اقتصاد رفتاری و انتخابات
دوست داشتید این تست را انجام دهید. در جمع یک سری آدم معقول و تحصیلکرده گزارههای زیر را بیان کنید:
1) احمدینژاد 15 میلیون رای دارد. نصف جمعیت خواهند گفت بیشین بابا 10 میلیون بیشتر ندارد! نصف دیگر خواهند گفت خواب بودی از روستاها خبر نداری! 18 میلیون روی شاخش است و هر دو گروه هم مطمئن هستند. (تست معروفی هست که طبق آن همیشه بیش از نصف جمعیت مورد سوال معتقدند که رانندگیشان بهتر از میانگین جمع است! دوست داشتید انجامش دهید) شما بگویید حالا بیایید متوسط بگیریم. 15 میلیون خوب است؟ ملت خواهند خب به عنوان متوسط خیلی غیرواقعی نیست.
2) میر حسین چی؟ از هاشمی دور قبل که رایش کمتر نیست؟ احتمالن نه. تازه یک رای حسابی هم در تهران و آذربایجان دارد. پس 12 میلیون تخمین بدی نیست. احتمالن چند نفر اعتراض خواهند کرد که رایش بیش از این است ولی شما بگویید بیایید این قدر خوشبین نباشیم.
3) کروبی رای قبلیاش را از دست داده. این را قبول داریم ولی عوضش رای طبقات بالا و درسخوانده و تحریمی را دارد. یک مقداری هم از رایهای دور قبل خودش بابت 50 و 70 هزار را هم که خواهد داشت پس 6 میلیون رای برایش دور از ذهن نیست. ملت خواهند گفت نه فکر کنم تخمین بدی نیست.
4) رضایی هم که دو میلیون رای را دارد. چیزی در مایههای رای لاریجانی و مقداری از رایهای قالیباف و مقداری از ریزشهای احمدینژاد و الخ.
حالا گزاره زیر را بگویید: فکر میکنم 35 میلیونی رای بدهند. احتمالن اکثریت مطلق جمعیت خواهند گفت: امکان ندارد. برو عمو خیلی خوشبینی! اصلن از این خبرها نیست!
شما: ولی آخه 35 میلیون چیزی نیست جز جمع همین عددهای که تکتکشان به نظرتان معقول بود یا حداقل خیلی پرت نبود !

نظرات
:
جالب بود، مخصوصا آن نکته ای که در مورد تست سوال از جمعیت رانندگان گفته بودید.
و اما اینکه شاید پیش بینی اول و دومتان صحیح باشد، اما من با 6 و 2 میلیون رای کروبی و رضایی اصلا نمی توانم کنار بیایم، یعنی شما باور می کنید این همه رای بیاورند؟!!
Anonymous - May 28, 2009 03:52 PM
محمدی :
آقای قدوسی قدرت تحلیل خوبی دارین. تو پست دهمین رییس جمهور تو وبلاگم (وجدان) فضایی برای بحث آزاد و منطقی به وجود اومده، خوشحال میشم شما هم در اون مشارکت کنین. لینک وب شما رو هم به وجدان اضافه کردم، اگه تمایل داشتین شما هم لینک وبلاگ وجدان رو اضافه کنین. موفق باشین
محمدی - May 28, 2009 04:05 PM
:
نکته مهم آماری:
خیلی نا معمول نیست که جمع تعدادی تخمین که هر یک تا حدودی معقول می باشند تخمینی معقول به نظر نرسد! اگر فرض کنیم که هر تخمین شما برای هر یک از نامزدها ۵ تا ۱۰ درصد خطا دارد و شما آنها را با هم جمع کنید در نهایت خطای شما بسیار بیشتر از خطای اجزای تشکیل دهنده خواهند بود.
در این مساله خاص حس شخصی من این است که خطای تخمینها در یکی دو مورد خیلی بیشتر از ۱۰ درصد هستند.
حامد: طبق تعریف خطا چیزی است که میانگین صفر و واریانس مثبت دارد. قبول دارم که وقتی دو متغیر دارای خطا را با هم جمع کنم واریانس جمع بزرگتر میشود ولی اگر تخمینزنهای اول غیربایاس بودند جمعشان هم باید غیربایاس باشد.
Anonymous - May 28, 2009 04:07 PM
:
آزمايش شد.
رأي هر چهار کانديدا کمتر از رقم پيشبيني شده شما بود
حامد: چه جالب. میتونی تخمینها را بگویی؟
Anonymous - May 28, 2009 04:07 PM
:
ببخشيد. شما روي چند تا نمونه تصادفي اين تست رو انجام داديد که اين قدر به نتيجهاش مطمئنيد؟
حامد: زیاد انجام ندادهام. دارم پیشنهاد میکنم انجام بدهیم و نتیجهاش را ببینیم. شاید فرضیه من رد شد.
Anonymous - May 28, 2009 04:09 PM
:
رضايي: 1
کروبي: 4
موسوي: 11
احمدي نژاد: 12
Anonymous - May 28, 2009 04:21 PM
mahdi :
جالب بود اما شخصا امیدوارم رای کروبی بیشتر باشه
این احمدی هم شاید از شهرهای بزرگ رای نیاره اما پیرمرد ها و افراد شهر های کوچیک به این مجنون رای میدن
mahdi - May 28, 2009 05:15 PM
شهرام کریمی :
تخمین رای احمدی نژاد درست است.
تخمین این تعداد رای برای موسوی و کروبی زیاد است. رضایی به اندازه لاریجانی در دوره قبل رای دارد. موسوی هم قطعا رای معین و مهرعلیزاده را دارد.
برای تحلیل اگر در بازه 30 تا 35 میلیون نفر تحلیل حساسیت کنیم، داده های بهتری خواهیم داشت.
شهرام کریمی - May 28, 2009 05:46 PM
روزبه دانشور :
خیلی جالب بود!
به نظرم بحث خوبیه که شروع کردی و خوندن کامنتها هم جالبه.
روزبه دانشور - May 28, 2009 06:22 PM
رضا :
دارین دو بار میشمارین!
یا روی رأیهای دور اول سال قبل تحلیل کنید یا روی دور دومش نه هر دو
رضا - May 28, 2009 07:56 PM
:
Karoobi 10000000 dare
Anonymous - May 28, 2009 09:47 PM
Amir :
Why do you think that Karroubi will be able to get the votes of upper class and intelligentsia? Although his campaign plan and policies should appeal more to these people, however note that many peopel have problem trusting those claims, because nobody has forgotten his track record in 6th Majlis. Even those who claim to want to vote for Karroubi will mostly end up voting for Mousavi, since although he does not have as radical plans and policies as Karroubi, he is at least considered as a decent politician and it is safer to assume that he'll fulfill what he has promised than Karroubi who has flip-floped a lot in the last decade. To sum up:
-Those people who voted for Karroubi last time will either end up voting for Mousavi or Ahmadinejad since they are more successful populists than him.
-He won't be able to coalesce Mo'in'e vote around himself since they completely distrust him no matter what he says.
Do not deceive yourself with a few political figures/groups endorsing him since people in Iran never care about such endorsements.
Amir - May 28, 2009 10:04 PM
:
جالب بود. باید توجه کرد که در این مورد خاص، خطا ها از هم مستقل نیستند: کم شدن رای یکی عملاً زیاد شدن رای بقیه هست. به علاوه، من فکر نمی کنم که احمدی نژاد بتونه ۱۷ میلیون یا در این حد رو تکرار کنه. من حدس می زنم میرحسین ۱۵ و احمدی نژاد >= ۱۲. کروبی و رضایی هم ۶و ۲.
Anonymous - May 28, 2009 11:21 PM
بابک :
به نظر من هم شما دارین همه این رای ها رو مستقل در نظر می گیرین!!نمیشه که نصف تحلیل با تعداد رای های دور اول باشه نصف با دوره دوم!!!ما یک تخمینی که زدیم چیزی در حدود 27 میلیون کل شرکت کنندگان دوره قبل بودند!!حالا امسال تحریمی ها کمتر هستند، اما فکر نمی کنم که به بالای 30 میلیون برسه.
در ضمن تمام این برآوردها مستقل از زمان انجام میشه!!یعنی ما در یک برش از زمان می پرسیم نتایج چه جوری هستش!!!به نظرم اگه مکانیسمی وجود داشت که طی بازه های زمانی مختلف بپرسیم اونوقت می شد به تخمین بهتری رسید. دلیلش هم اینکه که یک جورایی مردم میان و یک سری متغییر انتخاب می کنند و تعداد رای هر فرد روش رگرس می کنند.مثلا میگن برنامه ها،شعارهایی که میده، محبوبیت و حتی علاقه ای که خودشون دارند!!!یک سری قید هم روش تعریف می کنند
و در آخر هدف از این بررسی ها چیه؟می خوای نتیجه انتخابات رو خدس بزنید یا اینکه ببنید خطای این تحلیل ها چقدر هستش؟
بابک - May 28, 2009 11:34 PM
My Amazing Weight Loss Story :
Thanks for posting, I truly liked your most recent post. I think you should post more often, you evidently have natural ability for blogging!
My Amazing Weight Loss Story - May 28, 2009 11:46 PM
نوید :
عنوان نوشته ات عجیب بود. چه ربطی به اقتصاد رفتاری داشت؟
نوید - May 29, 2009 02:14 AM
سهیل :
سه هفته پیش تحلیل آدم نظرسنج ستاد کروبی رو 9 میلیون چرخ می خورد. می گفت الان موسوی هشت تا. احمدی نژادم 12تا.
اما با اون حساب، الان با تغییراتی که انجام شده، موسوی و کروبی میرن دور دوم که خب، نشون میده اون آدم نظرسنج یا خیلی کارش درسته، یا خیییییییییییلی کارش درسته!
سهیل - May 29, 2009 08:29 AM
واکنش :
حق با شماست. این یک حقیقت ه که تا وقتی یک آزمون آماری درست حسابی انجام نشه؛ نمی شه نتیجه ی انتخابات رو پیش بینی کرد. اما پست قبلی شما عجیب بود. از شما بعید بود که بدون داده آماری معتبر گمانه زنی کردید. به هر حال دوست دارم ببینم که پیشبینی شما درست خواهد بود یا نه.
واکنش - May 29, 2009 08:58 AM
فاطمه :
به نظرم محاسباتتون همه دقیفه به جز یک قسمت:رای اصلی احمدی نژاد رای مرحله اول انتخاباتشه که ممکنه کمی هم کمتر یا زیادتر بشه.شما فقط رای مرحله دوم رو مد نظر قرار دادید.حال آنکهاین بار رقیب احمدی نژاد هاشمی تنها نیست و همین طور احمدی نژاد دیگه فرد ناشناخته ای نیست مثل دوره اول .خیلیا پشیمون شدن.
فاطمه - May 29, 2009 09:32 AM
دلارام :
سلام آقای قدوسی!والا چیزی که من دارم تو داشنگاه فردوسی و سطح شهر مشهد می بینم اینه که موسوی رایش خیلی بیشتر از احمدی نژاده.خیلی بیشتر از اون چیزی که فکر می کنید.من احتمال می دم اگه همین امروز انتخابات برگزار بشه موسوی چیزی بین 10 تا 12 ملیون رای میاره.احمدی نژاد هم چیزی بین 8 تا 10 ملیون.کروبی 7 تا 8 ملیون.رضایی هم بین 2 تا 3 ملیون.
البته یک چیز دیگه هم هست و اون اینه که اگه این موجی که راه افتاده برای موسوی به همین شکل تا روز انتخابات ادامه پیدا کنه بعید نیست که موسوی تو همین دور اول رای بیاره و کار رو تموم کنه.
دلارام - May 29, 2009 11:03 AM
باد صبا :
سلام
ممنون جالب بود. اما من هم مثل بیشتر کسانی که نظرشون رو نوشتن فکر می کنم پیشبینی شما یه کم زیاد بود.
توی صحبت با خیلی از آدمها (حتی توی روستا ها) به نظر میاد احمدی نژاد منتقد های جدی ای داره
موفق باشید
باد صبا - May 29, 2009 11:05 AM
امین :
تخمین رای من :
رضايي: 2%
کروبي: 8%
موسوي:60%
احمدي نژاد: 30%
تخمین رای سپاهیان -خانوادهای شهداو ...!!! :
رضايي: 1%
کروبي: 9%
موسوي:25%
احمدي نژاد: 65%
امین - May 29, 2009 11:37 AM
:
اقتصاد رفتاری را لطفا تعریف کنید. من گیج شدم. اصلا کل واژه های اقتصاد سیاسی، افتصاد رفتاری و این ها را تعریف کنید لطفا.
Anonymous - May 29, 2009 11:41 AM
:
خيلي جالب بود. البته احمدي نژاد با عوام فريبي هايي كه كرده، رسانه هاي تبليغاتي كه داره، حمايتي كه ازش ميشه، و اين بريز و بپاش هاي نزديك انتخابات، به احتمال زياد نفر اول ميشه. اساسا اينطور فكر ميكردم، و ديشب هم جميله كديور در بيبيسي اين رو تاييد كرد كه دو كانديداي اصلاح طلب همپوشاني آرا ندارن و براي جلوگيري از پيروزي احمدي نژاد در دور اول، هر دو با هم كانديد شدن. و از طرف ديگه رضايي هم آمد تا از رفتن آراي اصولگراهاي ناراضي به سمت موسوي جلوگيري كنه. سي و پنج ميليون كه نه، ولي شايد با همين نسبت آرا حدود سي ميليون راي بدن.
Anonymous - May 29, 2009 11:41 AM
:
اگر من رو به عنون یک "آدم معقول و تحصیلکرده" حساب کنید، فکر میکنم، تخمین شما از میانگین رای احمدی نژاد تقریبا درست باشد (گرچه احتمال رای داشتن حدود 17 یا 18 میلیون رو هم کم نمیدونم)، اما در مورد موسوی و کروبی نه! چون فکر نمیکنم موسوی اینقدر رای داشته باشد و در ضمن فکر میکنم تعداد آرای موسوی و کروبی نزدیک به هم باشد، یعنی برای هرکدام حدود 9-7 میلیون. رضایی هم فکر میکنم همان 2 میلیون تخمین بدی نباشد. با این حساب مجموع آرا 33 میلیون میشود که به نظر شما نزدیک است.
امااز سوی دیگر،اگر آمار دوره قبل را نگاه کنیم، میبینیم که در آن زمان طبق آمارهای رسمی در دور اول از مجموع 48 میلیون واجد شرایط تنها 29 میلیون نفر شرکت کردند و جالبه که در دوم هم همین حدود یا کمتر (در صورتیکه فکر میکردیم، دور دوم خیلیها که در دور اول شرکت نکرده بودند، آمدند و رای دادند!)این یعنی 19 میلیون نفر رای نداده اند. بنابرین با حساب من این دوره 4 میلیون به تعداد شرکت کنندگان افزوده میشود که به نظر معقول می آید.
اینطوری که بگیم، خوب خوش خوشانمان میشود، اونوقت اگر احمدی نژاد 17 یا 18 میلیون رای داشته باشه، این اعداد کفایت نمیکند. بنابرین از این زاویه همین 33 یا حتی 35 میلیون شما هم کم است!!!
Anonymous - May 29, 2009 06:34 PM
alibi :
به نظرم تخمينت در مورد راي كروبي خوشبينانه است. در بهترين حالت مي تونه 40% راي معين رو بياره به نظرم. از راي قبلي خودش هم كلن بايد قطع اميد كنه.
در مورد رضايي هم به نظرم اشتباه ميكني. دليلي نمي بينم كه رضايي بيشتر از هاشمي طبا يا فلاحيان يا شمخاني راي بياره.راي سنتي راست به رضايي نمي رسه. بين احمدي نژاد و موسوي پخش ميشه.
alibi - May 30, 2009 11:19 AM
اميرحسين :
در وبلاگم بر اساس آمار راي دفعه قبل و احتمال حضور تحريميها محاسبات مفصلي نجام داده ام كه ميتوانيد جزئياتش را در dadgarparsi.blogfa.com ببينيد.
سقف راي احمدي نژاد در دور اول كمتر از 13 ميليون است و به نظر خودم 10 تا 11 واقع بينانه تر است. عدد 15 هيچ مبنايي از سبد آراء مشخص 4سال قبل ندارد. مگر اينكه رضايي انصراف بدهد كه شايد بدهد و ميرحسين هيچ شانسي از راي اصولگرايان نداشته باشد كه با توجه به اطرافيان خودم، تعداد زيادي از كساني كه دور اول سال 84 به احمدي نژاد راي دادند، اين بار به ميرحسين راي ميدهند
اميرحسين - May 30, 2009 02:28 PM
بجه مکتب خونه :
شاید نظرم ربطی به این پست شما نداشته باشه، ولی نمیشه روی نظرهای اقتصادی موسوی تاثیرگذار بود و سعی کرد که راه حل های مفید اقتصادی رو انتخاب کند؟
بجه مکتب خونه - May 30, 2009 08:46 PM
لب دوخته :
پس از مستند اول ميرحسين موسوي ساخته مجيد مجيدي در محيط كار من نيمي از راي دهندگان به احمدي نژاد به مير حسين موسوي تغيير گرايش دادن. به نظر من ضمن حفظ احترام آقاي كروبي مقتضاي تغيير شرايط كنوني و خروج از بن بست احمدي نژاد در كشور راي قاطع به مير حسين و پيگير مطالبات از فرداي روز نتيجه است. بايد در دستيابي به حقوق بشر و آزادي كامل واقع بين وبا استراتژي بود. كروبي با صرف شعار هاي قشنگ همچون خاتمي در اهداف سياسي ناكام خواهد ماند..!
لب دوخته - May 31, 2009 08:46 AM
حام :
طرفداران موسوی رابطه ی دولت او با دین بدانند!!!!!!!!!:http://www.khademnews.com/fulltext_news.php?news_id=302
حام - May 31, 2009 09:06 AM
مجيد :
هميشه حدود 4 تا 5 درصد هم آراي باطله وجود داره كه شما از قلم انداختيد
مجيد - May 31, 2009 12:50 PM
امین :
تحلیلت معقول و پذیرفتنی است.من هم مثل تو فکر می کنم ولی باید تا لحظه ی آخر صبر کرد ،هر اتفاقی ممکن است.
در ضمن شاید چون از محیط های دانش گاهی ایران دور هستی برایت جالب باشد که بگویم در روزهای اخیر رای موسوی به میزان قابل توجهی به نفع کروبی ریزش کرده است.عده ای که شک داشتند با دیدن فیلم موسوی به سمت کروبی مایل تر شده اند.(که به نظر من البته در کل آرا تاثیر خیلی زیادی نمی گذارد.)
امین - June 1, 2009 09:43 AM
مهدی :
رای های احمدی نژاد کمتر از این خواهد بود
مهدی - June 2, 2009 12:19 AM
مهدی قندی :
در مورد احمدی نژاد باید اینجوری قضاوت کرد که چند درصد از 17 میلیون رای دور قبلش تکرار می شود.می توان ادعا کرد احتمالا رای جدیدی اضافه نخواهد شد(کسی که 4 سال پیش به احمدی نژآد رای رای نداده الانم نخواهد داد)
خیلی از کسانی که 4 سال پیش به احمدی نژاد رای دامی دند الان دیگر رای نمی دهند.
من فکر می کنم احمدی نژاد حداکثر 10 میلیون رای خواهد آورد.
موسوی 17 میلیون
کروبی 6 میلیون
رضایی 2 میلیون
مهدی قندی - June 2, 2009 12:33 AM
محمدرضا :
فقط ميخوام بگم آراي موسوي خيلي بيشتر از اين ها خواهد بود/
آراي احمدي نژاد در مقايسه با دور قبلش حتي از نصف هم كمتر خواهد شد.
محمدرضا - June 2, 2009 11:24 PM
:
سلام حامد
صرفنظر از واکنش قشر تحصیلکرده از ایده در مورد تعداد آرا ، با توجه به جو موجود و موج انتخاباتی بسیار بسیار قوی ، پیش بینی من شکست رکورد مشارکت مردمی و پیروزی قاطعانه جمهوری اسلامی در این انتخابات است! فراموش نکنید!
مقاله نادر فتوره چی در این باب "پرسش های بنیادین در هیاهو" را ببینید
http://www.rokhdaad.com/spipphp?article178
Anonymous - June 3, 2009 02:48 PM
: :
ببخشید لینک درست اینه:
http://www.rokhdaad.com/spip.php?article178
علیرضا
: - June 3, 2009 02:54 PM
dr jack :
من هم فکر می کنم شما رای موسوی را کم در نظر گرفتید.در شهر ما ساری جو موسوی غلبه بسیار شدیدی دارد و به هیچ وجه مختص طبقات بالادست نیست.
dr jack - June 6, 2009 08:42 AM
sara :
ipl]d k
sara - June 6, 2009 02:44 PM
ابراهيم :
با سلام
من خيلي خوشحال هستم كه مي بينم در هياهوي انتخابات جرياني در ميان جامعه در حال شكل گيري است كه به دنبال طراحي چشم اندازي عقلاني تر به پديده ي انتخابات در كشور است و با توجه به فقدان مراكز افكار سنجي معتبر در كشور اين حركت خودجوش مي تواند با همت ساير دوستان تداوم يافته و امكان بررسي منطقي و غير احساسياز انتخابات را فراهم بياورد .
به نظر من مبناي صحيح براي پيش بيني آراي آقاي احمدي نژاد ميزان دور اول انتخابات سال 84 به علاوه مقداري از آراء ساير اصول گرايان در آن دوره بعلاوه آراء برخي از افراد كه شيفته ي افشاگري ايشان و تحت تاثير اقدامات مالي وي قرار گرفته اند مي باشد كه جمعا در حدود 12 تا 13 ميليون راي خواهد بود بنابراين اگر اين متغير تغيير كند مي توان با در ست فرض كردن پيش بيني شما در باره ميزان آراي كروبي و رضايي انتظار داشت آراي آقاي موسوي در حدود 17 تا 18 ميليون باشد با تشكر .
ابراهيم - June 8, 2009 02:58 PM
:
با سلام من اصلا دوست ندارم احمدی نژاد رای بیارد چون واقعا مکار است بیایید دروغهای این حیله گر را باور نکنیم من پسر ابدارچی قبلی احمدی نژاد هستم
Anonymous - June 10, 2009 08:58 PM
نرگس :
من دنبال مطلب راجب به اقتصاد رفتاری بودم که به این چست رسیدم و در عجبم از این تخمین به شدت نزدیک شده به واقعیت!!
ارادتم به شما بیشتر شد.....
نرگس - March 14, 2010 04:04 AM