دینامیک انتخابات
سعی میکنم ببینم تا چه حد میتوانم روندهای کلان یک رفتار جمعی در جامعه ایران را بفهمم. البته خیلی افسوس میخورم که ایران نیستم و درسهای زیادی که در این چند هفته میتوان از مشاهده رفتار مردم به دست آورد را از دست میدهم. حدود دو هفته تا انتخابات مانده و شرایط در حال تغییر است. حدسهایی میزنم و فردای انتخابات صحتش را میسنجم. درک من از دینامیک این تغییرات:
1)پایگاه رای احمدینژاد مستحکم است و تعداد عددی آرایش در این دو هفته تغییر زیادی نخواهد کرد. حدس میزنم رای او با در نظر گرفتن دور قبل و رای کلی اصولگرایان و نتایج نظرسنجیهای اخیر چیزی حدود 15 میلیون خواهد بود.
2) موسوی پایگاه اجتماعی رایش را کمی تغییر داد. اولش روی رای تودههای پایین حساب میکرد ولی الان به سمت طبقه متوسط شهری ناراضی از شرایط فعلی کشیده شده است. ضمن اینکه اکثریت رایهای آذربایجان و تهران را خواهد داشت. نکته خاص در مورد موسوی شیب رشد رایها است. شیب رشد در انتخابات ایران برای کاندیدایی که روی موج رشد مینشیند نمایی است که دلیلش هم نیروهایی است که جنبه فیدبک مثبت دارند:
- افزایش حمایتهای مالی در هفته های آخر با افزایش شانس برنده شدن
- افزایش احتمال حضور در انتخابات برای کسانی که قبلن از پیروزی او ناامید بودند و لذا برایشان رای دادن به هزینهاش نمیارزید. وقت شانس پیروزی بیشتر میشود منافع احتمالی از هزینهها پیشی میگیرد. خصوصن وقتی شانس موثربودن رای (Pivot) در ابتدا نزدیک صفر است و با نزدیک شدن رای دو کاندیدای اول قدرت موثر بودن هر تک رای به شدت بالا میرود.
- روانشناسی ملت ایران که به شدت تابع اتمسفر جمعی هستند. تردیدی ندارم که بخش قابل توجهی از کسانی که امروز تصمیم نگرفتهاند که رای بدهند تحت تاثیر جو روزها (یا حتی ساعتهای آخر روز رایگیری) نظرشان تغییر خواهد کرد.
- روحیه خود نامزدها و طرفدارانشان در اثر مشاهده رشد آرا و شدت بخشیدن به فعالیتها در اثر انرژی جدید
- تبلیغات دهن به دهن (Word of Mouth) که تابع تعداد فعلی طرفداران است
- ...
به نظرم موسوی روی شیب رشد است و دو هفته آینده برای او سرنوشت ساز است. با در نظر گرفتن رای هاشمی و معین و مهرعلیزاده و آمارهای فعلی به نظرم رای موسوی به چیزی حدود 11-12 میلیون خواهد رسید.
3) کروبی گوشه خوبی را هدف گرفت هر چند همپوشانی پایگاه رایهای او و موسوی روز به روز بیشتر میشود و این از فایده دو نامزد داشتن میکاهد هر چند که هنوز هم این فایده وجود دارد. به نظرم کروبی نتوانسته موج اجتماعی که موسوی درست کرده را برای خودش درست کند ولی در عوض روی طبقات تحریمی و روشنفکر خوب متمرکز شده است. آرای کروبی در این دوره ترکیب محدبی از آرای معین و کروبی دوره قبل است و فکر میکنم چیزی حدود 5 میلون باشد. اگر شیخ با این رایهایش باعث شود که انتخابات به دور دوم برود اصلاحات در ایران یکبار دیگر به او مدیون خواهد بود. (یکبارش هم وقتی بود که فشار روی خاتمی خیلی زیاد شده بود و کروبی با مصاحبهاش با همشهری تاثیر زیادی روی فضا گذاشت)
4) آقا محسن هم که رای همیشگی نامزدهای این دستی را دارد. به نظرم رایهایش چیزی حدود 2 میلیون خواهد بود.
پیشبینی من 35 میلیون رای در دور اول است. اگر ام روز انتخابات برگزار شود 30 میلیون نفر شرکت میکنند ولی در دو هفته آینده نرخ مشارکت بالا خواهد رفت.

نظرات
roozmare negar :
salam, intor ke yadame tedade afrade vajede sharayet baraye ray dadan 46 milion nafar elaam shode. yani be nazare shoma mosharekat enghadr bala khahad bud?
roozmare negar - May 27, 2009 11:24 AM
پایین :
«موسوی پایگاه اجتماعی رایش را کمی تغییر داد. اولش روی رای تودههای پایین حساب میکرد ولی الان به سمت طبقه متوسط شهری ناراضی از شرایط فعلی کشیده شده است.»
بر چه اساسی این رو می گی؟ اگر فقط به مستنداتِ در دسترس از جمله تبلیغات رسمی نامزدها توجه کنیم، موسوی کماکان و حتی شدید تر از دو ماه گذشته متمرکز شده به توده های پایین.
مطالبات طبقه متوسط رو کروبی داره مطرح می کنه.
«همپوشانی پایگاه رایهای» کروبی و موسوی اتفاقآ روز به روز داره کمتر می شه. من فکر می کنم شما شعارها و تبلیغات نامزدها رو دنبال نمی کنی، چون الان مطالباتی که کروبی و موسوی دارن مطرح می کنن کاملآ در دو کتگوری جدا قرارشون داده. موسوی شعارهاش اقتصادی و کروبی شعارهاش مدنی ست.
پایین - May 27, 2009 11:34 AM
:
تركيب راي احمدي نژاد خيلي تغيير كرده. بخش عمده اي از طبقه متوسط و تحصيلكرده ها را از دست داده و در عوض احتمالا بخش عمده اي از اراي كروبي را با پولهايي كه پخش كرده بدست اورده.
به نظر من در تهران زير 20درصد راي داره.
Anonymous - May 27, 2009 12:25 PM
:
به نظر میرسه شما اطلاعات کافی نداری.من حداقل چند نفرازاعضا رده بالای ستاداقای احمدی نژاد را می شناسم که سایه اش رو با تیر میزنند
بسیار از مردم هشیار شده اند
پیش بینی من در حدود 5ال6 میلیون رای سازماندهی شده است. البته بدون امدادهای غیبی
Anonymous - May 27, 2009 12:39 PM
:
سلام. نظرسنجی ها -که البته چندان قابل استناد نیستند- شیب رشد رای موسوی را بیشتر از پیش بینی شما نشان می دهند. یک فاکتور جدید هم در این انتخابات اضافه شده و آن هم رای آذری زبانهاست که قبلا هم بود اما اینبار موسوی قابلیت جذب 4 تا 5میلیون از این رای را دارد. حدود 5تا 6 میلیون هم رای چپ سنتی! حدود 2میلیون آرای سرگردان راست میانه و از 2 تا 8 میلیون آرای خاموش. (بسته به حجم مشارکت) با این تفاصیل کف رایی که برای موسوی در نظر گرفته ام با سقف رایی که شما استدلال کرده اید منطبق است!! اگر همین شرایط پیش برود احتمال بک مرحله ای شدن هم وجود دارد. ادعای بزرگی ست نه؟
Anonymous - May 27, 2009 12:45 PM
محمد :
حامد جان در مورد موسوی بصورت بدبین و در مورد احمدی نژاد بصورت خوش بین نگاه کرده ای.
محمد - May 27, 2009 01:06 PM
آروین :
سیوپنج میلیون مشارکت؟ یعنی هفتاد و شش درصد مشارکت؟ یعنی مشارکتی در حدود دوم خرداد 76؟ حتی 30 میلیون مشارکت هم برای دورهی دوم ریاستجمهوری (منظور دورهی دوم جناب احمدینژاد) بیش از حد تخیلی است آنوقت شما...آقا حالا شما ایران نیستید، کلا خودتان خوبید؟
آروین - May 27, 2009 03:46 PM
:
Hamed,
What do you think about this? Can you write a little synopsis on it, and whether you think it is pre-elections hot air?
http://news.gooya.com/politics/archives/2009/05/088138.php
Anonymous - May 27, 2009 04:06 PM
:
35 میلیون رای؟ خیلی زیاده حاجی!
15 میلیون نفر احمدی نژاد هم خیلی خیلی دست بالاست. احمدی نژادی قطعا رای جدید به نسبت دور قبل نداره یعنی سقف 17 میلیونه. از این 17 میلیون نفر خیلیاشون دیگه بهش وفادار نیستند. بیشتر از 13-12 میلیون نیست رایش.
ضمنا کروبی داره سعی می کنه رای دفعه قبلشو پس بگیره. نرخ رو برده بالا. تیتر اعتماد ملی امروز 70 هزار تومان بود.
Anonymous - May 27, 2009 04:42 PM
:
age farz konim ke 51 million mojaaz hastand, 35 million yani 68% mosharekat...
age 46 million mojaz bashand mishe 76 darsad
Anonymous - May 27, 2009 04:45 PM
:
با کمال میل امیدوارم پیش یبنی هاتون درست باشه. اما من معتقدم احمدی نژاد( با احتساب جمیع خواب های دم صبح نامزدهای دیگر!!) 17 تا 18 میلیون رای در دور اول دارد. الان شاید 15 میلیون یا حتی کمتر داشته باشد. اما توجه شما را به جینگولک بازی های احمدی نژاد در هفته آخر جلب می کنم. به هر دری می زنه تا رای بیاره. تا اینجا دو تا از طرح های کروبی را دزدیده(سهام نفت و تدریس زبان بومی) و با غربی هایی که خیلی بد! بودند هم قرار داد قطار سریع السیر تهران مشهد رو امضا کرده. در ضمن یادتون نره نامزدهای دیگر نهایتا یک ماه تبلیغ کردند و لی احمدی نژاد 4 سال در حال تبلیغ بوده.
Anonymous - May 27, 2009 06:00 PM
قلی :
در انتخابات قبلی قسمت مهم و تاثیر گذار رای احمدی نژاد از شهر تهران بود که اون هم به واسطه کار هائی که در شهرداری کرد، بود. این دفعه باید دید مردم تهران همون نظر چهار سال پیش رو نسبت به احمدی نژاد دارند؟
چیز جالبی که در مورد موسوی من این روزها میبینم اینه که بخشی از طرفداران احمدی نژاد بین انتخاب موسوی و احمدی نژاد دچار تردید شدند. اینها هنوز هم میگن احمدی نژاد خوب کار کرد و ... اما با توجه به صحبت های موسوی ، دچار دودلی شدند. این نشون میده که موسوی خیلی خوب کار کرده که تونسته تو این گروه دودلی ایجاد کنه.
قلی - May 27, 2009 06:23 PM
How I Lost Thirty Pounds in Thirty Days :
I was just searching for about this when I discovered your blog post. I'm simply dropping by to say that I truly liked seeing this post, it's really clear and well written. Are you planning toblog more about this? It appears like there's more depth here for future posts.
How I Lost Thirty Pounds in Thirty Days - May 27, 2009 06:24 PM
رضا :
احمدی نژاد رای ثابتش حداکثر 10 میلیونه برادر. کروبی هم معلوم نیست رایش از کجا میاد. مثل دوره قبل. فکر میکنم در نهایت بیشتر رای میاره. این وسط مساله موسوی در شهرهای بزرگ خوب داره پیش میره و واقعا شرایط روز به روز بیشتر به نفعش در حال تغییره. ولی از شرایط شهرهای کوچک بیخبریم همه!
و احتمال تقلب رو دست کم نگیر... از این محمود اینا هرچی بگی بر میاد.
رضا - May 27, 2009 07:48 PM
hassan :
نظرتان را هر چند کلی و اشاره ای هم که باشد در مورد طرح هفتاد هزار بر هر نفر کروبی بفرمایید.
hassan - May 27, 2009 09:18 PM
فاطمه :
آقای حامد
سلام
برنامه اقتصادی موسوی رو اگه وقت کردین بخونین...بازم اگه وقت کردین نظرتونو راجع بش بنویسین
ممنون
فاطمه - May 27, 2009 10:28 PM
عطيه :
نميدونم چقدر شعارهاي انتخاباتي نامزدها رو دنبال ميكنيد، اما آقاي موسوي بر خلاف چيزي كه در ابتدا انتظار ميرفت براساس شعارهايي كه ميدهد و تجربيات خودم از اطراف، روي طبقه پايين هم متمركز شده و به نظرم اتفاقا وجهه خوبي هم در بين اين طبقات دارد. مخصوصا به خاطر آن سابقه قبلي در دهه شصت كه تا جايي كه من شنيدم اكثر افراد طبقه متوسط و حتي پايين با خاطره خوشي ازش ياد ميكنند. (من حتي فكر ميكنم اگر خيلي از اين وبلاگ نويس ها و دانشجوها و ... خلاصه يك سري از آدمهاي اين طيفي كه بهشون روشنفكر هم گفته ميشود مرتب تبليغ نكنند كه آقاي موسوي در دهه شصت مسئول بوده و موقع اعدام ها چه ميكرده و ... حتما ميزان رايي كه خواهد آورد بالاتر از چيزي هست كه حتي ممكنه الان فكرش رو ميكنه)
شعارهاي آقاي موسوي را تا جايي كه من شخصا دنبال كردم (به طور محدود و كم) اكثرا در زمينه هاي اقتصادي است در حاليكه شعارهاي آقاي كروبي الان بيشتر در زمينه هاي اجتماعي و حقوقي و قضايي است و ... و البته ديروز كه يكي از برنامه هاي تبليغاتي اشون رو ميديدم به نظر حتي منطقي تر و خوش برخورد تر با مسايل برخورد ميكردند نسبت به دوره قبل كه نامزد شده بودند و حتي دقيقا اين جمله رو ازشون شنيدم كه گفتند: "من قبول دارم كه طرح پرداخت 50 هزار تومان طرح خوبي نبود و نادرست بود" (البته طفره رفتن از جواب مستقيم دادن هم كه در همه سياستمداران ايراني ديده ميشود)
اتفاقا آقاي كروبي و موسوي هم پوشاني اشون داره كمتر ميشه. آقاي موسوي داره تلاش ميكنه مذهبي ها رو هم راضي نگهدارد و بتواند بخشي از آراي انها رو كه ممكنه به نفع احمدي نژاد باشه رو به نفع خودش عوض كنه در حاليكه آقاي كروبي چنين تلاشي رو نميكنه.
اتفاقا اگر بخواهيم براساس شعارهاي نامزدها تعيين كنيم كه هر كدام چه گروهي را هدف گرفته اند، آقاي كروبي شعارهاش بيشتر به سمت طبقه متوسط و روشنفكر هست تا اقاي موسوي. آقاي موسوي تلاش زيادي ميكنه كه همه طبقات اجتماعي رو هدف بگيره علي الخصوص طرفداران آقاي احمدي نژاد رو.
البته شحصا ترجيخ ميدهم اون كانديدايي برنده بشه كه فردا روزنامه ... تيتر نزنه مردم از بين مطالبات اجتماعي و ....همون شعارهاي دهه شصت رو انتخاب كرده اند.
به هر حال به نظرم برگ برنده دست كسي است كه شعارهاي اقتصادي بدهد و هدف شعارهاش تامين معشيت زندگي مردم باشه كه خوب آقاي موسوي از نظر من الان اين برگ برنده رو داره در حين اينكه حتي در ذهن فردي مثل حتي مادر بزرگ من ذهنيت بهتري داره تا احمدي نژاد. (ميدانيد كه ما ايرانيها فراموش كاريم و خوب مسلما دهه شصت رو خوب يادمون نمياد اما چهار سال گذشته رو خوب يادمون مياد)
تنها چيز مثبتي كه ميشه اين بين پيدا كرد بالا رفتن بلوغ سياسي ايراني ها است كه نشانه پيشرفت هست
اما با همه اينها فكر ميكنم احمدي نژاد با اتكا به راي ها ما حصل سفرهاي استاني، احتمال برنده شدنش بيشتر باشه.
ولي نفهميدم اين قطعيت سي ميليون راي را از كجا آورديد؟؟
عطيه - May 27, 2009 10:36 PM
محمد :
من هنوز شک دارم احمدینژاد رأی نیاره. به نظرم خیلی خوشبینانه به قضیه نگاه کردین. توجه دارین که انتقادهای نامزدهای دیگر ممکنه به نفع احمدینژاد تموم شه چون باعث میشه مظلوم به نظر بیاد. بیشتر طرفدارای احمدینژاد هم به خاطر این که احساس میکنن صادقه بهش رأی میدن ("آدم ساده و خوبیه و خیلی کار میکنه ولی جلوشو میگیرن"). در ضمن مزیت طبیعی رئیس جمهور رو (قارغ از کاندیدای انتخابات بودن) دست کم نگیرید. خیلی از کارهای روزمرهی رئیس جمهور به طور طبیعی یک جور تبلیغ برایش هستند.
توی آخرین نظرسنجیای که شنیدم رأی احمدینژاد پنجاه و هفت-هشت درصد بود که از ۶۰ درصد دور پیش کمتره ولی هنوز تا ۵۰ درصد خیلی مونده. به نظرم مناظرهها میتونن تأثیر تعیینکنندهای داشته باشن. کاندیداهای دیگه باید مراقب باشن احمدینژاد مظلوم جلوه نکنه.
محمد - May 27, 2009 10:42 PM
:
35 میلیون رای واقعا امکان پذیر نیست. این یعنی 75 درصد مشارکت که خیلی بعیده. من فکر کنم با مشارکت 25 میلیون یا کمتر، احمدی نژاد دوباره رئیس جمهوره. هر چی به 30 میلیون نزدیک بشیم، شانس جبهه مقابل می ره بالا. فقط باید سعی کرد مشارکت بره بالا.
Anonymous - May 28, 2009 12:16 AM
:
bul-sh!t
Anonymous - May 28, 2009 06:24 AM
:
سلام آقای قدوسی
با کلیت بحثتون موافقم اما به نظر من رای آقای کروبی داره افزایش پیدا میکنه با سرعت زیادی.
Anonymous - May 28, 2009 09:12 AM
نويد :
به نظر من در پانزده روز باقيمانده و به خصوص 2-3 روز آخر حركت هاي گله اي نيرومندي به نفع موسوي شكل خواهد گرفت. البته همچنان به عنوان شخصي كه نمونه آماري بدون تورشي را مشاهده نكرده ام نمي توانم احتمال پيروزي قاطع احمدي نژاد را منتفي بدانم.
نويد - May 28, 2009 12:58 PM
Esfand :
AGhaye Ghoddousi
man een ghaziyeye hampoushani ro nemifahmam. agar bana bar shekastane raye ahmadi nejaad basheh, dar har halati majmooye raye karoubi+Mousavi bishtar az raye yekishoon khad bood, ghabool nadarid?
pas benzaram ta akhar hardo bayad bashan ta emkane 2 marhalehyee shodan ezafeh besheh.
Esfand - May 28, 2009 02:50 PM
:
آقای حامد خان، خبر داری یک نسخه قلابی از وبلاگ شما نزدیک انتخابات پیدا شده است؟ لینک زیر را ببینید:
http://chaei.blogfa.com
حامد: فکر نمیکنم ایشان اساسن ربطی به وبلاگ بنده داشته باشند. مدتها است که دارند مینویسند و احتمال اسم وبلاگهای ما هم مستقل از هم انتخاب شده است.
Anonymous - May 28, 2009 03:13 PM
:
با سلام؛
تصور مي كنم ديناميسم راي در ايران را با مفاهيم و يافته هاي مربوط به مطالعه اپيدمي بتوان مطالعه كرد و به نتايج خوبي هم رسيد. ظاهرا چند اپيدمي همزمان و موازي دارد اتفاق مي افتد ...
حوصله يا دانشجوي خوب داشتيد، ممكن است امتحان كنيد.
Anonymous - May 28, 2009 06:37 PM
پيله ور :
با سلام؛
تصور مي كنم ديناميسم راي در ايران را با مفاهيم، ابزارها و يافته هاي مربوط به مطالعه اپيدمي بتوان مطالعه كرد و به نتايج خوبي هم رسيد. ظاهرا چند اپيدمي همزمان و موازي دارد اتفاق مي افتد ...
حوصله يا دانشجوي خوب داشتيد، ممكن است امتحان كنيد.
پيله ور - May 28, 2009 06:42 PM
سهیل :
35 میلیون رو امیدوارم درست حدس زده باشی.
ولی امیدوار به اینم هستم که حدست در مورد موسوی و کروبی اشتباه باشه
سهیل - May 29, 2009 08:26 AM
علیرضا :
نکته طلایی که هر روز بهش فکر می کنم را نوشته بودی : کروبی برگ برنده اصلاح طلبان برای کشیده شدن انتخابات به دور دوم و رای آوردن میرحسن خواهد بود. بالعکس ضربه ای که اصلاح طلبان از حضور معین در انتخابات قبلی خوردند.
علیرضا - May 29, 2009 04:11 PM
:
ذلااا
Anonymous - June 12, 2009 07:39 AM