زخمنخوردگان آزاده
یکی از شگردهای غیراخلاقی حاکمیت و رسانههای وابستهاش در مهار اعتراضات بعد از انتخابات، چسباندن برچسبهایی است که به نوعی معترضان را تحقیر کند یا آنها را مورد نفرت طرفداران میانهرو خودش قرار دهد. یکی از تاکتیکها در این راستا این است که معترضان را مشتی سلطنتطلب یا "زخم خوردگان انقلاب" معرفی کنند. زخمخورده انقلاب بودن البته در نظر وجدانهای منصف برچسب منفی برای کسی نیست. بسیاری از آدمها در این کشور به ناحق (حالا گیرم اجتنابناپذیر) از جریان انقلاب زخم خوردهاند و حاکمیت مغرور و اقلیتکش هرگز سعی نکرده تا در زمانهای بعدی این اشتباهات را جبران کند. با این همه، من هزاران نفر "غیر زخمخورده" را میبینم که داخل و خارج فعالانه پای این جنبش ایستادهاند و هزینه میدهند.
ما "زخمنخوردهها" عضو جنبش سبزیم چون دیگر نمیتوانیم در مقابل ندای وجدانمان بیتفاوت باشیم. من در این جنبش استادی را در فیلمها در حال شعار دادن میبینم که سالهای برای این کشور و حکومت جنگیده و هر بار با هم صحبت کردهایم دغدغهاش بالندگی "نظام" بوده است. کسانی را میبینم که پدرانشان را در دفاع از انقلاب از دست دادهاند، دهها مدیر زحمتکشیده سابق را میبینم که تحمل نکردهاند و بیرون آمدهاند، محافظهکاران سابق را میبینم که کژرویها را تحمل نکردهاند و به صف اعتراض پیوستهاند. اینها هیچ کدام زخمخورده مستقیم نیستند. چه بسا نمکخورده هم هستند. اینها به دعوت وجدان انسانیشان به میدان آمدهاند و هزینه دوچندانی نسبت به بقیه میپردازند چرا که علاوه بر هزینه معمول، از منافع سهلالوصول همراهی با نظام قدرت چشم میپوشند (محمد نوریزاد را در ذهن بیاورید). اینها همه آدمهایی هستند که اگر حکومت اندکی خردگرایی بیشتری را در رفتارهایش به کار میگرفت و در پذیرش خطاهایش متواضعتر بود حاضر بودند با همه کمبودها و ناملایمات بایستند و کمک کنند تا کشور ساخته شود و مردم زندگی بهتری را تجربه کنند. حالا به جای این مشارکت باید همین هفته در خیابانها در مقابل ضربه باتوم بایستند. این آدمها قطعن از آدمهایی که همه منبع خبریشان رسانههای تبلیغاتی و رسمی حاکمیت است هم کم اطلاعتر نیستند که بگوییم فریب خوردهاند. ترسو و دنیاطلب هم نیستند که شجاعانه و دست خالی در برابر قدرت ایستادهاند.
فهمیدنش سخت نیست که حدس بزنیم این حکومت این روزها تا حد زیادی دارد چوب غرور و پاسخگو نبودن بیحد و حسابش را میخورد. اگر آقایان حاضر بودند اندکی از آن تقدس خودساختهشان پایین بیایند و بپذیرند که حکومتی هستند مثل همه حکومتهای مشابهشان با هزاران ضعف و مشکل اجتناب پذیر و ناپذیر، کار همه ما خیلی آسانتر بود. اگر ما یکبار برای نمونه شاهد بودیم که یک قاضی حکومتی یا یک فرمانده پلیس یا مامور بسیج به خاطر تعدی به حقوق مردم یا سلب آزادیها محاکمه و محکوم میشد یا یک بار میدیدیم که حاکمیت یکی از سیاستهای اساسی قبلی خودش را نقد و لغو میکند (کاری که حکومت چین کرد)، آن وقت میشد امیدوار بود که این حکومت هم مثل خیلی نظامهای مشابه که عاقلتر و دوراندیشتر هستند مکانیسم Check & Balance و انعطافپذیری برای خودش تدارک دیده تا حداقل ظاهر را حفظ کند. آن وقت شاید لازم نبود کار به سنگپرانی و آتشسوزی برسد. یک دهه قبل حکومت حاضر نشد به اصلاحات تدریجی که هم به نفع خودش بود و بقای بلندمدت و بیدردسر و محترمانهاش را تضمین میکرد و هم وضع مردم کشور را بهتر میکرد تن بدهد. حالا باید شاهد شورشهای خیابانی باشد که مهمترین کارکردش زایل کردن چهرهای بود که طی سالها سعی کرده برای خودش بسازد. این جنبش ماسک "اقتدار" و "معصومیت" را از صورت حاکمیت برداشت.
من نمیدانم این وضعیت به کجا خواهد انجامید چرا که پیشبینی در مورد نظامهای پیچیده اجتماعی که دینامیکشان به صورت جهشی به اتفاقات تصادفی وابسته است کار آسان نیست. ولی میفهمم که معلق ماندن بلندمدت در وضعیت فعلی به نفع هیچ کس از جمله خود نظام قدرت نیست. به نفع ما نیست چون جریان جنبش را به سمت رادیکالیسم نسبتن کور و غیرقابل دفاعی پیش میبرد و به نفع حاکمیت نیست چون چرخ امور مملکت را مختل میکند. حالا ما منتظریم ببینیم که آیا نظام قدرت با این چهره اجبارن عریانشده و زمینیاش حاضر میشود برای اولین بار در عمرش متواضعانه به جمع مردم (ولو مردم در اقلیت عددی) بیاید و در شرایط برابر سر میز مذاکره بنشیند و خواستهها را بشنود و اشتباهات را جبران کند و امتیاز بگیرد و بدهد و بگذارد مسیر اصلاح دوباره باز شود یا انتخاب خواهد کرد تا مثل همیشه راه دیگری را برود که آسان ولی بیآینده است.

نظرات
:
حامد جان چرا دوست داری این حکومت بمونه؟
Anonymous - December 29, 2009 12:51 AM
feri :
حامد جان، بحث از اینجا شروع میشه که تمام حرفایی تو درسته منتها در شرایطی که حکومت هدفش حکومت کردن و اصلاح امور باشه و برنامزی استرتژیک داشته باشن، اما این حکومت تنها هدفی که نداره اینها هست، اینها فقط هدفشون این هست که سرمایهای این مملکتو بدزدنو بخرنو بچاپن. اقیون همشون توی خارج هبیی نجومی دارن به امید اینکه هروقت بخور بخور تموم شد برن استفاده کنن. ما با یک حکومت نرمال طرف نیستیم که تو این حرفارو میزانی. اینها قصد دارن تا با به اشوب کشیدن مملکت و کشتو کشتار اهداف اقتسادیشونو پیش ببرن. تنها امید من اینه که ایران وضعیتی مثل پاکستان پیدا نکنه. من نمیفهمم که حالا چرا این اقیون انقدر اصرار دارن که با کشتو کشتار زودتر فاتحهٔ خودشونو بخونن. بدبختا بدجایی گیر کردن انقد اشتباه کردن که نه راه پس دارن نه راه پیش.چیزی که روشنه اینکه اینا اخرهای خط هستن ولی نگرانی بیشتره من برای بعد اینهاست.
feri - December 29, 2009 01:33 AM
feri :
حامد جان، بحث از اینجا شروع میشه که تمام حرفایی تو درسته منتها در شرایطی که حکومت هدفش حکومت کردن و اصلاح امور باشه و برنامزی استرتژیک داشته باشن، اما این حکومت تنها هدفی که نداره اینها هست، اینها فقط هدفشون این هست که سرمایهای این مملکتو بدزدنو بخرنو بچاپن. اقیون همشون توی خارج هبیی نجومی دارن به امید اینکه هروقت بخور بخور تموم شد برن استفاده کنن. ما با یک حکومت نرمال طرف نیستیم که تو این حرفارو میزانی. اینها قصد دارن تا با به اشوب کشیدن مملکت و کشتو کشتار اهداف اقتسادیشونو پیش ببرن. تنها امید من اینه که ایران وضعیتی مثل پاکستان پیدا نکنه. من نمیفهمم که حالا چرا این اقیون انقدر اصرار دارن که با کشتو کشتار زودتر فاتحهٔ خودشونو بخونن. بدبختا بدجایی گیر کردن انقد اشتباه کردن که نه راه پس دارن نه راه پیش.چیزی که روشنه اینکه اینا اخرهای خط هستن ولی نگرانی بیشتره من برای بعد اینهاست.
feri - December 29, 2009 01:33 AM
ميثم :
سلام، چرا فكر ميكنيد چرخ امور مملكت بايد بچرخد؟ منظورم اموري است كه مستقيمن به مردم ربط پيدا ميكند، مثلن شما از كدام رفتار حكومت، خاصه دولت، اينطور برداشت ميكنيد كه دلشان ميخواهد بيكاري كمتر بشود، اعتياد كمتر بشود، سطح رفاه بالاتر برود، ... خلاصه، چرخ امور مملكت بچرخد يعني چه؟ خوب، گمان نميكنم مثلن تأمين سوخت هستهاي چندان دخلي، مستقيمن، داشته باشد به مردم، چرا بايد حكومت براي مردماش دل بسوزاند؟ ديكتاتور، فارغ از اينكه سرنوشتاش چه بشود، چرا بايد خودش را ملزم بكند كه چرخي بچرخاند، البته كه جزمانديشان ميتوانند آبادگر باشند يا ويرانگر باشند، ميشود بخواهند آباد بكنند و آباد هم بكنند يا ويران بكنند يا ميشود بخواهند ويران بكنند و ويران بكنند،
ميثم - December 29, 2009 01:38 AM
:
فکر کنم با تمام حرفت موافقم. ولی متاسفانه بعضی افراد حاکمیت به نظر نمی رسد کوچکترین ذره ای از این حرف های تو چیزی حالیشان باشد، اینکه عاقلهاشان بتوانند این ها را مهار کنند راستش سخت به نظر می رسد. اکثر عاقل هاشان هم برای اینکه خودشان هم دشمن قلمداد نشوند یا حرفی نمی زنند، یا به شبیه تندرو ها بودن تظاهر می کنند. آقایان متوجه نیستند این داستانی نیست که به این راحتی ها بتوانند با زور بخوانندش، هر چه بیشتر زور استفاده کنند بیشتر نفرت ایجاد می کند و حل شدن مساله را سخت تر می کند.
ولی هر دو طرف فهش دادن و اجیر خواندن و کم تعداد بودن طرف مقابل را آنقدر تکرار کرده اند که باورشان شده است.
Anonymous - December 29, 2009 01:41 AM
آیدین :
حامد جان دست مریزاد. نوشته ات از معدود مطالب رایج این روزهاست که می توان در آن اصلاح طلبی, تفکر و دلسوزی به مملکت را در کنار یکدیگر سراغ گرفت. در فضای مه گرفته ی کنونی بسیار دشوار است که چشم ها را کاملن باز نگهداشت و اندیشه را از ساده انگاری و تنبلی رهانید.
دمت گرم
آیدین - December 29, 2009 01:42 AM
:
مشکل ما این است که همه فکر می کنند اکثریت قاطع مردم با آنها هستند و اقلیت هیچ حقی در نحوه اداره ی ابن کشور ندارد. اگر اکثریت باشیم همه چیز و اگر یک نفر زیر نصف باشیم هیچ چیز. تا وقتی که داستان ما این است، تا وقتی شعار خاتمی که زنده باد منتقد و مخالف من در دل های مردم وارد نشده است، اگر این دولت هم برود دولت سبز سر کار بیاید باز همین بساط خواهد بود.
Anonymous - December 29, 2009 01:49 AM
:
به نظر من حاکمیت باید دیر یا زود بین این دو گزینه تصمیم بگیره:
1- سرکوب شدید مخالفان, دستگیری سران رده اول جنبش, اعطای امتیاز به کشورهای خارجی(راه حل کوتاه مدت)
2- نشستن بر سر میز مذاکره و استفاده از چهره هایی همچون خاتمی و رفسنجانی برای جلب نظر مردم (راه حل میان مدت)
شاه در آخرین روزهای حکومتش روش دوم رو پیش گرفت که موفق هم نبود همچنین بعد از دیدن تصاویر روز عاشورا به نظرم احتمال اولی خیلی بیشتر شده و نمیدونم این بار بعد از سی سال تا چه حد گزینه دوم برای مردم قابل پذیرش است
Anonymous - December 29, 2009 01:49 AM
test :
test
test - December 29, 2009 02:50 AM
محمدرضا :
حامد این نوشته ات رو خیلی خوشم امد
این عکس ها ره هم اگه ندیدی بد نیست:
http://www.khosoof.com/
موسوی در منزل خواهرش به همراه پدر شهید سید علی موسوی (که خود جبهه رفته بوده و برادر شهید هم بوده).
این نامردا به هیچ کس رحم ندارند تا به مقاصد شوم خودشون برسن
محمدرضا - December 29, 2009 03:39 AM
:
متاسفانه غرور و احساس برتری طرفداران دموکراسی به عدم حمایت مردم عادی از آنها کمک می کند. مشکل فقط بحث حکومت نیست، مشکل این است یک گروه که داعیه دار روشنفکری هست، با حقارت به طرف مقابل خود نگاه می کند. من خودم از منتقدان حکومت هستم ولی حاضر نیستم به اسم مبارزه با هیولا به هیولا تبدیل شوم.
Anonymous - December 29, 2009 04:41 AM
سلام :
لطفا برای من هم تعریف کنید، جنبش سبز کیست؟ هر کسی که مخالف حکومت فعلی است می شود جنبش سبز؟ اگر من مخالف نباشم ولی تمام تلاشم را برای ایران به عنوان یک مهندس کنم، خارج از مباحث سیاسی، می شوم دشمن جنبش سبز؟
سلام - December 29, 2009 04:50 AM
خواهر کوچکتان :
بسیار زیبا نوشتید همانطور که از شما انتظار میرود. ما که جرات نداریم نقدی و نوشته ای تو وبلاگهامون بنویسیم چون الآن با کوچکترین نقدی که بکنی حسابت با کرام الکاتبینه، به قولی الآن تو ایران اگر از طرفدارهای حکومت (طرفدار پول)بپرسی خدا کیه؟ جواب میدن نماینده ولی فقیه تو آسمانها!
خواهر کوچکتان - December 29, 2009 05:05 AM
Nanni :
داشتم فکر میکردم توی کشور آلمان هنوز هم حزب نازی وجود دارد ... خب؟ پس چطور این حزبها با هم خوب در تعامل هستند و مشکلی هم پیش نمیاد ...
ما نمیتونیم متعصبهای مذهبی رو ریشه کن کنیم توی کشورهای اسلامی ولی میتونیم یاد بگیریم چطوری باهم کنار بیایم ... منتها الان دارم کم کم شک میکنم که آیا واقعا این لباس شخصی ها متعصب مذهبی هستند؟؟؟؟؟؟
کشتن آدم ها در روز عاشورا....
اینها به اسم کدوم دین اینکارو میکنند؟؟؟؟
Nanni - December 29, 2009 06:31 AM
مهدی :
بسیار متن خوبی بود. متاسفانه در حالی که بسیاری دوست داشتیم کشور با همان سیستم جا افتاده در آرامش به طرف توسعه گام بردارد ؛ دوباره داریم ماجراهای های تاریخی شکست خورده مان را تجربه میکنیم.به قول دوستی عقلانیت زعمای قوم با مال ما متفاوت است. به نظر من در این بین تسویه حساب شخصی کله گنده ها در ایجاد این وضع دخیل است. با شما موافقم که بدترین چیز غیرقابل پیش بینی بودن شرایط فعلی است.
مهدی - December 29, 2009 06:55 AM
مهدی ناجی :
یکی دیگر از برچسب هایی که حکومت به پیشانی جنبش سبز می زند تا بدین وسیله نفرت مردم معتقد و مذهبی را نسبت به این جنبش برانگیزد آن است که در بیانیه ها، اخبار و رسانه هایش مدام تاکید می کند که تظاهرات کنندگان (خصوصا در روز عاشورا) به مقدسات توهین کرده اند. به امام حسین و قران و اسلام فحاشی کرده اند و ...
به نظر من این رفتار ماکیاولیستی از بزرگترین رفتار های غیراخلاقی است که شاید علی (ع) به قیمت اجتناب از چنین رفتارهایی حریف معاویه نمی شد. چرا که معتقد بود پیروزی بر معاویه به قیمت زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی (که پیامبر خود را برای زنده کردن آن ها مبعوث می دانست) نه تنها به اسلام کمکی نمی کند بلکه آن را به ورطه هلاکت می کشاند.
مهدی ناجی - December 29, 2009 07:19 AM
مجتبي :
ديگه بحث از انتخابات و راي و آزادي زندانيا گذشته. اصلا بنظر آب از سر گذشته. حكومت بايد در اولين گام متهمين اصلي كهريزك رو مجازات كنه و قاتل نداها و سهرابها و اشكانها و سيدعلي موسوي ها رو بياره پاي ميز محاكمه.
همين يه بند ميشه سردار احمدي مقدم و رادان و رجب زاده و تائب (طائب؟)و سالك و حجازي و فيروزآبادي و عراقي و همداني و وحيد و نقدي و مرتضوي و ... .
اي بابا! اين كه ميشه همه حكومت!
نتيجه: انتظار اين كه حكومت خودش رو بياره پاي ميز محاكمه يه كم دور از انتظاره؛ اون هم اين حكومت. براي يه همچين اميدواريهايي دير شده، خيلي دير؛ متاسفانه
مجتبي - December 29, 2009 07:26 AM
مجتبي :
ديگه بحث از انتخابات و راي و آزادي زندانيا گذشته. اصلا بنظر آب از سر گذشته. حكومت بايد در اولين گام متهمين اصلي كهريزك رو مجازات كنه و قاتل نداها و سهرابها و اشكانها و سيدعلي موسوي ها رو بياره پاي ميز محاكمه.
همين يه بند ميشه سردار احمدي مقدم و رادان و رجب زاده و تائب (طائب؟)و سالك و حجازي و فيروزآبادي و عراقي و همداني و وحيد و نقدي و مرتضوي و ... .
اي بابا! اين كه ميشه همه حكومت!
نتيجه: انتظار اين كه حكومت خودش رو بياره پاي ميز محاكمه يه كم دور از انتظاره؛ اون هم اين حكومت. براي يه همچين اميدواريهايي دير شده، خيلي دير؛ متاسفانه
مجتبي - December 29, 2009 07:31 AM
:
حامد جان عالي بود. اما واقعا اين روزها دروغ ها و تهمت هاي نا رواي حكومت اعصاب همه را خراب كرده و نميشه توقع داشت مردم اعصباني نشوند. و خيلي عاقلانه كار كنند.
Anonymous - December 29, 2009 08:24 AM
:
عالی بود.
ممنون
Anonymous - December 29, 2009 08:33 AM
ابوذر :
حرفهات کاملن درست من هم با چانه زنی کاملن موافقم اما اینجا رو جایی دیدم که این نکته رو متذکر بشم که حتا اگر طرف صاحب قدرت حاضر به مذاکره نشد ما نباید به هیچ وجه دست به خشونت یا کارهایی که شبیه رفتار افراطیون اونها هست انجام بدیم.
اتفاقی که متاسفانه در روز عاشورا افتاد.
فکر میکنم شماها که در امنیت برون مرزی به سر می برید راحت تر می تونید اوضاع رو از این نظر تحلیل و سبزها رو توجیه به مخالفت اروم کنین.
ابوذر - December 29, 2009 09:18 AM
بي نام :
ظاهرا برادرها اينقدر سرشون شلوغه كه وقت نكردند هنوز پست اخيرت را كامنت باران كنند.
بي نام - December 29, 2009 09:30 AM
:
حامد جان. فکر کردم پست قبلی را از روی احساسات نوشتی و اظهار نظر کردم. این یکی را که نوشتی دیدم که کار تو از منطق گذشته است و غرق در احساساتی. با دوستان به به گویت تنهایت می گذارم.
به گمراهی خوش آمدی
Anonymous - December 29, 2009 10:01 AM
تیتا :
نمی دونم چرا مردم نباید خشونت به خرج بدن وقتی به هر حال حکومت خشن رفتار می کنه و آدم می کشه
تیتا - December 29, 2009 10:40 AM
:
تبریک جناب قدوسی! وبلاگت فیلتر شد.
Anonymous - December 29, 2009 11:31 AM
:
تبریک جناب قدوسی! وبلاگت فیلتر شد.
Anonymous - December 29, 2009 11:34 AM
مرگ بر ضد انقلاب زخم خورده و نخورده :
برادر قدوسی ضد انقلاب. دل به تحسین حامیان ضدانقلاب خارج نشینیت نبند. مبارزه باانقلاب و نظام و اسلام، زخم خورده و زخم ناخورده نمی شناسد همانطور که عدم اطلاع از قوانین برای جنایت کار در دادگاه تبریه نمی آورد. ضدانقلاب ضدانقلاب است. ایران عاشوراست و ضدانقلاب جایی در ایران فردا نخواهد داشت.
مرگ بر ضد انقلاب زخم خورده و نخورده - December 29, 2009 12:28 PM
مرگ بر ضد انقلاب زخم خورده و نخورده :
برادر قدوسی ضد انقلاب. دل به تحسین حامیان ضدانقلاب خارج نشینیت نبند. مبارزه باانقلاب و نظام و اسلام، زخم خورده و زخم ناخورده نمی شناسد همانطور که عدم اطلاع از قوانین برای جنایت کار در دادگاه تبریه نمی آورد. ضدانقلاب ضدانقلاب است. ایران عاشوراست و ضدانقلاب جایی در ایران فردا نخواهد داشت.
مرگ بر ضد انقلاب زخم خورده و نخورده - December 29, 2009 12:30 PM
همان قبلی :
این تحلیل را بخوان تا بفهمی چقدر از مرحله پرتی:
آشوب روز يكشبه اين درس را داد كه در واقع ما با يك نيرو و نه دو نيرو مواجهايم و آن يك نيرو و هم همان براندازان هستند كه به غلط به دو دسته تقسيم شدهاند و يكي به سپر و ديگري به نيزه تبديل شده است و اين در حالي است كه نيروي كنترل كننده نظام فاقد سپر بوده و از سوي مخالفان داخلي و خارجي به سركوب گري و كشتار متهم بوده است.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8810080345
اگر تحمل نداری دستت را بگذار روی دکمه دیلیت و پاکش کن. با خیال راحت
همان قبلی - December 29, 2009 01:00 PM
m . j . m :
فلسفه قتل ...
ادامه مطلب را در وبلاگ مطالعه فرمائید .
m . j . m - December 29, 2009 01:14 PM
قبلی :
خودت را به کوچه علی چپ زده ای و خوب لاف آزادگی می زنی. بگذار زخمهایی که خورده ای را به یادت بیاورم. همین که باند شما را چند سالی است از قدرت و سفره ای که رفسنجانی و دارو دسته پهن کرده بودند بیرون رانده اند برای شما و اربابانتان از هزار زخم بدتر است.
قبلی - December 29, 2009 02:20 PM
علی :
برادر! آنها حتی همین مطلب ملایم و دلسوزانه شما را هم تحمل نکردند و فیلتر شدید. بله در تهران شما فیلترید!
علی - December 29, 2009 03:03 PM
رضا :
فیلترشدنتان مبارک. این نشان دهنده درستی نظرات شما می باشد.
رضا - December 29, 2009 03:49 PM
:
آقای قدوسی فیلتر شدی برادر! برقرار باشی دوست عزیز
Anonymous - December 29, 2009 04:02 PM
فاطمه :
مي بيني حامد جان؟اينها اصلا نقد را برنمي تابند...حتي اگر فردي مثل شما با زبان نرم و لين بنويسد...اينها کارشان از اين حرفها گذشته ست. "دگم" اند به معناي واقعي کلمه!
فاطمه - December 29, 2009 04:47 PM
نرگس :
خدایا دل هر کس که دل امام حسین را می سوزاند و با یزیدیان زمان همصدا می شود را بسوزان. کاش در آن دنیا هم فقط فیلترت می کردند بدبخت
نرگس - December 29, 2009 06:57 PM
نثرما :
جوابمان در لابلاي ادبيات پيامبرمان و کتاب الله نهفته است برادر! و اين دو منبع هميشه درست بوده است. درست!
الملک يبقي مع الکفر و لا يبقي مع الظلم. با کفر ماندن ممکن و با ظلم ماندن ناپايدار و سست.
از آن طرف هم سرنوشت مردم به دست خودشان است. لا يغيروا ما به قوم حتي يغيروا بانفسهم.
و من ايمان دارم به هر دو عبارت با دلي اميدوار
نثرما - December 29, 2009 07:52 PM
رهگذر :
شما دقیقا چه چیزی را در حکومت می خواهید اصلاح کنید؟ تکلیف کسانی که ولایت فقیه نمی خواهند چیست؟ حکومت کی حاضر خواهد شد سر میز مذاکره بر سر ولایت فقیه معامله کند؟ حامدجان برخی خواسته ها در حد اصلاح نیستند بلکه تغییرات بنیادی و کوتاه کردن دست افراد کلیدی از قدرت است.
رهگذر - December 29, 2009 08:44 PM
یه احمد دیگه :
سلام.
ببخشید یه سؤالی داشتم که ربطی به مسائل روز و این پست نداره، گرچه همه رو که گفتی قبول دارم.
می خواستم بگم رزومه ای که نوشتین، خیلی خوب شده و تر و تمیزه. اگه از یک تمپلیت آماده ی لتکس استفاده کردین، می شه آدرس بدین که ما هم استفاده کنیم؟
ممنون.
یه احمد دیگه - December 29, 2009 10:30 PM
az oon donya: :
be narges
:
Khahar ta dir nashode boro fekre ye donyaee digeh bokon baray khodet .
On donya shoma o daro dastat filtert !!!!
badesh ham az tarafe ma baraye mardom tasmim nagirieed . boro toye hamoon goran bokhon .
tobeh kon aziz
az oon donya: - December 29, 2009 11:48 PM
یه احمد دیگه :
به خانم نرگس:
شما انگار جای امام حسین و یزید رو عوضی گرفته اید. شما حتماً فکر می کنید لشکر یزید در روز عاشورا قتل عام شد.
کاش تاریخ اسلام رو همون قدر خوب یاد می گرفتید که حرف های صداوسیما رو از بر می کنید...
یه احمد دیگه - December 30, 2009 01:08 AM
:
سلام
ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) بر همه شیعیان تسلیت باد.
درود بر امام خمینی ( سلام الله علیه )
درود بر آقای خامنه ای(مد ظله العالی)
امام خمینی (سلام الله علیه) : پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.
و بدانيد كه پيامبر خدا در ميان شماست اگر در بسيارى از كارها از [راى و ميل] شما پيروى كند قطعا دچار زحمت مىشويد ليكن خدا ايمان را براى شما دوستداشتنى گردانيد و آن را در دلهاى شما بياراست و كفر و پليدكارى و سركشى را در نظرتان ناخوشايند ساخت آنان [كه چنيناند] رهيافتگانند (سوره مبارکه حجرات آیه شریفه 7)
والسلام علی من اتبع الهدی
Anonymous - December 30, 2009 02:12 AM
يك صداي بيصدا :
آقا چرا فيلتر شده سايتتون؟...عجبــــا
يك صداي بيصدا - December 30, 2009 08:09 AM
:
سلام
اول اینکه من دیروزباکلی دردسراومدم دانشگاه فقط برای استفاده ازاینترنت چون یه کم سرعتش بیشتره ولی طبق روال این چند ماه اکثرسایتافیلتربودخلاصه بافیلترشکن کارمون راه افتاد ولی این خوشحالی خیلی دوام نیاوردداشتم نظرموبراتون مینوشتم که یهوبرقا قطع شد
بعدم اعلام کردن سایت تعطیله برید پی کارتون.اصلافکرنکنیداتفاق بود،دیدن بافیلترکردن نمی تونن جلوی فعالیت بچه هاروبگیرندحالا تندوتندبه بهانه های مختلف سایتو تعطیل میکنن انگارما نمی بینیم توکل دانشگاه داره برق بریز بپاش میشه فقط سایته برق نداره.حالا هی میگن چرااینقدرناشکرید همش اعتراض میکنید،کشور به این خوبی !
Anonymous - December 30, 2009 08:15 AM
مهدی ناجی :
آقای قدوسی
آخرش وبلاگ شما هم فیلتر شد. نمی دونم باید بهتون تبریک بگم یا از این بابت متاسف باشم. به هرحال من که سعی می کنم باز هم مرتب به این وبلاگ سر بزنم.
مهدی ناجی - December 30, 2009 11:20 AM
بشير :
حامد جان تبريك، فيلتر شدن وبلاگت رو تبريك مي گويم!
بشير - December 30, 2009 01:49 PM
BA :
با سلام
اگر ممکنه این رو به گوش میر حسین و کروبی و باقی دوستان برسونین
فکر کنم اینا باید ی نامه بنویسن به خامنه ای و التیماتوم بدن تا ۱۲ بهمن
بگن ما ۳ چیز میخواهیم
۱. انتخابات تکرار شه در هفته اول اسفند
۲. آزادی زندانی ها
۳. محاکمه قاتلین و تجاوز کنندگان
بگن مردم تا ۱۲ بهمن ساکت منتظر میمونن
انتخاب با شماست
۱۲ بهمن میتونه جشن باشه میتونه تظاهرات سکوت باشه
این جوری ما ابتکار عمل خواهیم داشت
خامنه ای میگه نه ...مرحله بعدی اعتصاب خواهد بود
اگه کسی دوست داشت اینو پست کنه بالاترین یا خبر برسونه به میر حسین
نزارین energy هدر بره
یا حق
BA - December 30, 2009 10:22 PM
جاوید :
حامد عزیز و دوستان عزیز دیگر، ای کاش کسانی که عقلشان را آکبند با خودشان به آن دنیا می برند لخظه ای اندیشه می کردند و بلایی را که بر سر ما می اید می دیدند. اما ما ناامید نمی شوییم. از قدرت اندیشه و کلام نافذمان استفاد می کنیم تا شاید به راهشان بیاوریم. ما از همه تواناییهایمان استفاده می کنیم تا همگان چشمشان بر ظلم باز شود و ببیند، جماعتی که نظر را حرام می کردند نظر حرام بکردند و خون خلق حلال. ما اطمینان داریم که جهل، جمود و بی اندیشگی راه بجایی نخواهد برد.
جاوید - December 30, 2009 10:31 PM
فرید :
شاید از میان کسانی که هر از چند گاهی نوشته هایت را می خوانند، من بیش از همه با سران این حکومت منفور شما نزدیک باشم. به نظرم علت این دیدگاه های شما ناآشناییتان با مبانی نظری حکومت اسلامی است. علاوه بر این مرتبط کردن رفتارها با اغراض و نیات که در روانشناسی اجتماعی به آن «اسناد» می گویند برخاسته از چارچوبهای مفهومی و نظری شماست که بعضا راه به خطا میرود. برای فهم بسیاری از مسائل باید بیش از آنچه تاکنون دانسته اید با اندیشه اسلامی آشنا باشید. اگر تمایل داشتید آمادگی دارم هر از چند گاهی در قالب نامه الکترونیکی با هم گفت و گو کنیم.
فرید - December 31, 2009 07:43 AM
id,h :
مطلب خوبی بود.
در ضمن بنده هم باید فیلتر شدن سایتتونو تبریک بگم
id,h - December 31, 2009 05:53 PM
دوست قدیمی :
حامد جان سلام
متاسفانه, بنا به مصالحی نمیتونم اسمم رو بنویسم, فقط بدون که دوستی بسیار قدیمی هستم.
حامد, ایکاش انرژی ات را پیش از این صرف نقد بیشتر جنبش سبز میکردی تا برای اینکه حق رو (به نظر خودش) بگیره به دروغ و تهمت متوسل نشه. یا اینکه از ترس از دست دادن بعضی طرفدارهاش تصویر سیاسی مبهمی از خودش نسازه (آخر سر قانون اساسی فعلی را قبول داره یا نه؟). یا اینکه اگر احتمال تقلب میده اول بدنبال دلایلی محکمه پسند بگرده که همه مردم رو باهاشون راضی کنه, نه اینکه رهبرانش رو دچار توهم سبز بودن همه ملت بکنه. (میتونی حرفهای خشایار سجادی رو توی وبلاگ سخن بخونی)
حامد من تعداد زیادی سبز میشناسم که دیگه سبز نیستند, کسانی رو میشناسم که به احمدی نژاد رای ندادند اما دیروز میخواستند خودشون (بدون هیچ اجباری) برند تظاهرات. برای اینکه حکومت, یا دست تقدیر, یا خریت بعضی از سبزها, تونست سبزها رو با هتاکان به حریم اباعبدلله پیوند بزنه. اینکار جنبش سبز رو برای بخشی قابل توجهی (نه لزوما اکثریت) از جامعه ایرانی به جنبشی مرده بدل کرد.
حامد به خدا روزهای بسیار تلخی است, احتمالا کسانی بی گناه تنبه خواهند شد, فضای جامعه تنگتر و نواندیشی دینی محدودتر. این اول به ضرر تمدنی است که لابد من و تو و آیت الله خامنه ای به اون دل بسته بودیم.
فقط یک سئوال, اگر بخواهی بجای درمان کوتاه مدت, به درمان بلند مدت درد بپردازی چی میکنی؟
در پناه رحمت آفریدگار مهربان باشی (به حسین نمازی سلام برسون:)
دوست قدیمی - December 31, 2009 08:37 PM
:
موافقم
بدترین چیز برای یک حکومت و جامعه تقدس و حصارکشیدن بی مورد هست.
این جامعه نیاز داره تا تو خیلی از موارد تقدس زدایی بشه
Anonymous - December 31, 2009 11:27 PM
بی نام :
جناب دوست قدیمی
لطفا اسم چند تا از این دوستاتون که به خاطر هتاکی برخی از به قول شما سبزپوش به عاشورا، دیروز می خواستند تو تظاهرات نوچه های خامنه ای شرکت کنند رو لطفا بگید...
برادر بسیجی خودتو جای یه دوست قدیمی جا نزن
الکی خواب خوش هم نبین
بی نام - January 2, 2010 01:30 AM
تیتا :
یه چیزی بگو، یه عکس العملی به فیلتر شدن وبلاگت نشون بده
تیتا - January 2, 2010 10:18 AM
تیتا :
یه چیزی بگو، نسبت به فیلتر شدن وبلاگت یه عکس العملی نشون بده!
تیتا - January 2, 2010 10:20 AM
:
من برادر بسیجی نیستم, فکر کنم جز در شرایطی که کشوری به ایران حمله کند هم هرگز بسیجی نشوم.
شرمنده درست مثل شما نه میتونم اسم خودم را بنویسم نه کسانی را که می شناسم. دیشب وقتی اخبار از قول آیت الله جنتی گفت که سه میلیون نفر در چهارشنبه به تظاهرات رفتند هم خندیدم هم به یاد غلو مشابهی افتادم که برای تظاهرات 25 خرداد انجام می شد.
حضرات, وقتی جبهه ای پیروز نمیشه همه تقصیرها در طرف مقابل نیست که بد و پلید و اخ و ... باشه و جلوی پیروزی شما را گرفته باشه. یک کوچولو هم به خودتون, استراتژیتون و تصویری که از جامعه ی ایرانی دارید شک کنید. ضرر که نداره از بد و بیراه گفتن که بهتره.
اگر دوست داشتید به جمله ی حجاریان فکر کنید که گفته بود تا زمانی که بیگانگان به این کشور طمع دارند حرف از لبیرال دموکراسی نخواهد زد, قبول من احمق هستم, اما سعید حجاریان در این حرف دوپهلو به چه چیز اشاره دارد؟شاید به همان سوراخی که اصلاح طلبان در روز عاشورا از آن گزیده شدند...
Anonymous - January 2, 2010 11:54 AM
jsj :
jsj
jsj - January 3, 2010 12:17 AM
علی 74 :
آقا یا خانمی که منطقت جمله "مرگ بر ضد انقلاب زخم خورده و نخورده" می باشد،
من فرزند یکی از شهدای جنگ میباشم و بیشتر از شمای امل و دگم و تعصبی ضد انقلاب نمی باشم
هتاکی به امام حسین رو با هر نیت و غرضی از سمت هر کسی زشت و کریه می دونم و اون رو بر نمی تابم و البته با رای و نظر آقای قدوسی موافقم و سبز نیز می باشم و نیز اگر امثال حضرتعالی در درگاه الهی جایی برای ما بگذارید و شفاعت ما را در پیشگاهش بنمایید، مسلمان هم هستم!! و نماز هم می خوانم
بی چشم و روهای اصولگرا اول خودشون عکس امام رو پاره کردند نتیجه نگرفتند حالا خودشون یه فیلم بازی کردن و هتاکی به امام حسین رو گردن سبزها انداختن و البته از حماقت جماعت همیشه در صحنه هم استفاده که نه سوء استفاده کردند.
لعنت خدا بر قوم دروغگو و ظالم
علی 74 - January 3, 2010 05:30 AM
بی نام در جواب برادر بسیجی :
من متاسفانه مجبورم که تا مدت معلومی بی نام بمونم ولی شما دیگه چرا
شما اتفاقا بهتره که اسمتو بزنی شاید مواجبتون بیشتر بشه
خدا رو شکر ادبیاتتم خودتو معرفی می کنه...
بی نام در جواب برادر بسیجی - January 3, 2010 08:38 PM
:
حامد ازت عذر می خوام که زیر درد دل هات دارم حرف بی ربط می زنم. اما با شرمندگی یک تشکر به این بنده خدا (یا بنده خداهایی) که به زور میخواهند من رو به یک بسیجی ارتقا (:) بدهند بدهکارم. هربار که آخرین کامنت را خوندم از ته دل خندیدم.
اما یک سئوال؟ اگر دلتون خواست من نقشِ دیکتاتوری و شما نقش مردم سالاری رو فقط بازی کنیم:
آن وقت جناب مردم سالاری می خواهی با توهین و تهمت (به من گفتی بسیجی (:)), عصبانیت, بی سواد و احمق خواندن کسانی که چهارشنبه رفته بودند تظاهرات و ... نهال آزادی بیان رو بکاری! فکر نمی کنی این شیوه ی بازی که تو انتخاب کردی آزادی بیان رو لاجرم می کشه؟
محض اطلاع شما آزادی بیان نه ارث بابای من و شما که متعلق به همه نسلهای ما و مهم تر نسل های بعد از ماست. ریشه ی یک مردم سالاری واقعی هم (که نمیدونم کجا می شه پیداش کرد) بیشتر توی روابط اجتماعیه تا تو شکل حکومت. یعنی بخشیش توی همین قربون صدقه های من و شما است.
برادر عزیز من که گفتنی من بسیجی ام (:) تو مطمئنی داری ریشه های مردم سالاری رو محکم می کنی؟ مطمئنی که داری از حکومت مردم دفاع می کنی؟ شک کردن کار بدی نیست ها؟ بده؟
برادر بسیجی, ژرژ آبلار
Anonymous - January 5, 2010 01:41 AM
دوست قدیمی :
حامد ازت عذر می خوام که زیر درد دل هات دارم حرف بی ربط می زنم. اما با شرمندگی یک تشکر به این بنده خدا (یا بنده خداهایی) که به زور میخواهند من رو به یک بسیجی ارتقا (:) بدهند بدهکارم. هربار که آخرین کامنت را خوندم از ته دل خندیدم.
اما یک سئوال؟ اگر دلتون خواست من نقشِ دیکتاتوری و شما نقش مردم سالاری رو فقط بازی کنیم:
آن وقت جناب مردم سالاری می خواهی با توهین و تهمت (به من گفتی بسیجی (:)), عصبانیت, بی سواد و احمق خواندن کسانی که چهارشنبه رفته بودند تظاهرات و ... نهال آزادی بیان رو بکاری! فکر نمی کنی این شیوه ی بازی که تو انتخاب کردی آزادی بیان رو لاجرم می کشه؟
محض اطلاع شما آزادی بیان نه ارث بابای من و شما که متعلق به همه نسلهای ما و مهم تر نسل های بعد از ماست. ریشه ی یک مردم سالاری واقعی هم (که نمیدونم کجا می شه پیداش کرد) بیشتر توی روابط اجتماعیه تا تو شکل حکومت. یعنی بخشیش توی همین قربون صدقه های من و شما است.
برادر عزیز من که گفتنی من بسیجی ام (:) تو مطمئنی داری ریشه های مردم سالاری رو محکم می کنی؟ مطمئنی که داری از حکومت مردم دفاع می کنی؟ شک کردن کار بدی نیست ها؟ بده؟
برادر بسیجی, ژرژ آبلار
دوست قدیمی - January 5, 2010 01:44 AM