا هدف از درج چنين مطالبی را طرح موضوع جزاير سهگانه در داخل ايران و پايين آوردن سطح حساسيتها میدانید
آرمان - November 14, 2008 12:59 PM
:
از حال و هوای این پست و کامنت ها، حس خوبی نداشتم. زمانی این وبلاگ رو به خاطر این نوشته امید بافرهنگ شدنمون می دانستم:
قول بده که هرگز با من موافق نباشی، حداقلش این که کاملا یا فی البداهه موافق نباشی. قول بده که همیشه دنبال موضوعی برای مخالفت خواهی گشت، دنبال استثناهایی برای چیزهایی که من نوشته ام و استدلال هایی که به نظرت بی ربط و غلط می رسد ....
Anonymous - November 15, 2008 01:02 AM
شسبثب :
مرجع کامل ادامه تحصیل در مالزی و هند و.....
محاسبه دقیق هزینه ها و....
شسبثب - November 15, 2008 06:51 AM
بشير :
سلام
از اون مطلب بد تر اين بود:
http://www.tabnak.ir/pages/?cid=25023
سراسر بوي نژادپرستي، تهمتهاي كلي و عجيب و غريب،نظير:
"كشتن سبعانه صاحبكاران پير و جوان و دزدي و سرقت، به يكي از عاديترين اخبار در زمينه جنايتهاي برخي افاغنه در ايران تبديل شده است."
يك چيزي هست،تابناك در اين جور موارد كامنتهاي نقد رو نمي گذاره،بنابر اين قطعا نمي توان گفت كه تمام جامعه اينترنتي ايران اين طور هستند.
بشير - November 15, 2008 08:27 AM
علیرضا :
در ضمن تابناکی ها که کامنت های مخالف عقیده خودشون رو نمایش نمیدن. باور کن اون کامنت ها هم کار خودشونه. خلاصه دم عرب ها و ترک ها گرم. زرنگ بودن پیشرفت کردن. ما هنوز گرفتار حجاب و روسری و مانتوئیم.عرض کردم یه خوره افتاده به جون ایران و تا هست همینه.کار ایران تمومه حامد جان.مگه ما تا چند سال دیگه نفت داریم؟فوقش پنجاه سال.اونا با پول نفت سرمایه گذاری می کنن و ما هم با پول نفت پرتقال و نارنگی وارد می کنیم. بعد هم بهشون می خندیم و میگیم ملخ خور و خر.عرب ها و ترک ها و بلکه کل دنیا الان داره به ما میخندن.به قول شهریار (خطاب به اونایی که به ترکا میگن خر) خر منم یا تو؟ مفت خور مائیم نه عرب ها. چاره کار میدونی چیه؟ تجزیه ایران. کردا یه طرف.ترکا یه طرف و فارس ها هم یه طرف. سه تا مملکت مستقل تشکیل بشه. هر کی خواست لائیک بشه بشه هر کی هر حکومتی خواست تشکیل بده . آخوند ها هم اگه تا اون موقع نابود نشده بودن میتونن هر چقدر خواستن طالبان بازی در بیارن.این جوری ایران نجات پیدا می کنه .
علیرضا - November 16, 2008 06:07 AM
محمد حسن سلیمانی :
نوشته سایت تابناک خیلی سخیف بود. بوی نژادپرستی هم می دهد. البته متاسفانه چنین افکاری زیاد شده.
محمد حسن سلیمانی - November 16, 2008 09:50 AM
یک نفر :
آفرین. خوشحالم که حداقل یک نفر جلوی این موج فکری غلط موضع میگیرد و نمیهراسد.
یک نفر - November 17, 2008 05:04 AM
:
سلام آقاي قدوسي
اين مطلب شما بسيار خوب و كاملا درست است ولي به نظر من هر ملتي اگر خود را نشناسد و به خود احترام نگذارد نتيجه خوبي نميگيرد و صد البته احترام به خود با توليد ثروت و استفاده از فرصتها و شناختتن مزيتها اتفاق ميافتد. عربها مزيتهاي خود را شناخته اند و دارند از آن استفاده ميكنند و ما همچنان از اين مهم غافل هستيم. در ضمن هر كسي آزاد است به هر جا كه دوست دارد سفر كند و لذت ببرد ولي من خودم هيچوقت دوست ندارم به جائي بروم كه مورد تحقير قرار بگيردم حتي اگر آنجا كربلا يا نجف باشد. حتما خبر مربوط به بي احترامي مامورين عراقي به زائران ايراني در هنگام ورود به كشور عراق را خوانده يا شنيده ايد كه اقدام به تفتيش بدني و حتي در بعضي موارد خانمها را مجبور به درآوردن لباسهايشان كرده اند. حالا آيا بهتر نيست براي احترام به خود از سفر به آنجا خودداري كرد؟
Anonymous - November 17, 2008 01:37 PM
:
سلام
می دونی حامد، نوشته های تو شاید از جنس عجیبی لا اقل برای من باشن. من معمولا وقتی وبلاگی یا نوشته ای رو می خونم یا دیگه به سراغش نمی رم یا اینکه خوانندش می شم. در مورد نوشته های تو اما سیگنالهای خیلی متفاوتی می گیرم، نمی دونم این سیگنالهای متفاوت و گاه گاه از دید من متناقض برخواسته از ذهنی با همین خصوصیات هست (یعنی صاحب این افکار هم جایی میان این تناقضات دست و پا می زنه) یا اینکه نه و بیشتر مدیون ژستی هست و چهره ای که تو می خوای داشته باشی.
من به کل بحثی که در طول این نوشته کردی کاری ندارم، باید بگم می فهمم حرفت رو و بس. اما قسمتهایی از نوشته هات و تحلیلهات برخی اوقات خیلی آبکی و خودنمایانه می شه. این اون چیزیه که من بهش می گم سیگنال متناقض، برخی نوشته هات نشان از پختگی نویسندش داره و برخی دیگه مثل اینکه داری وبلاگ یه آدمی رو می خونی که هنوز دغدغه های خامی نظیر شناخته شدن و مطرح شدن داره، دغدغه اینکه بقیه بدونن دیروز با کی ناهار خورده، کجاها برا پذیرش اقدام کرده، چند بار با استیگلیتز ملاقات کرده و ...
پاراگراف آخر نوشته ات رو چند بار بخون، بعد برگرد و به گامنتهای 30-40 پست آخرت نگاه کن و به من بگو اون رقم هزار و اون صفت فرهیخته رو از کجا آوردی. من البته نمی گم که این به معنی این هست که وبلاگت خوب نیست ، حرفم اینه که در مواقعی مثل موقع نوشتن این پست خوبه کمی خوددار و با پخته گی برخورد کنی، و گذاره هایی نظیر گذاره های احمدی نژاد که در اون رقمهای واقعی در هزار و میلیون ضرب شدن و همه افراد فرهیخته انگاشته شدن از خودت صادر نکنی.
دوست عزیز، تو مدتهاست از رقم خوانندگانی که دقیق می خوانند و حرفهایت را می فهمند خارج شده ای. این قانون اعداد بزرگ هست حامد عزیز، نگاهی به پر فروش ترین فیلمها یا کتابها بنداز تا منظورم رو بهتر بفهمی.
Anonymous - November 17, 2008 07:27 PM
آرزو :
نوشتن یه نامه از احمقی نزاد به اوباما بورس امارات را رو به نابودی میبرد
حالا جواب این مناسب و دوستانه به نامه که باعث تخریب بازارهای امارات شود با اقتصاد این به اصطلاح کشور چه میکند
آرزو - November 18, 2008 08:35 PM
:
سلام، بعد از مدتها خواندن مطالبت (که باید اعتراف کنم خیلی برای من مفیده هرچند از خیلی هاشون سر در نمی آرم) امروز این قدر راجع به این مطلبت فکرای جورواجور اومد به سرم که ....
می رم سر اصل مطلب: برای من بحث بر سر اخلاق نیست، موضوع روشن فکری و وطن پرستی هم نیست، بلکه نگاه عمیق تری لازمه که بپرسه چرا؟ نه این که مثل مقاله تابناک نق بزنه و با جملات هیجانی هیاهو راه بندازه، تا اینجا باهات موافقم ولی حامد جان پرسش اصلی برای من اینه که: "چرا؟" چرا ما در برابر این رویدادها (اینجا: پیشرفت امارات متحده عربی) واکنش هایی از این دست نشون می دیم؟ چرا وقتی راجع به تاریخ صحبت می کنیم فقط صفحه وقایع رو برگ می زنیم و نطر می دیم بدون این که بپرسیم "چرا؟" و راستش برام عجیبه که چرا حامد در واکنش به مقاله تابناک با استدلال های منطقی و درست همون راه رو می ره که ایراد بگیره و نمی پرسه "چرا؟" ؟
سلامت و شاد باشی
Anonymous - November 19, 2008 12:49 PM
:
هزار درصد با چیزی که شما گفتین موافقم
واقعا همینطوره از این مقالات در مورد کشورهای عربی زیاد به چشم میخوره البته کامنتایش هم به مطالبش می اید حتی کنترل اجناس ایرانی برای ورود به عراق را نیز مسخره کرده اند حال این حق هر کشوری نیست که از کالای وارداتی به کشورش مطمن شود
جالب است این کشورها سالهاست تلاش میکنند که اقتصاد و زیربنای خود را تقویت کنند ولی از نظر تابناک اینها عرب مفت خور سوسمار خور هستند
به جای اینکه از دلایل پیشترفتشان بدانیم انها را مدام تحقیر میکنیم واقعا حیف
Anonymous - November 23, 2008 01:29 PM
:
شن های نرم ساحلی، همان قلوه سنگ های ضمخت کوهستان هستند که در مسیر رود تعصب و غرورشان را کنار گذاشته اند
این شن های نرم به مفهوم متعالی تری از آزادی فردی و همگرایی اجتماعی رسیده اند
آنها اکنون دانه های آزادی هستند که آزادانه در کنار یکدیگر به استقبال موج نشسته اند
جناب قدوسی آب قانون تغییر ناپذیر طبیعت است، آب رودخانه که قلوه سنگ های متعصب را در هم می شکند همان دریایی است که شبانه روز شن های ساحل را نوازش می کند
بگذارید تا دست طبیعت در مورد سیلی و نوازش آزادانه تصمیم بگیرد
Anonymous - November 27, 2008 12:16 AM