مبحث اقتصادی در تلویزیون
به نظر شما برای یک بحث تلویزیونی 40 دقیقهای زنده که مخاطب آن مردم عادی هستند چه موضوعی الان مفیدتر است؟ بحث قرار نیست تخصصی باشد و باید یک موضوع اقتصادی به زبان ساده تحلیل و تبیین شود. محور بحث مشخص است ولی برای جزییات آن علاقهمند به شنیدن نظرات دوستانی هستم که در ایران هستند و با سوالات مطرح در جامعه آشناتر هستند.
نرخ بهره و کارکرد آن در اقتصاد؟ بانکهای خصوصی و کارکرد آنها؟ بحران اقتصاد جهانی؟ ...
احتمالا زمان برنامه روز یکشنبه این هفته ساعت هفت صبح شبکه دو است.
پ.ن: خیلی ممنون بابت همه این نظرات. به نظرم برای دوستانی که ممکن است تجربه مشابهی داشته باشند فهرستی جامعی از موضوعات جذاب فراهم شد. من تصمیم گرفتم راجع به مدیریت ثروت شخصی (Personal Wealth Management) صحبت کنم. در واقع بحث سادهای راجع به انتخاب سبد سرمایهگذاری شخصی، رابطه ریسک و بازده، تنوعبخشی، نقدشوندگی، کلاسهای مدیریت دارایی، افق سرمایهگذاری و الخ. حالا هر قدر که وقت شد.

نظرات
گوشزد :
اگر مجاز باشی بهترین موضوع به نظر من "تاثیر رکود اقتصادی جهان بر اقتصاد خرد در ایران" است.
گوشزد - January 2, 2009 09:59 AM
وحید وحیدی مطلق :
مردم عادی این روزها بیشتر دنبال راه های میان بر پول دار شدن مانند گلد کوئست و مالکیت موقت اتاق هتل های خارجی از یک طرف و بحث فارکس هستند. این بخشی است که احتمالا اجازاه پخش داده نخواهد یافت. یک برنامه تبلیغاتی علیه سرمایه گذاری در بازار مستغلات دوبی هم تلویزیون پخش می کند که موجب ترس عده زیادی شده است. به طور کلی صحبت درباره روش های پس انداز و مدیریت درآمد هم مفید است هم مجاز که شاید بتوان یک موضوع دیگر به اسم نقش رسانه ها در انتخاب ها و اقدام های اقتصادی و مالی را به آن اضافه کرد. علاوه بر این موضوع طرح تحول اقتصادی و حذف رایانه و حقوق ثابت 50 هزار تومانی کروبی و سهام عدالت و بقیه چیزها هم مخاطبان زیادی خواهد داشت به شرطی که زیاد سیاسی نشود و از آن استنباط موضع گیری علیه رئیس جمهور محبوب نشود.
وحید وحیدی مطلق - January 2, 2009 10:22 AM
بشیر :
به نظرم درباره بازار سرمایه، و این که چگونه سرمایه های خرد و سرمایه دارهای خرد می توانند در این بازارها مشارکت کنند صحبت کن، یا این که چه قوانین و سیستمهایی باید به وجود بیاید تا سرمایه های خرد در جامعه بتوانند در بازارهای مالی مشارکت فعالتر و سریعتری داشته باشند.
بشیر - January 2, 2009 10:28 AM
سهیل جاننثاری :
برای عامهی مردم، بانکهای خصوصی احتمالاً
سهیل جاننثاری - January 2, 2009 10:35 AM
علی :
نفت، قیمت نفت، بالا باشه، پایین باشه، چه می شه، چه بکنیم و...
علی - January 2, 2009 10:47 AM
علی :
کپی رایت هم موضوع خوبیه، به خصوص که تقریبا ناشناخته اس.
علی - January 2, 2009 10:49 AM
امیر :
به نظر من صحبت در مورد آزادسازی اقتصادی یا رابطه نقدینگی و تورم میتونه جالب و آموزنده باشه.
امیر - January 2, 2009 11:01 AM
حامد :
به نظر من مهمترین بحث مسئله کاهش قیمت نفت میتونه باشه. ولی بحث در مورد بحران مالی دنیا و تاثیرش بر اقتصاد ایران هم مفیده، به خصوص که صدا و سیما تا حالا اطلاعات درست و واقعی در این زمینه به مخاطبانش نداده.
حامد - January 2, 2009 11:09 AM
ابراهیم :
سلام
فکر کنم بررسی اینکه چه مشاغلی در زمان رکود اقتصادی حاشیه امنیت بیشتری دارند از همه چیز مهمتره
ابراهیم - January 2, 2009 11:22 AM
محسن :
تصور میکنم برای من به عنوان یک مخاطب عام هیچ چیز جذابتر از به چالش کشیدن باورهای پذیرفته شده افراد عادی نیست. باورهایی که کل اقتصاد را به توابعی یک متغیره بدل می سازد.
اینکه با افزایش قیمت نفت اوضاع بهتر میشود
اینکه اگر پول به جامعه تزریق شود اوضاع خوب میشود
تصور میکنم در اقتصاد سخن از قواعد و روابط گریز ناذیر نباید بکنیم بلکه از شرایط و تصمیم گیریهای صحیح در شرایط مختلف باید گفته شود.
محسن - January 2, 2009 11:27 AM
:
نحویه استفاده از درآمدها نفتی به طوری که برای اقتصاد کشور مفید باشد، همراه با وضعیت کشور های دیگر، و مشکلات داشتن نفت.
Anonymous - January 2, 2009 11:58 AM
:
اگر قرار است برنامه پخش مستقیم باشد خیلی وقت صرف نکن، چون احتمال خیلی زیاد دارد که شنبه شب زنگ بزنند و یک بهانه بیخود بیاورند که ببخشید نمی توانیم:) این را از تجربه شخصی می گویم. بعید است میکروفن برنامه زنده را به کسی خارج از یک حلقه مشخص بدهند.
Anonymous - January 2, 2009 12:25 PM
:
قبلی مال من بود فرشاد
Anonymous - January 2, 2009 12:25 PM
سارا :
7 صبح چرا؟ مردم خوابن که اون موقع...
سارا - January 2, 2009 12:32 PM
ایمن :
من بحران اقتصادی رو پیشنهاد می کنم .
ایمن - January 2, 2009 01:44 PM
بابک :
آقا من پیشنهاد می کنم:
1- در مورد نقش صرفه جویی در مصرف انرژِی بر اقتصاد بگی!!!آخه ملت فکر می کنند که اگه صرفه جویی نکنند به دولت ضرر می رسونندواین اسراف در انرژِی همون نفتی هستش که بهشون قول دادن!!!
2-موضوع نرخ بهره هم چیزه خیلی خوبیه، واقعی و اسمی اون رو هم توضیح بدی و تاثیر هر کدوم رو مشخص کنی و بگی جایگاه هر کدومشون چیه!
3-تاثیر سرمایه گذاری بر آموزش در رفاه اقتصادی (البته از نظر من رفاه به طور کلی از رفاه اقتصادی ناشی میشه)
ببخشید 3 تا شد!!تو پروسه طوفان ذهنی ایجاد شد، ممکنه هیچکدومش هم به درد نخوره
بابک - January 2, 2009 03:30 PM
بابک :
من اون مورد سوم رو فکر کنم این طوری بگم بهتره:
3-"تاثیر سرمایه گذاری در آموزش بر رفاه اقتصادی"
در ضمن اگه این برنامه همون برنامه ای هستش که محمود کریمی اجرا می کنه، تا اونجایی که من می شناسمش اهل سانسور نیست!یعنی اگه از خط های قرمز و این حرفا نری اونطرف تر میذاره راحت صحبت کنی، زیادم بحث رو قطع نمی کنه که بحث شهید بشه!!!
بابک - January 2, 2009 03:34 PM
:
اساسا اينكه عامه مردم درك كنند كه اقتصاد هم يك علمه مثل هر علمه ديگه و جز متخصص اون فرد ديگري نبايد اظهار نظر كنه، خيلي مساله مهميه...
Anonymous - January 2, 2009 04:31 PM
یاس :
من با نظر محسن موافقم چون همین تصورات نادرست عوامه که باعث این همه طرفداری از کسانی شده که در واقع با طرحهای ظاهرفریبشون موجبات بدتر شدن وضعیت اقتصادیمون رو فراهم میکنن.
لطفا اگر اجازه دادن به تفصیل در مورد این طرح تحول اقتصادی و این واقعیت که اجراش باعث 60% افزایش نرخ تورم میشه(طبق محاسبات بانک مرکزی) صحبت کنید
از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیت دارم
یاس - January 2, 2009 04:33 PM
صالح ف :
به نظر من تاثیر بحران اقتصادی دنیا بر اقتصاد ایران می تونه موضوع جالبی باشه مخصوصاً اینکه تا الان رسانه های ایران (عمداً یا از روی اجبار) به این موضوع نپرداخته ند.
صالح ف - January 2, 2009 04:47 PM
صالح ف :
نظر محسن خیلی جالبه. باهاش موافقم.
صالح ف - January 2, 2009 04:49 PM
در همین نزدیکی :
چرا ساعت 7 صبح ؟
7 صبح که ساعت خوبی برای بحث اقتصادی نیست ، برنامه تون را بعدازظهر بندازید.
من که 7 صبح منزل نیستم ؛اما یک کپی از آنرا حتما در وبلاگتون قرار دهید تا بتونیم آنرا دانلود کنیم و ببینیم .
در همین نزدیکی - January 2, 2009 04:51 PM
محمود :
سلام حامد جان
دوستان موضوعات زیادی رو گفتند که به توجه به چیز هایی هم که خودت مدنظر داری بعید موی دونم با توجه به ضیق وقت بتونی به این همه موضوع برسی ولی خوب چون گفتی مردم عادی زاویه دید رو گفتن بد نیست که من هم دو سه تا نکته رو میگم
به نظر من از اقتصاد جهانی گفتن در این فرصت محدود کار جالبی نیست
مثال باکنک در نقدینگی و تورم که فریدمن در مورد نقدینگی میگه رو به زبان ساده و بچه گونه بگو برای نقدینگی و اینکه با داشتن پول بشتر لزوما وضع آدم بهتر نمیشه
مردم عدی فکر میکنند که بانک ها پدر سوخته ترین شرکت ها هستند و خون مردم رو تو شیشه می کنند به همین خاطر از پایین آوردن سود توسط دولت کیفور می شوند و همش می گند خوب شد حال این دولتی ها گرفته شد!! بماند که من انبوهی دانشجوی دکترا و استاد دانشگاه رو دیدم که همین حرف رو می زنند تو این بحث رو خیلی ساده اگر بتونی مطرح کنی یه تلنگر کوچکی میشه و بد نیست
از طرف دیگه من معتقدم که اصلن نیاز نیست به سمت خطوط قرمز بری و به هیچ وجه مسائل مشکل دار رو مطرح نکن با نیم ساعت تریبون یه آدم اقتصادی سعی نمیکنه الکی موضوعات حساسیت برانگیز رو مطرح کنه
دیگه چیز خاصی مدنظرم نیست
موفق باشی
محمود - January 2, 2009 05:07 PM
محمود :
همش می گند خوب شد حال این دولتی ها گرفته شد!!
منظورم بانکی ها بود
محمود - January 2, 2009 05:11 PM
پیمان :
سلام حامد جان
به نظر من خیلی مهمه که بتونی به زبون ساده برای این مردم روشن کنی که مشکل اقتصادی ما ریشه در سیاستهای اقتصادی و خارجی این دولت داره و اینکه اونا رو یه کم از خواب ناز بیدار کنی.
به هر حال با این کار شاید بتونی یه عده رو روشن کنی که بفهمن مشکل حال حاضر اقتصاد ما شاید بیشتر داخلی باشه تا تاثیر بحران جهانی .
پیمان - January 2, 2009 05:27 PM
اختاي :
ماليات بر ارزش افزوده
اختاي - January 2, 2009 06:21 PM
صادق الحسینی :
حامد به نظرم همین نرخ بهره و توضیح مکانیسم شکل گیری آن و تفاوت اسمی و واقعی اش از همه بهتره.
البته با اینها برنامه رو شروع کن، ملت که از خواب پاشدن کم و کم و خمیازه ها رو کشیدن و توالت ها رو رفتن و ... اونوقت شروع کن از نفت بگو البته اگر از نفرین منابع می گی و حق و حقوق نفرین منابع رو ضایع نمی کنی!
صادق الحسینی - January 2, 2009 06:50 PM
حسین کرمی :
سلام حامد جان
به نظر من مهم ترین بحثی که این روزها مطرحه و از نظر اجتماعی و سیاسی در سال های نزدیک تأثیر زیادی تو زندگی مردم عادی خواهد داشت موضوع هدفمند کردن یارانه ها و در گستره وسیع تر طرح تحول اقتصادی دولته.این طرح الان در مجلس مطرح شده.
نکته دیگه این که باید توجه بشه اینه که در ساعت 7 صبح مخاطبان تو چه کسانی خواهند بود. باید بحث خودت رو طوری باز کنی که این مخاطبان اون رو بتونند هضم کنند و احیاناً به نحوی به بقیه منتقل کنند.
البته با کمال تأسف باید بگم که به نظر من شانس چندانی نداری و در بهترین حالت خانم های خانه دار مخاطبین عام این موقع از روز هستند. اگر رادیو بود از چند جهت بهتر بود.
ضمنآ ببین این برنامه تکرار داره یا نه. اگر داشته باشه اوضاع بهتر می شه.
حسین کرمی - January 2, 2009 08:27 PM
pouyan :
من فکر می کنم مردم به یادگیری اصول اولیه و ساده اقتصاد نیاز زیادی دارند اگه قرار نیست خیلی تخصصی باشه
pouyan - January 2, 2009 08:40 PM
:
طرح تحول اقتصادی
Anonymous - January 2, 2009 09:36 PM
پاپيون :
1
خيلي چيزها مثل: معرفي نقش واقعي بازارهاي ديريوتيو مالي و ويژگي هاي اسكيم هاي هرمي و چيزهايي مثل گلد كوئست و غيره كه مردم گرفتارشن يا اقتصاد كشور رو گرفتارش مي كنن و يا ميزان آزادي نرخ ارز و غيره
2
معتقدم يك برنامه، هر تعداد مخاطب هم كه داشته باشد، تا وقتي يك ساعت يا يكبار است، محدود است، نه در تاثير، مثلا بر مخاطب، بلكه در قوت معرفي يك مطلب؛ اگر هيچ حاضريد وقتتان را به حضور در تلويزيون يا راديو اختصاص دهيد، به عبارتي در رسانه عمومي حضور داشته باشيد پيشنهاد مي كنم --كه بيشتر برازنده كلاس و توانايي كاري شما است-- يكهو در برنامه اتان يك پروژه "معرفي فلان موضوع به جامعه فارسي زبان/محاطب رسانه عمومي" بگذاريد.
مثالي مي زنم: من دوست دارم هر متني را به زبان اصلي بخوانم، و اين كار را هم مي كنم. از طرفي ترجمه كردن پراكنده بي هدف براي من هرگز يه هدف عالي آكادميك نيست. ترجمه كرده ام اما فقط براي نيازهاي مشخص شخصي يا سازماني. اما فرض كنيد اين چند ماه كمي فرصت كرده ام و تصميم گرفته ام فلان كسك را بيارم از طريق ترجمه به جامعه دانشگاهي فارسي زبان معرفي كنم. اين يعني اينجا و آنجا، در كتاب و مجله، متن هاي آن فرد را ترجمه مي كنم و علاوه بر آن خودم هم بر او مطلب مي نويسم و بدين ترتيب نه حتي فقط كارهاي او را ارايه مي دهم بلكه او را به فارسي پرزنت مي كنم.
شما هم، اگر در برنامه اتان مي گنجد، شايد يك برنامه تلويزيوني كمي بي هدف به نظر برسد. اگر يك پكيج براي ارايه به مخاطب عام داشته باشيد خيلي زحمت بيشتري نمي برد اما با سمت و سو و هماهنگ بودن حضور رسانه اي اتان كاري مفيد تر و درخور سطح خودتان كرده ايد.
3
من سر جريان سياست گذاري هاي مربوط به منابع طبيعي اميدوارم روزي با هم ملاقات و كار كنيم.
پاپيون - January 2, 2009 10:22 PM
عطيه :
براي آن مخاطب عام مساله "بحران جهاني" جذاب تر است.
عطيه - January 2, 2009 10:32 PM
:
I think Subsidies...
Anonymous - January 3, 2009 12:16 AM
Babak :
I think subsidies...
Babak - January 3, 2009 12:16 AM
پويان :
سلام،
به نظر من مفاهيم بنيادي علم اقتصاد با ارائه كاربرد هاي جذاب براي عموم رو انتخاب كن. مثلا:
مساله محدوديت در اقتصاد، كه اگه درست درك بشه، مي تونه امكان عوام فريبي را زمان انتخابات مجلس و دولت كم كنه (وعده كاهش قيمت ها وعده هاي بي حساب ساختن پل، جاده و اختصاص بودجه در شهرستان ها و ...)
يا فروض راجع به مطلوبيت در اقتصاد خرد و اين كه فرد يا بنگاه بايد به دنبال "سود جويي" باشه و اين بد نيست. از كانال اين مساله ميشه به موضوع بانك هاي خصوصي و بهره كه دوستان نوشتند رسيد.
نمي دونم چرا، ولي به طرح مساله بحران مالي بدبينم. شايد با اين حجم تفاسير پرت و اخبار جهت دار و ... خيلي حركت مفيدي نشه انجام داد.
پويان - January 3, 2009 12:24 AM
ترجیح میدم اسمم رو نگم :
مهم نیست چه بحثی مناسب است یه نیست. مهم این است که دولت جمهوری اسلامی ایران آن را تایید میکند یا نه.... اگر نه، فقط کافیست کلی از دولت آقای احمدی نژاد تعریف کنی و از اقتصاد دنیا بد بگی ... اونوقت درجا تایید میشی.
ترجیح میدم اسمم رو نگم - January 3, 2009 03:39 AM
alibi :
به نظر من دربارهِ اقتصاد آزاد صحبت كن. مزاياي اقتصاد آزاد رو بگو. پيشرفتهايي كه فقط در يك اقتصاد آزاد امكان نزديك شدن بهشون هست رو معرفي كن. مثبت ترين اثري كه خوانندهها از خوندن وبلاگ تو و چند اقتصدينويس ديگه گرفتن شكلگيري و قوام پيدا كردن همين ذهنيت بوده به نظرم. بر اساس همين عمل كن.
alibi - January 3, 2009 06:00 AM
سعيده :
سلام
قبل ازاينكه موضوع صحبت را انتخاب كنيد اول سعي كنيد طيف مخاطبانتان در ساعت هفت صبح را بشناسيدو بر اساس آن بهترين موضوع را انتخاب كنيد.
من كه ساعت هفت صبح خانه نيستم و فكر مي كنم مبحث اقتصادي كه ساعت هفت صبح بخواهد در مورد آن صحبت شود بايد خيلي ساده باشد.به نظر من بجاي صحيت كردن در مورد يك موضوع مثلا نرخ بهره،در مورد چارچوب هايي كه بايد در تحليل رويدادهاي اقتصادي بايد توسط افرادي كه هيچ تخصصي در علم اقتصاد ندارند ،
درنظر گرفته شود صحبت كنيد
يك چيزي مثل كتابي كه قديم ها اشاره كرده بوديد قصد چاپ آن داريد.فكر كنم اسمش
اقتصاد به زبان آسان بود.براي مخاطبان ساعت هفت صبح
اين مسايل خيلي تاثيرگذارتر و كاربردي تراست . اگردرتاكسي و كوچه وخيابان و صف نان و صف بانك و.... به موضوع دقت كرده باشيد عموم افراد ( تحصيل كرده و غيرتحصيل كرده) بدون داشتن كوچكترين دانش اقتصادي به تحليل كليه رويدادهاي اقتصادي مي پردازند.موفق باشيد
سعيده - January 3, 2009 06:37 AM
حسین :
آخه برنامه در چه موضوعی هست؟ ضمنا یادت باشه در حد خودت صحبت کن! تو دانشجوی اقتصاد یا فایننس هستی! نه برنامه ریز اقتصادی یک کشور. شاید در مورد علم اقتصاد در دنیا مربوط ترین موضوع باشه.
حسین - January 3, 2009 06:52 AM
واکنش :
حامد جان، نظر تمام کسانی که این جا نظر دادند محترم. به نظر من خیلی با یک مخاطب نوعی جامعهی ایران آشنا نیستند. موضوعات و پیشنهاداتی که ارائه دادهاند خیلی جالب نبود. مردم هیچ دیدگاه و درکی از اقتصاد آزاد ندارند. بیشتر این کلمه در ذهنشان بیبندوباری را تداعی میکند.
طرح موضوعاتی مثل گولدکوئست هم خیلی اساسی نیست و بیشتر به فرهنگ و درک جامعه از مفهوم درامد مربوط است تا به اقتصاد. چیزهایی مثل تاثیر بحران مالی بر ایران هم خیلی خوب نیست. چون اولا مردم هنوز نمیدانند که بحران مالی چرا و چگونه به وجود آمد. دوما با وجود تبلیغات رسانهی ملی، هرگز باور نمیکنند که تاثیری بر ایران داشته باشد.
پیشنهاد من این است که سعی شود مفهوم قدرت خرید و سبد کالای اساسی که تورم با افزایش قیمت آن محاسبه میشود به زبان ساده برای مردم توضیح داده شود. سپس به مردم یاد بدهی که چگونه هر خانوار افزایش ماهانه و سالانهی سبد خود را حساب کند. توضیح دهی که افزایش رقم حقوق شما لزوما به معنای افزایش قدرت خرید شما نیست. سپس به یک مثال ساده توضیح دهی که افزایش سوری حقوق افراد چگونه باعث افزایش تورم میشود و قدرت خریدشان افزایش نمییابد. راجع به رشد اقتصادی صحبت کنی و این که هزینه کردن درآمدهای ملی روی زیرساختها و نقش این سیاست در رشد اقتصادی باعث افزایش قدرت خریدشان و رفاه بیشتر میشود نه رقم فیش حقوقشان.
هرگز وارد مسائل سیاسی نظیر طرح تحول اقتصادی و یا تاثسر بحران مالی بر ایران و امثال اینها نشو. چون تصور مردم این است که هر کسی به نفع یا ضرر این نوع مسائل صحبت میکند نفعی دارد. و معمولا اعتماد از رسانهی ملی در این موارد سلب شده است.
واکنش - January 3, 2009 07:26 AM
واکنش :
یک مثال به ذهنم رسید. مثلا اگر یک روستایی بفهمد که داشتن راه اسفالت برایش به مراتب سودآورتر است تا این که ۶ میلیون وام یا حتی کمک بلاعوض، خیلی خوب است. یا یک تهرانی بفهمد که اگر سالی یک میلیون عوارض شهرداری بدهد و به جان آن یک مترو کارا داشته باشد خیلی از وضع فعلی بهتر است. یا مردم بفهمند اگر تمام ایران به راهآهن سریع مجهز شود به این که چند سالی ریاضت اقتصادی بکشند میارزد. خودت مثالهای بهتر میشناسی.
واکنش - January 3, 2009 07:32 AM
ابوذ :
به نظرم اگه جلسات ادامه داره (که فکر کنم اگه بتونی همون جلسة اول رو جذاب ارائه کنی چنین پیشنهادی بهت خواهند داد-هرچند به دلیل عدم حضور منظمت تو ایران اجرای چنین برنامه ای برات مشکل خواهد بود-).از بیسیک شروع کن و درگیره روزمره جات نشو؛ این به نظرم نقطه شروع خوبیه :
http://gregmankiw.blogspot.com/2007/02/ten-principles-of-economics.html
تو جلسات بعدی هم هر کدوم از بندها رو با تفصیل بیشتری توضیح بده.
ابوذ - January 3, 2009 08:04 AM
ابوذ :
لینک اشتباه بود درستش اینه :)
http://www.swlearning.com/economics/mankiw/principles2e/principles.html
ابوذ - January 3, 2009 08:06 AM
محمد :
برنامه زنده کدام تلويزيون ؟ خارجي يا داخلي ؟ مردم عادی کجا ؟
محمد - January 3, 2009 08:24 AM
بشير :
لازم نيست فيلم رو حتما روي وبسايت خودت آپلود كني
مي توني روي يو تيوب بگذاري تا ما تماشا كنيم!
بشير - January 3, 2009 08:46 AM
ماجد :
اگر فقط یک جلسه است:
- در مورد علم اقتصاد امروز، موفقیت های اون، مسائل حل شده (مثل تورم) و اینکه علم اقتصاد علم دقیق و ریاضی ای، نه یک موضوع گشاد و حراف پسند.
- اینکه مثل بهداشت، یا فیزیک، اقتصاد هم دستورالعمل داره، اصول داره، و ... و این طور نیست که یک نفر (مثلا آقای رییس جمهور) بدون نظر کارشناس و طبق احساسات و نظرات عوام تصمیم بگیره.
- در مورد trade off بگو و این که نمیشه همه چیز را با هم و یکروزه بهینه کرد.
- برای مردمی که در مورد هر موضوعی که باهاشون مصاحبه می کنند، خواسته شون "مسئولین باید بودجه/توجه/... بیشتری به ... اختصاص بدن"ه، در مورد نقش مهم قانون و نظام و ثبات در اونها و نقش مهم دولت در ایجاد آن و نه دخالت و بودجه اختصاص دادن، صحبت کن.
ماجد - January 3, 2009 09:47 AM
:
پول نفت را به مردم بدهند
ودولت را -مثل همه دنیا -از درآمد مالیاتی و سایر عوارض اداره کنند.
Anonymous - January 3, 2009 11:11 AM
:
پول نفت را به مردم بدهند
ودولت را -مثل همه دنیا -از درآمد مالیاتی و سایر عوارض اداره کنند.
Anonymous - January 3, 2009 11:11 AM
جواد :
پول نفت را به مردم بدهند
ودولت را -مثل همه دنیا -از درآمد مالیاتی و سایر عوارض اداره کنند.
جواد - January 3, 2009 11:15 AM
جواد :
پول نفت را به مردم بدهند
ودولت را -مثل همه دنیا -از درآمد مالیاتی و سایر عوارض اداره کنند.
جواد - January 3, 2009 11:15 AM
جواد :
پول نفت را به مردم بدهند
ودولت را -مثل همه دنیا -از درآمد مالیاتی و سایر عوارض اداره کنند.
جواد - January 3, 2009 11:15 AM
:
پول نفت را به مردم بدهند
ودولت را -مثل همه دنیا -از درآمد مالیاتی و سایر عوارض اداره کنند.
Anonymous - January 3, 2009 11:15 AM
چواد :
پول نفت را به مردم بدهند
ودولت را -مثل همه دنیا -از درآمد مالیاتی و سایر عوارض اداره کنند.
چواد - January 3, 2009 11:17 AM
شهریار :
ایدههای محسن + در هنگام بحران اقتصادی (مشابه همین که هست) با سرمایههایمان چه کنیم (به عنوان فرد)
شهریار - January 3, 2009 12:27 PM
:
سلام
در مورد طرح تحول اقتصادی و هدفمندسازی یارانه ها صحبت کن. و از اینکه این طرح تنها داروی بخش کوچکی از بیماری اقتصادی ایران است.در مورد این موضوع هم صحبت کن که اکنون قیمت فوب بنزین کمتر از قیمت داخلی بنزین است.
Anonymous - January 3, 2009 01:06 PM
محمد :
شکل گیری بازار مالی و تاثیر آن در وضعیت مردم.
محمد - January 3, 2009 01:24 PM
ندا :
سلام
فکر میکنم مساله بحران جهانی مفید تر باشد، چون ظاهرا به مردم القا شده چون به طور مستقیم در ارتباط با اقتصاد آمریکا نیستیم ، چندان آسیبی از آن به ما نمیرسد!
ندا - January 3, 2009 02:52 PM
Aydin K :
ساعت 7 صبح!؟ لطفا در youtube هم بگذاريد تا ما ببينيم. ساعت هفت صبح براي موسيقي و برنامه هاي شاد خوب است! اين را گفتم به خاطر آنكه گفتيد مردم عادي؛ و البته همه مردم موقع صبحانه خوردن عادي هستند!
در مورد موضوع، اگر اجازه دادند، در مورد سهام عدالت و خصوصي سازي و نحوه توزيع آن صحبت كنيد. البته به شرط اينكه آزادي بيان داشته باشيد!!!
Aydin K - January 3, 2009 03:18 PM
همون قبلي! :
لطفا به ما عوام الناس ياد بدين كه چطور ميشه همه اين كارا رو با هم كرد:
"تدريس در دانشگاه، تاسیس یک شرکت مشاوره تخصصی؛ حضور در مدیریت موسسات مالی بخش خصوصی؛ تاسیس صندوق های تخصصی سرمایه گذاری؛ کمک به شکل گیری موسسات آموزش عالی غیردولتی با استانداردهای بین المللی و ... "
بيا يه كار كن و اون كارو درست بكن به جاي اين همه سر و صدا راه انداختن!
حامد: مشکلت همینه که عوام هستی :)) اگر از یکی بپرسن توی رستوران چی می شه خورد و اونم بگن چلو مرغ و کوبیده هرکسی میفهمه که معنیاش این نیست که چلومرغ و کوبیده را با هم میخوره.
همون قبلي! - January 3, 2009 04:20 PM
امین :
تورم شاید!
امین - January 3, 2009 04:22 PM
مخاطب عادي :
من يك مخاطب عادي وبلاگ شما هستم. براي من مهم نيست در مورد چه چيزي در نيم ساعت صحبت مي كنيد ، اما خيلي مهم هست كه براي كسب اطلاعات بيشتر درباره همان موضوع نيم ساعته چند مرجع فارسي خوب در ميان مباحث معرفي كنيد.
موفق باشيد
مخاطب عادي - January 3, 2009 04:43 PM
بهاره :
من دیر رسیدم. پیشنهادها داده شده. :) ولی انتخابت خوب است. مخاطب ساعت 7 صبح احتمالا کارمنداند. الان بحث روز بین دو کارمند این است که چه طور می شود پول درآورد. کلاسهایی برگزار می شود در سطح شهر و مردم واقعا در آن شرکت می کنند تا یاد بگیرند چه طور ثروت اندوزی کنند و راه و چاه پول درآوردن و حفظ پول را یاد بگیرند. همکار حسابدار ما (که مطمئنا حسابداری را خوب می فهمد) در یکی از این کلاسها شرکت کرده بود ولی راضی نبود. خلاصه موضوع خوبی انتخاب کردی. هیچ لزومی ندارد درباره تیتر مطبوعات (بحران اقتصادی و اینها) صحبت کنی، تیتر یک مردم عادی همان پول است.
:)
بهاره - January 3, 2009 08:55 PM
پوریا :
سلام.خسته نباشید،موفقیت شما رادر امر وبلاگ نویسی تبریک میگویم،
خوشحال میشم اگر افتخار دهید بامن تبادل لینک کنید
پوریا - January 3, 2009 10:10 PM
پوریا :
سلام.خسته نباشید،موفقیت شما رادر امر وبلاگ نویسی تبریک میگویم،
خوشحال میشم اگر افتخار دهید بامن تبادل لینک کنید
پوریا - January 3, 2009 10:12 PM
پوریا :
ببخشید دو2بار نظر دادم حواسم نبود
پوریا - January 3, 2009 10:23 PM
علیرضا :
سلام من دیر رسیدم. میدونم الان خوابی که فردا به برنامه برسی. انگار همه این هایی که این جا کامنت میذارند یا خیلی روشن فکرند یا فقط ماهواره میبینند یا خیلی خاله چرتی اند. برنامه صبح کانال دو برنامه روز از نو ، برنامه بسیار خوبی است.
در ضمن ساده لوحانه است اگر فکر کنیم مستر حامد انتخاب موضوع را به وسیله نظرسنجی انجام داده باشد.
حامد یادته می گفتی در صدا و سیما روی انتخاب کارشناس ها نظر خوبی نداری و ....
اللهی شکر به اشتباه خودت پی بردی؟!!
مزاح کردم.
پیروز باشی
علیرضا - January 3, 2009 10:54 PM
امیر :
داریم برنامتونو نگاه می کنیم.
ممنون
امیر - January 4, 2009 05:13 AM
Behrooz :
متشکرم. از توضیحات مفیدتون در زمان مختصر برنامه بهره بدم.
Behrooz - January 4, 2009 05:29 AM
بیننده... :
سلام خسته نباشید..برنامتون جالب و دیدنی بوداز طریق برنامه اینجا اومدم ...ارزوی موفقیت دارم
بیننده... - January 4, 2009 05:53 AM
یاس :
سلام استاد،ممنون از توضیحات خوبی که دادید برنامه راخیلی خوب مدیریت کردید.
ولی خیلی زمانش کم بود،از همین الان دلتنگتون هستم ولی احساس دوری ازشما ندارم چون میدونم هر جاباشید دلتون ایرانه،به امید دیدار دوباره
یاس - January 4, 2009 06:21 AM
علیرضا :
سلام حامد جان، من از برنامت خبر نداشتم. به طور اتفاقی در هنگام صرف صبحانه چشممون به دیدار شما روشن شد. بعد از 4-5 سال. خیلی خوشحال شدم و خیلی ناراحت که فقط اخرشو تونستم ببینم محتوای بحث همیشه مفیدت را از دست دادم.
علیرضا - January 4, 2009 06:22 AM
واکنش :
حامدجان من متاسفانه خواب موندم.:(
واکنش - January 4, 2009 07:47 AM
ضیا شفایی :
حامد جان درود برشما!
از افغانستان برایت پیام مینویسم، یکی از علاقمندان دایمی وبلاک شما! بخواطریکه از بحث مورد نظر شما بهره ببرم، خواهش میکنم که آنرا چه بصورت صوتی و یا نوشتاری در وبلاگت بگذاری، تا داونلودش کنم.
ضیا شفایی - January 4, 2009 10:53 AM
:
باسلام
مصاحبه برنامه تلویزیونی برای من بسیار مفید وجالب بود وبسیارافتخار کردم به وجود شما که درچنین سطح بالا و واقع بینانه به مباحث اقتصادی بصورت تئوری وعملیاتی مسلط هستید .
از دوستانی که برنامه رادیده بودند. همه شان راضی بودند . موفق باشید
Anonymous - January 4, 2009 11:33 AM
leila :
be nazare man darbareye yaraneha va favayede bardashtane an sohbat beshe .
leila - January 4, 2009 01:27 PM
بهمن :
جناب، ببخشید که این خارج از موضوع است ولی وقتی شروع کردم به خواندن مطالب حاشیه ای، شما نوشته اید:
""قول بده که هرگز با من موافق نباشی، حداقلش این که کاملا یا فی البداهه موافق نباشی.. . . ""
نمیدانم چه کسی اینرا گفته ولی بنظرم کمی سوال برانگیز باشد.
اگر "شما" یک چیزی بگوئید که "من" خود بان اعتقاد کامل داشته باشم اولین کلام من خواهد بود:
جانا سخن از زبان ما میگوئی
و اگر احیانا بخواهم مخالفت کنم یا حتی ساکت بمانم کار درستی نیست.
بهمن - January 4, 2009 05:28 PM
سیدعباس سیدمحمدی :
سلام.
بهترین موضوع:
قیمت نان بربری در تهران. قیمت مصوب مثلاً 50 تومان است. دو زار خشخاش رویش می ریزند. مجبوری بخری 100 تومان. امروز دیدم شده 150 تومان.
سیدعباس سیدمحمدی - January 4, 2009 07:33 PM
:
خیلی برنامه پرباری بود!!
احسنت به شما
Anonymous - January 4, 2009 07:51 PM
احسان :
خیلی برنامه پرباری بود!!
احسنت
احسان - January 4, 2009 07:53 PM
زن :
خیلی جالب بود
به زبان ساده توضیح دادید
حدسم درست بود و به دوستانم خبر دادم که یک فنجان چای داغ برنامه دارد.
پیش از این با عنوان ماهک مطالبتان را میخواندم.
زن - January 5, 2009 05:21 AM
زن :
خیلی جالب بود
به زبان ساده توضیح دادید
حدسم درست بود و به دوستانم خبر دادم که یک فنجان چای داغ برنامه دارد.
پیش از این با عنوان ماهک مطالبتان را میخواندم.
زن - January 5, 2009 05:22 AM
:
لطفا به ما عوام الناس ياد بدين كه چطور ميشه همه اين كارا رو با هم كرد:
"تدريس در دانشگاه، تاسیس یک شرکت مشاوره تخصصی؛ حضور در مدیریت موسسات مالی بخش خصوصی؛ تاسیس صندوق های تخصصی سرمایه گذاری؛ کمک به شکل گیری موسسات آموزش عالی غیردولتی با استانداردهای بین المللی و ... "
بيا يه كار كن و اون كارو درست بكن به جاي اين همه سر و صدا راه انداختن!
حامد: مشکلت همینه که عوام هستی :)) اگر از یکی بپرسن توی رستوران چی می شه خورد و اونم بگن چلو مرغ و کوبیده هرکسی میفهمه که معنیاش این نیست که چلومرغ و کوبیده را با هم میخوره.
Dash Hamed,
amma age nemidooni inno bedoon ke dar Iran hame hame kar roo ba ham mikonan....mardome addi roo nemigam...doostaye khodemoon roo ebbein bar o bache allame helli ya asharif ya olampici ke iran moondan...bebineshoonta'rife e'stedade hadar rafte hastan..
choon hame kar roo ba ham mikonan..
ham ostadan ham researcher, ham moshaver, ham boors baz, ham jarahe maghz o a'sab...
too ham ke beri yeki mesle hamoona mishi
vali shayad ham hal bede ..nemigam bade vali...
Anonymous - January 5, 2009 08:59 AM
:
ُسلام آقای فدوسی
این وبلاگ رو می شناسین؟
آیا می تونین در مورد مطالبی که در مورد اسلام و اقتصاد نوشته، چیزی بنویسین؟ خیلی نمی فهمم چی می خواد بیان کنه!
http://shahirblog.com/detail.asp?id=272
Anonymous - January 5, 2009 04:04 PM
Hassan :
حامد عزیز.
من خیلی علاقه دارم از لینک های سایت شما استفاده کنم اما متاسفانه مدت مدیدی ه که خوانا نیستن. لطفا راهنمایی یا اصلاح بفرمایید.
موفق باشی
Hassan - January 6, 2009 06:52 AM
میس شانزه لیزه :
اولا : بنده پیشنهاد میکنم تلوزیون....به طور کلی صدا و سیما بهتره بره درشو گل بگیره و انقدر حرف نزنه
دوما: اون وقت صبح بهتره یه برنامه ی مثبت اندیشی و یا چهار تا آهنگ درست و حسابی بذاره که مردم نرن روی کانال پی ام سی
سوما: بهتره اول از همه اگه نخواست درشو گل بگیره...بره یه فکری به حال این دکور های صحنه هاشون باشه...برن چهار تا مجری زیبا بیارن...مدل لباس هاشون رو عوض کنن...ریش این آقایون رو اصلاح کنن ..............تا آخرش مردم میل داشته باشن بشینن ببینن.
چهارما: اگه نظر شخصیه منه که تلوزیون بهتره اگه به زور اون موقع میخواد برنامه بذاره (اونم واسه عوام ) بهتره جک تعریف کنه....آخه تا پاتو از خونه میذاری بیرون همه چی جکه!
میس شانزه لیزه - January 6, 2009 10:31 PM
بلاظب :
آخی
بلاظب - January 6, 2009 10:32 PM
احمد :
این گشتاسب اریایی در وبلاک خودسیستم های اصلاح نا پذیراز شما بهتر می داند او جاسوس است ومی خواعد پناهند شود
احمد - December 7, 2011 07:01 PM