اشکها و لبخندها
آقای کرباسچی برایم عجیب است که پس از آن واقعه تکاندهنده سوم تیر هنوز این مردم را نمیشناسی. اگر میشناختی به کارگردان فیلم ضعیفتان میگفتی که آن صحنهای که از یادآوری فقر مردم به گریه میافتی را حذف کند و دوباره بدون گریه بگیرد. من فکر میکردم تا حالا متوجه این نکته شدهاید که مردم ایران بین دو نفر اولی که خوش میپوشد و خوش زندگی میکند و کارهایی میکند که بقیه هم نفع ببرد و دومی که مثل خودشان میپوشد و حرف میزند و هیچ کاری برایشان نمیکند دومی را دوست دارند؟ فکر میکردم میدانید که مردم ایران نمیتوانند تصور کنند که دغدغه آدمهای بالادست هم میتواند فقر مردم باشد. فکر میکردم حس کردهاید که مردم ایران نمیتوانند باور کنند که آدمهای مغرور هم میتوانند خیرخواه بقیه باشند. شما که تاریخ را خوب میشناسی آقای کرباسچی. حداقل چند باری که پیشتان بودهام اشارتهای تاریخی خوبی کردهاید. مگر فهرست طولانی آدمهایی که در این صد سال عمر و آبرویشان را برای بهبود وضع این مردم به کار بردند و دست آخر هیچ اسمی ازشان در خاطره مردم نیست را به یاد نمیآورید؟ مگر یادتان رفته بعد آن تحول عظیمی که در شهر تهران درست کردی و قرار شد به خاطرش زندان بروی هیچ کس از مردم عامی و روشنفکر جماعت برایت دل نسوزاند هیچ پشت سرت داستانهای جدید هم ساختند. این تجربه بیدارکننده نبود؟

نظرات
صادق :
هر چقدر که بغض کرباسچی برای شکنجه ی مدیران شهرداری صادقانه به نظر می آمد اشک کرباسچی برای فقرا تصنعی به نظر می آمد. هر چقدر که تیکه ی ابطحی به هاله ی نور احمدی نژاد خنده دار بود پیش کشیدن بحث تعدد زوجات توسط همسر مهاجرانی مضحک .
صادق - June 2, 2009 11:26 AM
ناهيد :
به نظر من فيلم قانع كننده اي نبود، به خصوص آخر فيلم.
ناهيد - June 2, 2009 11:41 AM
:
برنامه هاي محسن رضايي در گفتگوي ويژه خبري شبكه دو قابل تامل و پي گيري بود ، به نظرم آراي او بيش از پيش بيني شما (2ميليون ) خواهد بود.
Anonymous - June 2, 2009 11:53 AM
عیسی :
سلام
اشاره به اشکهای خاتمی در دور دوم هم خالی از لطف نیست
و تیتر روزنامه ای که نوشت 9کاندید خندیدند و باختند و خاتمی گریه کرد و پیروز شد
عیسی - June 2, 2009 12:19 PM
پایین :
حامد جان،
این متن ات خیلی خیلی دوست داشتنی بود.
ممنون ام.
پایین - June 2, 2009 12:51 PM
:
rooz be rooz ba kelastar mishi hamed jan
Anonymous - June 2, 2009 12:54 PM
عليرضا :
من هم قبول دارم كه اشكهاي آقاي كرباسچي چندان در مورد فقرا قابل باور نيست اما شك ندارم كه اشكهاي وي بيشتر به واسطه جفائي است كه بر او شد و عدم حمايتي كه متاسفانه سران اصلاحات و سازندگي از او داشتند و قبول كنيد كه در اينگونه موارد تحمل انسانها كم است وقتي ببيني كه خيليها پا روي شانه ايت گذاشتند و به كردا تو افتخار كرده اند و آمار كارهاي تو را ميدهند ولي در هنگامي كه بايد پشتت باشند تو را تنها بگذارند كه مبادا روزي پايت را از گليمت دراز تر كني خيلي دردناك خواهد بود!
عليرضا - June 2, 2009 01:12 PM
پایین :
در پاسخ به علیرضا:
علیرضا عزیز،
متن حامد رو دقیق نخوندی ظاهرآ: حامد دقیقآ بر عکس جمله اول شما رو داره می گه. لطفآ دوباره بخون متن رو.
متن حامد پر است از گلایه از توده هایی که بسیاری از ما هستیم.
پایین - June 2, 2009 01:34 PM
:
حامد، کرباسچی گفت: فقر فقط براي حاكمان پسنديده است.
بنا بر گفته تو، خودش این را رعایت نمی کند. فکر کنم نکته ام واضح است.
Anonymous - June 2, 2009 02:25 PM
علی :
فیلم کروبی فیلم ضعیفی بود. دلم میخواست از افخمی بپرسم این فیلم رو برای کسانی که کرباسچی و نجفی و ... میشناسند ساختی یا برای کسانی که اونها رو نمیشناسند؟. اشتباه افخمی این بود که اومد روی شخصیت ها کار کرد. کسانی که اونها رو میشناسند که تو تصمیم گیری مشکلی ندارند، اما کسانی هم که اونها رو نمیشناسند و یا فراموش کردند(احتمالا عموم ملت شریف) و کروبی گزینه انتخابی شون نبوده، به نظر من فیلم طوری نبود که بخوان کروبی رو هم جزء گزینه های تحت بررسی شون در نظر بگیرند. بعضی از صحنه ها رو هم که نمیدونم چرا افخمی تو فیلم گذاشته بود، کروبی تو اتوبوس و از پشت شیشه داشت کلی برای مردم دست تکون میداد، یک جمعیت چند ده نفری هم از مردم بیرون ایستاده بودند و به اون فقط نگاه میکردن، بدون هیچ ابراز احساساتی!. سوتی های دیگه ای هم داشت که دیگه بیخیالش!!!
علی - June 2, 2009 02:28 PM
واحه :
درود
به نظر من هم این فیلم برای آن ها که کروبی را خوب نمی شناسند هیچ شناسایی ایجاد نمی کند.
و پیام نوشته تان هم هم رایم. مردم ما در بسیاری مواردتنها تماشاچی بودند و بر بسیاری ستم ها هیچ اعتراضی یا با خدمتگذار خود هیچ همراهی نکردند.
واحه - June 2, 2009 03:09 PM
:
سلام
لطفا نظرتان را در مورد طرح اقتصادي اقاي كروبي بنويسيد.
با تشكر.
Anonymous - June 2, 2009 03:14 PM
مناف :
گل گفتی حامد جان
مناف - June 2, 2009 03:52 PM
محمد :
هرچند ک خیلی دوستت دارم اما بیشتر دوستت دارم چراکه در این قضیه با شما موافق نیساپتم،چرکه از نزدیک دیدم سالیانی که همین قشر محروم جامعه از هیچ برخوردار بود ،لازم بود که دوره ای فردی بیاید و به این اوضاع رسیدگی کند.شاید این کمک ها و این دلسوزی ها برای خیلیها به عوام فریبی بنماید اما چیزی که مهم است اینه که در جامعه دیندار و حتی جامعه مدنی همه حق برابر دارند در مقابل دریافت امکانات ،آقای کرباسچی هم هر چهقدر که برای تهران زحمت کشیده باشند دستشان درد نکند اما رسیدن به قشری و فراموش کردن اقشارهای دیگر همیشه باعث بوجود آمدن 3 تیر ها می شود.موفق باشید.
محمد - June 2, 2009 04:58 PM
امیر :
سفله پروری عادت مردمی که از کشته نیز غرامت می ستانند
امیر - June 2, 2009 05:58 PM
:
Sometimes I think there's something wrong with your arguments. You are a proponent of Mr. Karbaschi, but I'm pretty sure if somebody else had talked about giving each Iranian 700k Rials or 2m Rials, you would have attached some labels to him/her. You would've said that's an infltionary policy and so on and so forth. It seems to me you are not that impartial in your judgments, and have a little bit of double standard here and there. I can say the same thing when you can be simultaneously a fan of Shajarian, and be a pro-women's rights intellectual, if you know what I mean.
Anonymous - June 2, 2009 07:05 PM
آشپزباشی :
"هیچ کس از مردم عامی و روشنفکر جماعت برایت دل نسوزاند"
به نطرم این جمله خیلی با واقعیت دمساز نباشد. تا انجا که من بخاطر دارم در دوران محاکمه کرباسچی و یازداشتش (که این دومی در تعطیلات عید یا کلا فروردین ماه انجام شد)، یک همدلی کم و بیش عمومی به چشم می خورد. از روشنفکران و هنرمندان کم نبودند که سبدهای گل روی دست به وزارت کشور بردند. در دوران محاکمه هم گاهی اوقات مسابقات جام جهانی تحت الشعاع پخش تلویزیونی جلسات محاکمه قرار می گرفت. از آن به بعد هم بیشتر خود کرباسچی (شاید زخم خورده و دلسرد، به حق) آفتابی نشد تا اینکه مردم فراموشش کرده باشند.
آشپزباشی - June 2, 2009 07:23 PM
mazdak :
www.entekhabedahomeman.blogfa.com
موسوی-کروبی
اختلاف یا ائتلاف
mazdak - June 3, 2009 04:46 AM
بشير :
آقا حامد چرا كامنتهايي كه بيانيه سياسي است پاك نمي كني؟
بشير - June 3, 2009 06:09 AM
بابک :
سلطان محمود غزنوی وقتی مردم بلخ مقابل دشمناش از شهرشون دفاع کردن مواخذه شون کرد که من سلطانم و خودم می تونم از قلمروم دفاع کنم. احتیاجی به دخالت شما نبود. کرباسچی هم نگاهش به مردم همین جوریه. نگاه از بالا و حالا بگو دلسوزانه. تکیه اش هم به مردم نبود. جای دیگه بود. حالا اون تکیه گاه چندان قابل اتکا از آب درنیومد تقصیر مردم چیه؟
بابک - June 3, 2009 06:41 AM
F.Y :
"دومی که مثل خودشان میپوشد و حرف میزند و هیچ کاری برایشان نمیکند دومی را دوست دارند؟ "
يعني فكر ميكني مردم اينقدر فراموشكارند كه به اين زوديها دروغگووييها و عوامفريبي ها رو فراموش كنند. مردم هرگز اين فرد دوم رو با دروغگووي ها و عوامفريبي هاش دوست ندارند كه كمترين بديش جيره بندي برق تو گرماي تابستون و قطعي گاز تو سرماي زمستون بود كه سالها خبري نبود از اين چيزا نبود. البته اون موقع حتما شما ايران نبودي كه اينا رو درك كني و مطمئنا الان هم نيستي كه داري همچين تحليلهايي مينويسي. اگه اينجا بودي مي فهميدي اين همه رنگ سبز نشانه دوست داشتنه كيه.
انشاالله در مرحله اول با پيروزي ميرحسين عزيز شما هم خواهيد فهميد كه در چه مرحله اي هستي حامد جان.
حامد: مطمئنتی کامنتت برای یکی از سایتهای طرفدار احمدینژاد را اشتباهی برای من کپی نکردهای؟
F.Y - June 3, 2009 07:21 AM
روزبه :
با نظرتون موافق نیستم. به نظر من هم فیلم تبلیغاتی خوبی نبود ولی جالب این است که بدانید بسیاری از افراد چه مرفه چه فقیر از فیلم افخمی خوششان آمده است.
برای من به شخصه سیستم حرکتی توده مردم ایران جالبه... منطقی توش نمی بینم.
روزبه - June 3, 2009 07:50 AM
امیرحسین :
سلام آقای قدوسی
من در بازار سرمایه ایران در بخش تحقیقات کار میکنم و تخصصم آمار و سنجیه. می خوام یه تحقیقی را درمورد نقدشوندگی و بطور دقیقتر impact cost شروع کنم. اگه در مورد منابع حضور ذهن دارید منو راهنمایی کنید. ضمنا اگه خدابخواد سال دیگه به جمع شما خواهم پیوست.
امیرحسین - June 3, 2009 07:59 AM
:
Nemidunam barname diruz mousavi ro didi ya na (goftegoo ba karshenasan). Javab haye be nazr maguli midad va ta hodudi ham barnamehash ro tozih dad. Be nazr e man khub bud. Omidvaram monazere ba ahmadinejad ham khub zaher bashe. Kolan az harfha va shoarhayi ke dade mishe be nazar mirese nesbat be 12 sal gabl pishraft magooli dashtim. Omidvaram ba'd entekhabat ham peygiri beshan. Fazaye jame'e va khast mardom khodesho be siyasat madar ha tahmil karde.
Anonymous - June 3, 2009 09:05 AM
F.Y :
حامد جان من فقط منظورم اون جمله ات بود كه نوشتي مردم نفر دوم رو دوست دارند كه......
و فقط خواستم اشاره كنم مردم دلايل زيادي دارند كه اون فرد رو دوست نداشته باشند البته نميدونم كدوم مردم منظورته!;)
به هر حال اين اولين كامنتم تو وبلاگت بود از طرف يكي از همكاران سابقت. خوش باشي.
حامد: ممنون. خب من هم استدلالم این است که اگر مردم ما آن طور که شما میگویی باشند نباید 15 میلیون رای برای اقای از جنس نفر دوم و نزدیک به 20 میلیون نفر آدم بیتفاوت به شرکت در انتخابات مشاهده کنیم.
F.Y - June 3, 2009 10:07 AM
:
وقتی می گن سیاست پدر و مادر ....
http://www.tabnak.com/nbody.php?id=4846
Anonymous - June 3, 2009 11:34 AM
واکنش :
حامد جان، یعنی شما توقع داری که یک نفر مانند بعضیها لباس مندرس بپوشد و بیاید برای مردم فریبی. اگر آقای کرباسچی یا من یا شما این کار را بکنیم، دوستانمان که ما را میشناسند، چه تصوری از ما میکنند. دوستان به کنار، خودمان شب راحت میخوابیم؟ مگر آقای کرباسچی دلقک و بازیگر مردم است که قیافهای بگیرد که مردم دوست دارند. مثل میرحسین با آن فیلم پوپولیستی که حالم را به هم زد. رئیس جمهور هر که باشد باید خودش باشد. اگر مردم ما این طور دوست دارند بگذار به بعضیها رای دهند که این طور هستند. خلایق هر چه لایق. آقای کرباسچی اگر این کند دیگر نخواهد توانست کاری برای مردم کند. باید شهر به شهر برود و نامه جمع کند و برای مردم دست تکان دهد.
حامد: آرش جان نوشته کمی دوپهلو است. یک بار دیگر بخوانش. در یکی از کامنتها پایین هم سعی کرده این سوء تفاهم را برای یکی دیگر از دوستان رفع کند.
واکنش - June 3, 2009 11:43 AM
واکنش :
حامد عزیز؛ دو پهلو که نیست. بیشتر مبهم است. من حس کردم که شما با این نوشته قصد حمایت از گریهی کرباسچی را دارید و همزمان از او انتقاد میکنید که چرا گریه کرده ولی لباس مندرس نپوشیده!
واکنش - June 3, 2009 11:55 AM
علی :
خواهش می کنم در این پست تجدیدنظر کن ، اون جمله که مردم از شخص دوم خوششون میاد اهانت واضح به ملتی است که اتفاقا بیش از 50 % شان می فهمند. حداقل به صورت جنرال مطرح نکن این رو.
علی
حامد: علی عزیز من فقط یکی از ویژگیهای مردم ایران را که به نظر در چند سال گذشته به خوبی مشاهده شده است را تشریح کردم. من هم واقعن امیدوارم که در انتخابات اخیر رفتاری خلاف این ببینم و بیایم علنن از پیش داوری اشتباهم عذرخواهی کنم.
علی - June 3, 2009 01:29 PM
مينا :
قبول دارم نقاط ضعف داشت،ولي فيلم سراسر احساسات و پر سرو صدا و "ايران ايران" و "وطنم وطنم" انگار يه مذاق همه خوشتر اومده. انگار با اين سروصدا ميشه بيشتر پيش رفت. چرا نقدي به اون فيلم ننوشتي؟
حامد: مگر بحث ما در مورد نقد فیلمها بود؟
مينا - June 3, 2009 01:53 PM
مهدی :
ضمن همه احترامی که برای شما قائلم، واقعاً از اين پست شما حيرت زده شدم. چرا که هم بی جهت به مردم توهين کرده بودی و هم به آقای کرباسچی حمله کرده بودی. من يکی که نفهميدم به چه دليل و چرا؟
حامد: چرا فکر میکنید این پست به اقای کرباسچی حمله کرده؟ آیا بیشتر یک همدلی عمیق نبوده؟
مهدی - June 3, 2009 02:06 PM
:
http://alef.ir/1388/content/view/47021/
Anonymous - June 3, 2009 04:13 PM
gharibeashena :
دو حالت داره!
1.مردم ایران ذاتاً مردمی با سطح درک پایین هستند.
2.مردم ایران می توانند توانایی تشخیص انسان دلسوز از غیردلسوز را کسب کنند.
در حالت اول بنظر می رسه دموکراسی در همچین کشوری بدتر باعِث پسرفت بشه و بهتره کشور توسط یک اقلیت نخبه(مثلاً همین آقای کرباسچی که بویژه در زمینه ی اقتصادی هوش سرشاری دارند) ادره بشه؛
اما در حالت دوم این سوال پیش میاد که چرا در سالهای گذشته مردم اونقدر در جهل و نادانی باقی موندند که حتی جاهل تر از قبل هم شدند و به آدم غیردلسوزی مثل احمدی نژاد رای دادند!
gharibeashena - June 3, 2009 06:49 PM
يك صداي بيصدا :
بشتابيد، بشتابيد....«اشكها و لبخندها»، امروز و هر روز در سينما ايران!
يك صداي بيصدا - June 3, 2009 07:04 PM
s.m :
monazere ahmadinejad ba muosavi khaily bahal bood
s.m - June 3, 2009 10:35 PM
:
فردي كه براي فقرا گريه مي كند بايد توضيحي داشته باشد راجع به چگونگي تبديل شدن از يك طلبه در قبل از انقلاب به يك بانكدار پس از احراز مقام استانداري و شهرداري پس از انقلاب.
سرمايه بانك فقط با هوشيازي و دانستن تاريخ جمع نمي شود.
بخلاف برداشت هاي انتزاعي و فقط مبتني بر آموزه هاي كلاسيك دانشگاهي، مردم ايران( كه همه بدون داشتن نمايندگي از آنها به نمايندگي از آن ها اظهار نظر مي كنند، منهم يكيش) نشان داده اند كه درون را بنگرند و حال را و حتي اگر مدت كوتاهي تحت تاثير برون و قال قرار گيرند در واكنشي بسيار هوشمندانه راه رفته را باز مي گردند.
Anonymous - June 4, 2009 04:24 AM
مهدی :
بد مردم قدر ناشناسی داریم. کاش این بار سره رو از ناسره احمدی نژاد تشخیص بدند
مهدی - June 4, 2009 04:55 AM
amin :
تا جایی که من فهمیدم اشک های کرباسچی برای خودش بود نه فقرا.
amin - June 4, 2009 01:08 PM
:
سریال های طنز "بله جناب وزیر" و "بله جناب نخست وزیر" بی بی سی رو نگاه کن. قدیمی هستند ولی فکر می کنم نکته های خوبی در مورد اشکالات حکومت های بروکرات/تکنوکرات محور داره.
در ضمن جالب بود که پارسال بعد از بخش چند قسمت از سریال قبل خبر شب از شبکه 2 و با وجود علاقه ی بینندگان سریال را ادامه برداشتند.
Anonymous - June 6, 2009 01:51 PM
....... :
آقای کرباسچی من می فهمم که شما دلسوزید ولی از کروبی چرا حمایت می کنید؟ موسوی که رو شنفکر تر بود؟
....... - June 11, 2009 07:28 AM
شیدا :
مردم ایران واقعا از فقر بیچاره شدند، همین بدبختی باعث شده که این طور قضاوت کنند. البته با اشک و گریه واسه مردم نمی شه کاری کرد ولی من با نظر شما که اکثر مردم ایران خیلی ساده (البته منظورم از نظر احساسی است) هستند و با تصوری که از اول انقلاب دارند فکر می کنند هر کس ساده لباس بپوشه آدم خوبیه.
یه عده فرصت طلب هم دارند از دل پاک مردم سوئ استفاده می کنند و اونها رو فریب می دند.
شیدا - June 14, 2009 07:07 AM