هزینهها از جیب ملت
متاسفانه کابوسی که برای صنعت هوایی ایران منتظرش بودیم در حال بروز است. بویینگها و فوکر و ایرباسهایی که یک تا سه دهه پیش خریداری یا اجاره شدهاند دیگر به پایان عمر خود نزدیک میشوند و حالا یا باید با ریسک بالا پرواز کنند و یا با هواپیماهای روسی جایگزین شوند. دقت کنید که این چندمین حادثه برای ایلوشین است. اگر اشتباه نکنم هواپیمایی که نزدیک کرمان افتاد و حامل نیروهای سپاه بود از این جنس بود، یک بار هم که بالای مشهد موتور از کار افتاد و با مهارت خلبان مسافرانش زنده ماندند و این هم که این بار. فکر کنم سانحههای دیگری هم برای ایلوشین داشتیم که به علت زیاد نبودن تعداد تلفاتش و یا نظامی بودن سرنشینانش خبرش خیلی در ذهنها نمانده است.
هزینههایی که بلندپروازیها و دنیاستیزیهای حضرات به جیب ملت تحمیل میکند کمکم خودش را آشکارتر نشان میدهد. امیدوارم فشار اجتماعی ناشی از حوادث کمی آنها را به خودشان بیاورد. در جواب استدلال خستهکننده و عوامانه راننده تاکسیها و فلافلفروشهای عرب و ترک طرفدار ا.ن در سراسر دنیا مبنی بر اینکه این مرد "شجاع" در مقابل آمریکا ایستاده است فقط به این نکته اشاره میکنم که این مرد "شجاع"! با مجهزترین هواپیما پرواز میکند و در قلب آمریکا چندین تیم امنیتی حفاظتش میکنند تا گزندی بهش نرسد. هزینه ماجراجوییها و خامیهای او را ملت ایران باید بدهند. کار سختی نیست که آدم به هزینه دیگران "شجاعت" به خرج دهد. به قول کرباسچی: "شما میدانید که هر بار که شعار میدهید چند بچه فقیر در این کشور بدون شیرخشک میمانند؟"
من پیشنهاد میکنم که به جای این همه پتیشن و امضای نه چندان موثر یک گروهی همت کنند و یک کمپین/لابی دستهجمعی برای لغو تحریمهای بخش هوایی سیویل ایران در دنیا راه بیندازیم. طبعن هم فضای افکار عمومی و سیاسی روز دنیا و هم منافع اقتصادی بویینگ و ایرباس هم در این مسیر همراه ما خواهد بود. استدلال هم این است که این تحریمها فقط به ملت ایران آسیب میزند و بس و لازم است لغو شود. اگر بتوانیم چنین کاری بکنیم موفقیت اساسی کسب کردهایم. موفقیتی که اعتبارش هم به جیب خودمان میرود.

نظرات
فرمون :
نرود میخ آهنین در سنگ حامد جان
فرمون - July 24, 2009 06:59 PM
Ehsan :
سلام
سايت خيلي خوب و زيبايي داريد .
شما مي تونيد براي اينكه مطالبتون رو به ديگران معرفي كنيد و بازديد بيشتري داشته باشيد در سايت "لينك من" به صورت رايگان لينك ثبت كنيد . كاربران روزانه مي توانند 6 لينك جديد ثبت و به ديگران معرفي كنند ... منتظر شما هستيم .
Ehsan - July 24, 2009 07:23 PM
محمد كلانتری :
اين كار خيلي مفيده، اما ما نميتونيم در گوگل كد سرچ به دنبال متن برنامههاي كامپيوتري بگرديم. ما حتي هنوز نتونستيم كمپاني ياهو رو متقاعد كنيم كه با ايميل نميشه بمب ارسال كرد، و بايد حساب ايميل باز كردن رو براي ايرانيها آزاد كنن. در واقع مسئله اينه كه به نظر مياد اساسا مردم هدف اصلي اين تحريم ها هستن، نه دولت. مردم رو تحت فشار ميگذارن تا مردم هم دولت رو تحت فشار بگذارن.
محمد كلانتری - July 24, 2009 07:26 PM
علی :
با پیشنهادت کاملا موافقم. من الان دارم میرم ایران ولی وقتی که برگشتم می تونیم اینکار رو شروع بکنیم. اگر هم که زودتر می خواهی شروع کنی من بعدا می پیوندم. جان خیلی ها را میشود انیجوری نجات داد.
علی - July 24, 2009 07:38 PM
anar :
I agree. What can we do?
anar - July 24, 2009 07:43 PM
رهگذر :
چیزی که من شنیدهام این است که تحریمها تنها شامل شرکتهای وابسته به دولت هستند و حداقل شرکتها اروپایی محدودیتی در مورد فروش هواپیما یا قطعات به شرکتهای هوایی خصوصی ایرانی ندارند. مشکل در این است که در ایران دولت بیش از حد در کار شرکتهای داخلی مداخله میکند تا حدی که آنها از خرید هواپیما از اروپا محروم میشوند. گویا اخیرا در همین رابطه تعدادی از شرکتهای هوایی خصوصی داخلی از دخالتهای دولت شکایت کردهبودند.
رهگذر - July 24, 2009 07:48 PM
روزبه دانشور :
من هم موافقم.
روزبه دانشور - July 24, 2009 07:53 PM
مهدی :
جمله ای که از کرباسچی نقل کرده بودید رو نشنیده بودم. واقعا دردناکه
این فلافل فروشهای عرب و ترک رو خیلی خوب اومدی. خسته شدم بس که به این پاکستانی ها توضیح دادم این مرد شجاع واقعا کیه
مهدی - July 24, 2009 07:55 PM
:
خب ایده جالبی است. امّا خیلی احساسی... موضوع بسیار پیچیده تر از این حرف ها است. آقای رهگذر در مورد تحریم ها درست گفته اند... ضمن این که نهایتا تصمیم گیرنده دولت است که خب تکلیف معلوم است. و امروز ظاهراً اخباری مبنی بر امضای قرارداد تعدادی هواپیمای توپولوف از روسیه توسط رئیس حمهور، منتشر شده
آقای قدوسی، از شما بعید است این همه ساده انگاری
Anonymous - July 24, 2009 07:59 PM
:
نظر خیلی خوبی بود...
نمی تونیم منتظر این باشیم که این دولت یا این حکومت ساقط بشه و بعد از بهبود روابط با غرب به ترمیم سیستم هوایی برسیم...
چند نفر از پدران و مادران و برادران و خواهران ما به خاطر استفاده از هواپیماهای فرسوده در سیستم حمل و نقل هوایی ایران باید تلف بشن..
موافقم شدیدا...باید یه کاری کرد...
Anonymous - July 24, 2009 08:07 PM
:
"سوانح متعدد هوایی در ایران تنها ناشی از کهنه بودن ناوگان هوایی و استفاده از قطعات فرسوده و تعدیل استانداردهای پرواز نیست. کادر های فنی ضعیف و نیروی انسانی غیر ماهر و مدیریت سیاسی ناظر بر سازمان های پروازی از جمله هواپیمایی کشوری، و ناوبری هوایی ابتدایی نیز در کنار ناوگان فرسوده و استفاده از هواپیماهای ارزان و بدون کیفیت روسی، در این زمینه مزید بر علت اند."
"یکی از نکاتی که در بسته پیشنهادی گروه ۵+۱ در اختیار ایران قرار گرفته، فروش هواپیماهای مدرن مسافربری و تامین قطعات فرسوده هواپیما ها در عوض قطع غنی سازی اورانیوم در ایران است."
Anonymous - July 24, 2009 08:20 PM
کیوان :
طبق نظر کارشناس هوایی دعوت شده در اخبار بی بی سی و اعلامیه یکی از معاونین ریاست جمهوری آمریکا در همان برنامه، برنامه تحریم حطوط هوایی ایران هیچ کاه شامل تحریم نبوده و هم اکنون نیز طبق روال همیشگی خود در جریان است. این تحریم فقط شامل قطعات هواپیمای جنگی و خرید هواپیمای نو میباشد. لازم به یادآوری است که طبق نظر کارشناس هوایی بی بی سی داشتن هواپیمای نو در صنعت هوایی هیچ گاه معبار امنیت نیست بلکه سرویس و نگهداری و تعویض به موقع لوازم یدکی هواپیماها معیار امنیت است که همانطور که عرض شد ایران هیچ گاه، تکرار میکنم هیچ گاه در این رابطه مورد تحریم نبوده است. حالا پیدا کنید پرتغال فروش را...
من که به شدت گیج شدم
کیوان - July 24, 2009 08:29 PM
:
شاید بهتر باشه به جای اینکه بفرمایید تحریم های علیه ایران را بردارند زحمت بکشید بفرمایید دولتمردان ایران کمی رفتارشان را به هیبت ادم در بیاورند تا تحریم نشویم و مردم بدبخت تاوان پس ندهند
اصلا نظر شما چیست نه تنها تحریمشان نکنند بمب اتم و غیره را هم تقدیمشان کنند تا جنابان بیشتر بتوانند قلع و قمح کنند.پتیشن را بنویسید دوست فرهیخته
Anonymous - July 24, 2009 08:31 PM
کیوان - اشتباه تایپی اطلاح میشود :
طبق نظر کارشناس هوایی دعوت شده در اخبار بی بی سی و اعلامیه یکی از معاونین ریاست جمهوری آمریکا در همان برنامه، خطوط هوایی ایران هیچ کاه شامل تحریم نبوده و سرویس دهی به آن هم اکنون نیز طبق روال همیشگی خود در جریان است. این تحریم فقط شامل قطعات هواپیمای جنگی و خرید هواپیمای نو میباشد. لازم به یادآوری است که طبق نظر کارشناس هوایی بی بی سی داشتن هواپیمای نو در صنعت هوایی هیچ گاه معبار امنیت نیست بلکه سرویس و نگهداری و تعویض به موقع لوازم یدکی هواپیماها معیار امنیت است که همانطور که عرض شد ایران هیچ گاه، تکرار میکنم هیچ گاه در این رابطه مورد تحریم نبوده است. حالا پیدا کنید پرتغال فروش را...
من که به شدت گیج شدم
کیوان - اشتباه تایپی اطلاح میشود - July 24, 2009 08:32 PM
آرمان :
من در گشایش اعتبار چند هواپیمای .... نقش داشتم و دیدم که چه بلایی به سر ما می /اورند البته این تحریمها را شرکت نفت در خحرید هلیکوپترهای بل دور میزدند و کمی هم شرکتهای خصوصی مانند ماهان در خرید ایرباس.
باید بگویم پیشنهاد شما کار خوبی است و. حتی من همین پیشنهاد رو سه چهار سال قبل دادم اما به جایی نرسید. هرچند که اتفاقاتی هم افتاد.
اما برای این که واقعی بشود باید این درخواست مشتقیما از رئیس جمهور امریکا بشود و در آن قید بشود که هواپیماها برای یک شرکت خصوصی تحویل ایران بشوند و از این شرکت تعهد اخذ شود که مقامات تراز اول را به این هواپیماها سوار نکنند. خصوصآ که شاید بشود رئیس نه چندان جمهور را هم متعهد کنیم حتی از هواپیمای اشرافی خود دست بکشد و سوار توپلوف بشود .
آرمان - July 24, 2009 08:36 PM
hasan :
حامد جان مشکل فقط فلافل فروشهای عرب نیستند. من از طریق دوستی که عرب ساکن اسرائیل هست و از قضا دکترای مهندسی هم داره (از دانشگاه تکنیون - حیفا) میدونم که اکثریت عربهای ساکن شهرشون (سخنین) از جریانات اعتراضی اخیر "ناراحت" هستند و جنبش سبز رو مشتی شورشی میدونن! البته نحوه خبر رسانی "الجزیره" و اینکه رسانههای اسراییلی هم به به قول معروف بول گرفته اند و میگن "دیدید مردم ایران از حکومت ناراضیند" در تشدید این موضوع موثره.
hasan - July 24, 2009 08:41 PM
فرح :
من هم با این نظر موافقم که"" مردم هدف اصلي اين تحريم ها هستن، نه دولت"" مردم رو تحت فشار قرار می دن تا مردم هم دولت رو تحت فشار بگذارن""
اما باور می کنی این مسئله واسه مردم هم عادی شده انگار؟یا بزار اینطور بگم اینقدر مشغله هاشون زیاده که وقته شاکی شدن سر هر چیزی رو از دولت ندارن حتی معضله به این بزرگی.
2-3 روز پیش شنیدم ارمنی ها جلوی شرکت کاسپین جمع شده بودن به نشانه"اعتراض"....کشورشونم که قبلش عذای عمومی اعلام کرده بود با وجود اینکه جمعیت کشته های اونا با ما اصلا قابل مقایسه هم نبود!...
من واقعا تعجب می کنم چرا مردم اینقدرنسبت به سهل انگاری و بلند پروازی های مسئولان بی تفاوتن؟و چرا دولت رو تحت فشار نمی زارن؟رهبر حتی به تسلیت خشک و خالی هم نگفت!!tv شهیده ی حجاب رو یادش نمیره!
اما همه ی اینا فردا خبری ازشون نیست!
امتحان کردن کمپین و فعالیت برای برداشتن تحریم ضرری نداره..باوجود اوباما هم میشه امیدوار بود
فرح - July 24, 2009 08:44 PM
:
کسی هست توضیح بده این پاراگراف مزخرف وسطی چه ربطی به پاراگرافهای پسندیدهی اولی و آخری داره؟! ...اغراض و مطامع جناحی و سیاسیتونو لای حرفای خوب ساندویچ نکنید آقای قدوسی!
خوبه خودتون دارید میگید هواپیماهایی که تو دو سه دههی پیش خریداری شده؛ خب خریداری این هواپیماها چه ربطی به احمدینژاد داره دادا؟! ...چرا همهچیو قاطیپاتی میکنی؟!!!
Anonymous - July 24, 2009 08:57 PM
پیچک سر به هوا :
کسی هست توضیح بده این پاراگراف مزخرف وسطی چه ربطی به پاراگرافهای پسندیدهی اولی و آخری داره؟! ...اغراض و مطامع جناحی و سیاسیتونو لای حرفای خوب ساندویچ نکنید آقای قدوسی!
خوبه خودتون دارید میگید هواپیماهایی که تو دو سه دههی پیش خریداری شده؛ خب خریداری این هواپیماها چه ربطی به احمدینژاد داره دادا؟! ...چرا همهچیو قاطیپاتی میکنی؟!!!
پیچک سر به هوا - July 24, 2009 08:59 PM
:
کیوان کاملا درست میگوید. کمی که مطالعه کنید آقای قدوسی متوجه می شوید قضیه چیست. ربط دادن سقوط هواپیماها به تحریم، شگرد تبلیغاتی جمهوری اسلامی است. یکجور ننه من غریبم بازی به دروغ. در حالی که موضوع این همه به تحریم ارتباط ندارد. خواهشا شما دیگر این حرفها را تکرار نکنید.
حالا اینجادر تهران ما که مسافر مشهد داشته ایم، پراضطراب منتظر اعلام اسامی کشته شدگان هستیم...
Anonymous - July 24, 2009 09:03 PM
:
کیوان جان، انتظار نداشتی که بیان رسما بگن که چون قطعه نمی فروشیم ما مقصریم. تحریم ها شامل هواپیماهای غیر نظامی و قطعاتشون هم هست. برای گرفتن قطعات شرکت های هواپیمایی باید کلی دنبال دلال ها بدوند.
در مورد کیفیت هواپیماها، یه نگاهی به ویکی این هواپیما بنداز، یکی از بچه ها می گفت این هواپیما دومین هواپیمای کم سقوط کرده هستش. شرکت های روسی همین هواپیماها رو استفاده می کنند و در سال های اخیر نشنیدم که اتفاقی افتاده باشه.
Anonymous - July 24, 2009 09:08 PM
:
منظورم اون هواپیمایی بود که به ارمنستان می رفت، نه این یکی.
Anonymous - July 24, 2009 09:10 PM
:
حامد خان با ایده ات موافقم. فقط یک سوال فکر نمیکنی تصمیمات فروش هواپیما و خرید هواپیما برای دولتها تصمیمات استراتژیکی باشه و به همین راحتی با امضا و لابی گری های معمولی بشه تغییرش داد. فکر کنم اگر قرار باشه اتفاقی بیافته باید لابیست های حرفه ای وارد کار شن.
Anonymous - July 24, 2009 09:19 PM
:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/8168074.stm
به نظر می رسد اکثر سقوط های هواپیماهای مسافربری اخیر در ایران مربوط به شرکت های هواپیمایی خصوصی/نیمه-خصوصی است. آخرین باری که هواپیمای هما سقوط کرده یادم نمی آید. قوانین لازم برای مجبور کردن این شرکت ها برای داشتن کیفیت مناسب یا موجود نیستند یا درست اعمال نمی شوند، این شرکت ها هم این هواپیماهای قراضه را که هما از دور خارج می کند می خرند و جان مردم رو به خطر می اندازند.
Anonymous - July 24, 2009 09:25 PM
عللی :
تحریم مربوط به تجهیزاتی که با جان مردم مربوط هست نمیشه
عللی - July 24, 2009 10:43 PM
جواب به پیچک سر به هوا :
جواب به پیچک سر به هوا: تا وقتی مِلاک شما، مذاقِ شما باشد، کسی نمی تواند به شما توضیحی دهد.
جواب به پیچک سر به هوا - July 24, 2009 10:59 PM
مرتضی :
یه مقایسه بین تعداد هواپیماهای سقوط شده تو دولت قبلی با این دولت بکن و انقدر مغرضانه بر این دولت نتاز!
ضمنا یه خواهش هم دارم اینکه از این قبیل نقل قولها(با این جور مضامین) از هرکی می کنی از کرباسچی نباشه
مرتضی - July 24, 2009 11:05 PM
:
harfe khobi zadi
man chandin sale hey be hame doostan inja migam ke baba az donyaeye internet o petition biad biroon..
akhe petition khalij e fars o filme 300 o Eskandar ham shod kaar....bombe google ham shod..
age mardin ye kare dorost bokonin:
dar amrica age hame hamahang be Senator ha o Rep. zang bezanan o name benvisan o hozoori vaght e didar begiran ba ye hajme bala vaghean tasir mizae..
har kas too har State in kar roo mitoone bokone...
ye kar konim ke be nafe mardom bashe mesle in havapeyma....
vali alan darim vaghtemoon roo alaki ba e'tesabe ghaza o maskhare bazi o tazahorate ba Eynake Gucci o lebase sete DG talaf mikonim...
Anonymous - July 24, 2009 11:51 PM
a friend :
I strongly support your suggestion. Specially now that there are talks about more sanctions on Iran. Fortunately we are in a good situation and have more chances to get the world hear us
a friend - July 25, 2009 03:06 AM
پسر فهمیده :
فکر خیلی خوبی است ولی افسوس که به احتمال زیاد عملی نیست.
پسر فهمیده - July 25, 2009 04:42 AM
مرسده :
به جای اینکه برای لغو تحریم ها امضا جمع کنید، برای لغو برنامه هسته ای ایران امضا جمع کنید. قطعا اولین کسی که در جریان پیشرفت هسته ای ایران ضرر میکند خود ما هستیم. هرچه قدرت حکومت ایران بیشتر شود، فشار حکومت به مردم ایران و دولتهای خارجی افزایش می یابد.
مرسده - July 25, 2009 09:40 AM
:
The decisions on governmental contracts in Iran are made based on which company pays highest COMMISSION to the decision makers (high ranking government officials). Therefore, even removing sanctions does not mean that a corrupted regime will award contracts to the most qualified company.
Anonymous - July 25, 2009 01:28 PM
هستی :
من بهترین دوستم رو تو سقوط هواپیمای ارمنستان از دست دادم. این تاوانیه که ما باید در برابر ایدئولوژی این دولت- حکومت بدیم.
با ایده تون موافقم به هر شکل ممکن. نمی دونم مردم چرا با وجود این همه ناامنی باز هم بدون هیچ اعتراضی سوار این هواپیماها میشند؟باید از داخل هم اعتراضات نسبت به این موضوع سامانی پیدا کنه.
هستی - July 25, 2009 02:33 PM
کاوه :
آقای احمدی نژاد قهرمان بادکنکی لمپنهای بسیج است که لباس ساده ای می پوشند و خانه و زندگی بسیار ساده ای دارندهمراه با معاونهای ملیاردی هر کلام بی محتوای ایشان میلیاردها دلار بدبختی برای ایرانی ارزانی می دارد.به راستی انسان خیلی شجاعی است که بدون چند تیپ بادیگارد ده ها نفر تک تیرانداز و هزاران نفر چیره خور که جلوی ماشین ضد همه چیه ایشان باشن به جایی نمی روند
کاوه - July 26, 2009 09:48 AM
مسعود :
همیشه نگران اینم که آدمهای به ظاهر روشنفکر بالاخره یه جایی نشون می دن که همون آدم عامی و ساده ای هستند که راننده تاکسی ها و فلافل فروش ها رو مسخره می کنن! این روشنفکر نماها در بهترین حالت همون راننده تاکسی هستند که من به خاطر کم سوادیش روش تحلیلشو نکوهش می کنم و نه شخصیت و شغلش رو. فقط فرقش اینه که به راننده تاکسی حق می دم و خودم رو در نادونی و کم سوادیش مقصر می دونم ولی آدمهای ظاهر فریب و روشنفکر نما رو سخت مقصر و حقیر می دونم.
آقای قدوسی فکر کردی چون سواد داری حق داری دیگران رو تحقیر کنی؟! فکر کردی چون طرفدار موسوی هستی حق داری طرفدارای احمدی نژاد رو -درست مثل لباس شخصی ها و روحانیون بدنام اطراف ا.ن- با کلام یا در عمل کتک بزنی؟
من طرفدار موسوی هستم ولی خودم رو در کنار همون راننده تاکسی می دونم که خیلی باهاش مخالفم....
حامد: برای من معلوم نیست شما مشکلت با چی است؟ اینکه طرفداران ا.ن در خارج راننده تاکسی هستند یا اینکه استدلالشون خستهکننده است؟ کجای نوشته من طرفداران احمدینژاد را کتک زد جز اینکه جواب یک استدلالشان را داد؟ آیا از نظر شما اینکه کسی راننده تاکسی یا فلافلفروش باشد توهین است؟ اگر اینطور است این مشکل شما است نه من. من که صفتی به این شغلها اضافه نکردم. عین شغل را ذکر کردم.
مسعود - July 26, 2009 05:59 PM
:
من بدون هیچ ترسی با این توپولف ها سفر میکنم .چون دو حالت داره:1.زود به کارهام میرسم 2. برای همیشه از شر همه انچه که دوروبرم میبینم خلاص میشم!!بگذارین ا.ن با بهترین هواپیما بره .بالاخره یه روزی اون بالابالاها بالاتر از ابرها به هم میرسیم.فعلا بریم این ده روز نفس بکشیم.چون مملکت ده روز دولت نداره!!!به نظرم اینها از بس "روی سرنیزه" نشستن خودشون هم طفلی ها مشکل پیدا کردن!!!!!
Anonymous - July 26, 2009 11:38 PM
:
شما فکر کردین که این تحریمها را علیه حکومت ایران برپا کرده اند؟ نخیر اینها ملت ایران را هدف قرار داده اند. هنوز عقده پیروزی سپاه ایران بر یونان و روم و خراجهای سنگینی که این دو به ایران میدادند از دل این وحشیهای اروپایی در نیامده. حالا خوبه که نه قیافه و نه فرهنگشون ربطی به این دو ندارد و یونان و روم به ما نزدیک تر بودند در همه چیز تا به این بربرها. ولی کی میخواد این رو تو مغز این احمقها فرو کند
Anonymous - July 29, 2009 04:39 PM
Green18Brittany :
Make your life time more easy take the loan and everything you need.
Green18Brittany - January 6, 2012 02:55 PM
article distribution services :
Article submission cannot be performed by most of people. Search engine optimization is a separate system , which will not be comprehended by every person! Just only article distribution services will do optimization job good. Thus, think what way for your online site will you select!
article distribution services - January 11, 2012 04:40 PM