اثربخشی تحریم بنزین
برخی دوستانم از تصمیم اخیر کنگره و دولت آمریکا مبنی بر تحریم فروش بنزین به ایران پس از چند ماه کشاکش نگران شدهاند. چنین تحریمی اگر واقعن به صورت کامل عملی شود میتواند فشار زیادی به مردم عادی وارد کند. با این همه با مجموعه جست و جوهایی که من کردهام به نظرم نمیرسد که چنین تهدیدی چندان اثربخش باشد. اولن ایران خودش پالایشگاه دارد و میتواند بخشی از نیاز داخلی را تامین کند. این تولید پاسخگوی همه نیاز داخل نیست ولی بلاخره در حد مصارف ضروری را کفاف میدهد. ثانین برای حمل و نقل عمومی و حتی شخصی میتوان از خودروهای گازسوز استفاده کرد و تعداد خودروهای گازسوز را هم افزایش داد. نهایتن این که ایران کشور پهناوری است با تعداد زیادی همسایه سودجو و نیز دسترسی به دو دریا در شمال و جنوب که میشود از آنها برای حمل بنزین به ایران بهره برد. بازار محصولات پالایشی جهان هم بازار عظیم و غیرانحصاری است و هماکنون هم صنعت پالایشگاهی خصوصن در اروپا مازاد ظرفیت بنزین دارد. لذا ایران میتواند با استفاده از واسطههای ناشناس یا به اسم کشورهای دوست محمولههای بنزین بخرد و در مقیاسهای کوچک حمل کند.
خلاصه حرف اینکه به نظر میرسد تحریم بنزین ایران گرچه احتمالن هزینه تامین بنزین را بالا میبرد (و شاید چیزی حدود 2-3 میلیارد دلار در سال هزینه اضافی تحمیل کند) ولی واقعن چیزی نیست که کشور را فلج کند.

نظرات
محمدرضا :
حامد جان یک چیزی که توی محاسبه هات در نظر نگرفتی هزینه غیر مالی این عمل هست.
فشارهای متعددی که این کار به جامعه وارد می کند باعث نارضایتی های فراوان می شود و به تبع ریزش هواداران حکومت/دولت که متوجه می شوند سیاستهای غیر عاقلانه و دشمن تراش حکومت در این فشارها بی تاثیر نیست.
بعید می دونم مردم همون مردم دوران جنگ (با همه کمبودهای آن دوران) باشند.
حامد: محمدرضا نکته من این است که حتی همان هزینههای غیرمالی هم زیاد نخواهد بود.
محمدرضا - February 9, 2010 04:03 AM
مهدی :
به نظرم خیلی عوامانه،سطحی و غیر کارشناسانه بود...
حامد: مهدی جان من سه دلیل اصلی برای کم اثر بودن ذکر کردم. بحث من تنها هم نیست. این نظر متخصصان اقتصاد انرژی است. کاش میگفتی کدامش غلط است.
مهدی - February 9, 2010 05:02 AM
کاوه :
متاسفم از این تحلیل. جهان همه تلاشش را می کند که حکومت ایران را مهار کند. جنبش سبز باید از این اقدامات حمایت کند. کاش کمی درک می کردید که با دست روی دست گذاشتن، ایران به کره شمالی دومی تبدیل می شود که از طریق طرح یارانه ها مردم را به روشی کمونیستی مهار کرده و با بمب اتم برای اقدامات جنایتکارانه اش چتر ایجاد کرده و با تهدید دنیا به استفاده یا تکثیر سلاح اتمی قدرت چانه زنی بر اعمال دیوانه وارش پیدا کرده.
متاسفم که افرادی مثل شما بدون آنکه هیچ راه حلی برای مردم بیچاره ایران ارایه کنید از همان مختصر اقدامی هم که جامعه جهانی می کند نگران هستید.
حامد: من با هر سیاستی که باعث فشار به مردم عادی بشود تا جامعه جهانی به اهدافش برد مخالفت خواهم کرد.
کاوه - February 9, 2010 06:05 AM
hasan :
اگر این طرح تحریم بنزین شکست بخوره احتمالا به طور طبیعی به حمایت احمدی نژاد در داخل (و خارج) ایران هم اضافه خواهد شد. بعید میدونم بدون رضایت چین این جور فشارها نتیجهای داشته باشه
hasan - February 9, 2010 06:31 AM
معصومه :
من تاحالا فکرمیکردم کشورمون یه جورایی فلج مغزیه باتحریم اوضاعش بدترازبد میشه!همین سهمیه بندی بنزین شاید دردراز مدت خوب باشه ولی فشارروانی داشت که هنوزم اثرش رومردم هست جالبه همین دیروزبچه یکی ازفامیلا باذوق ازباباش پرسیدعیدکجامیرن سفر؟نبودین ببینید باباهه چطوردادو هوار کردکه سفرتعطیل گشت وگذار ونمیدونم یه دور بچرخیم باماشین ومن میرم اینور و اونور منو برسون همه دیگه فراموش حالا چرا؟چونکه بنزین ندارم ازکجا بیارم آب بریزم راه نمیره مگه نمیدونید تحریمه دیگه همینم گیر نمیادخداروشکرکه مترو و قطار و..نداریم هواپیماپول ندارم خداتومن قیمت بلیط گازم نداریم که ماشین گازسوز بشه خرید خلاصه ازین حرفا.حالا شاید اینجوریم که میگفت نباشهککه اینجاهست ولی تواون شرایط هیچ تحلیل اقتصادی راضیش نمی کرد.یه سوالم داشتن که چه جوریه مابزرگترین منبع نفت وگاز رو داریم اونوقت باید نگران سهمیه وتحریم باشیم؟من که جوابی نداشتم که قانع کننده باشه این اوضاع سیستان وبلوچستانه ما که بخیل نیستیم خداکنه شهرای دیگه هیچ مشکلی نداشته باشن.
حامد: ما نفت و گاز داریم ولی ظرفیت پالایشگاهی کافی نداریم که اونم به خاطر غیراقتصادی بودن ساخت پالایشگاه بوده.
معصومه - February 9, 2010 09:56 AM
Hamid :
عزیز دلا، اصولاً این چیزایی که شما میگید نیست. که قاچاق کنند آاو این حرفها- که اگه میشد در مورد انرژی هستهای میکردند.
در پالایشگاهها و پتروشیمی یه محصولی هست که نمیدونم چی ولی میتواند این محصول را با بنزین چنشین کنند. ولی مساله اینه که این محصول برای پتروشیمی بسیار ارزشمند
و پترو شیمی بسیار متضرر خواهد شد، و به حال روزی که امروز بانکهامون دارند در میاید.
حامد: حال شما خوبه؟ چی انرژی هستهای را قراره قاچاق کنند؟ بنزین با تجهیزات هستهای یکی است؟ بنزین را همه جای دنیا میشود خرید.
Hamid - February 9, 2010 10:12 AM
Kimia :
I wonder why is every one taking this analysis so personally. We can take this as a simple academic input by some economists and try coming up with anti arguments in case we appose it
Kimia - February 9, 2010 11:04 AM
sara :
https://7tir.info/index/viewtopic.php?t=32738
۱- شما وظیفه دارید به غیر تبلیغ کردن برای 22 بهمن دو گروه را قطعا برای آمدن به راهپیمایی راضی کنید . اول خانواه خودتان را . به ایشان بگویید 22 بهمن یک راهپیمایی صد در صد بی خطر در حضور سفرا و خبرنگاران جهان است که همه خانوادگی در آن شرکت می کنند . و دومین گروهی که باید راضی شوند دو نفر از دوستانتان است . هرچقدر هم که بترسند به ایشان بگویید می رویم و فقط نگاه می کنیم ببینیم چه خبر است . به ایشان اطمینان دهید که هیچ کاری نمی کنید و هیچ شعاری نمی دهید فقط می روید و دو نفر همراه می خواهید که تنها نباشید . اگر میخواهیم جمعیت ما تضمین شده باشد هیچکس نباید تنها راهی شود از همین الان دو نفر از دوستانتان را برای همراه شدن با شما راضی کنید . وقتی چند نفر با هم باشید راحت تر می توانید مبتکر آغاز شعارها شوید .
2- حتما نماد سبز با خود ببرید . ده حزب رسمی و قانونی ایران فراخوان داده اند و گفته اند با نماد سبز بیاید . حتی اگر از لحظه اول مراسم نماد سبز را بیرون بیاورید کسی با شما برخورد نمی کند اما توصیه می شود این کار را نکنید . نمادهای سبز را وقتی خارج کنید که به میدان آزادی رسیده باشید .
3- صبح خیلی زود از خانه خارج شوید . حکومت قصد دارد سخنرانی احمدی نزاد را پانزده دقیقه قبل از زمان رسمی آغاز مراسم برگزار کند و زود هم پایان دهد . ما باید ساعت 8 صبح میدان آزادی باشیم تا بتوانیم این میدان را مال خود کنیم . سخنرانی احمدی نزاد احتمالا ساعت 9 و پانزده دقیقه شروع می شود و این در حالیست که زمان آغاز مراسم ساعت نه و سی دقیقه اعلام شده است . بر روی حضور زود هنگام در میدان آزادی خیلی کم تبلیغ شده است . در سایتهای دیگر و در سطح شهر این موضوع را تبلیغ کنید که زمان آغاز تجمع سبزها ساعت 8 صبح در میدان آزادی است .
4- هنگام آغاز سخنرانی احمدی نزاد کوبنده و یک صدا و هماهنگ شعار بدهید طوری که محمود نتواند سخنرانی را ادامه دهد .
شعارها می تواند این باشد :
دروغ گو دروغ گو شصت و سه درصدت کو .
استقلال آزادی جمهوری ایرانی
5 - با خود سوت همراه داشته باشید و هنگام سخنرانی احمدی نزاد سوت بزنید - بعد از اینکه محمود فرار کرد هم به سوت زدن ادامه دهید . در برابر بلندگوهایی که در مسیر نصب کرده اند همراه داشتن سوت می تواند پاسخ مناسبی باشد . صدای سوت در فیلم هایی که از 22 بهمن در رسانه های جهان پخش خواهد شد ، یکی از نشانه های حضور سبزهاست . با سوت کاری کنیم که صدا و سیما در هیچ جایی از مراسم نتواند گزارش مستقیم پخش کند . کم کردن صدا طوری که صدای سوت مردم شنیده نشود در پخش زنده ممکن نیست .
- در سایر کشورها مردم یک هفته در خیابان می مانند تا به حواست خود برسند . تظاهرات فقط برای نشان دادن اعتراض نیست . تظاهرات می تواند هدفمند باشد و ماندن در خیابان یکی از مهمترین راه های هدفمند کردن تظاهرات است . حال که متاسفانه با وجود تاکید بسیار رهبران جنبش به این مهم توجه ندارد مردم می توانند به صورت خودجوش فقط تا شب ماندن در خیابان را تمرین کنند بخصوص اینکه جمعیت ما در 22 بهمن آنقدر زیاد است که بتوانیم به راحتی تا ساعت 11 شب در خیابان بمانیم و هیچ نیرویی توان پراکنده کردن ما را نداشته باشد . توجه کنید که 22 بهمن فینال است و نباید پتانسیل میلیونی که با ماها تبلیغ به خیابان آوردیم را بعد دو ساعت راهپیمایی به خانه برگردانیم . کافیست یک میلیون نفر از ساعت 12 ظهر سر جای خود بنشینند و تا ساعت 11 شب در خیابان بمانند . تا تاثیر حرکت 22 بهمن ده برابر شود .
sara - February 9, 2010 12:05 PM
Parisa :
سلام حامد
تحريم ها در عمل شروع شده، لازم نیست حتمن قانون بشود که اثرش را بگذارد.
بيش تر شرکت های اروپايی که صادرکننده بنزين به ايران بوند صادراتشان را قطع کرده اند يا به حداقل رسانده اند.
با چند تاجر بنزين که صحبت می کردم با تو هم نظر بودند؛ شرکت های واسطه و شرکت های دولتی آسيايی همین الان هم بازار را گرفته اند.
تنها مشکل اين است که اگر شرکتهای کشتی رانی هم به زودی مشمول اين تحرِپم بشوند ديگر به سختی بتوان کشتی پيدا کرد که بخواهد آن طرفی برود. ببين که در اين شرايط بارگيری خود کشتي های ايرانی هم پيچيده خوامد شد.
در ضمن، با اين که حرفت را قبول دارم موافق ام که اصلن حرفه ای بيان نشده. اگر فکت مرتبط با اين موضوع نداشتم حرفت را قبول نمی کردم (مصداقش حرفت راجع به مازاد بنزين در اروپا است - نمی دانم چرا ريلاينس هند را که دو قدمی ايران است جا انداختی)
يکی بود می گفت آقايانی که در واشنگتن نصميم می گيرند آن قدر بازار را درک نمی کنند که بفهمند شاهرگ اقتصاد ايران نفت خام است و نه بنزين؛ يا می فهمند و می دانند کالايی را تحريم کنند که بعد تبليغاتی قوی داشته باشد بدون آن که کسی را فلج کند.
Parisa - February 9, 2010 12:17 PM
بشير :
به گمانم كساني كه در كنگره و دولت آمريكا تصميم مي گيرند، هم از اين موضوع مطلع باشند. در زمانهاي قديم وقتي كه ملوانها در كشتي كاري براي انجام دادن نداشتند، آنها را وا مي داشتند كه كف كشتي را تميز كنند تا بيكار نمانند، زيرا بيكار شدن ملوان مي توانست باعث نزاع بين آنها يا شورش در كشتي شود. به گمانم در اين موضوع هم صرفا دولت و كنگره آمريكا به صورت نمادين حركاتي را انجام مي دهند تا مواضع خودشان را براي ايران ترسيم كرده باشند و تصميمات ايران را بي جواب نگذاشته باشند، در عين حال اين كه نيازي به عكس العمل فوري و قاطع حس نمي كنند.
بشير - February 9, 2010 01:02 PM
:
سلام قسمت مهم قضیه، بار روانی این قضیه است که تو این گیر و دار باید به فکر کسری بنزین و فشاری که به تبع اون به قشر ضعیف جامعه میاد باشن. با این تحریم از یه طرف و حذف یارانه ها و افزایش قیمت بنزین از طرف دیگه، فشار اصلی روی مردمی میاد که الان خاموشن و اعتراضشون جدی نیست.
Anonymous - February 9, 2010 01:43 PM
:
نظر شخصی من:
هر کسی که حاضر هست با فشار اومدن به مردم کشور خودش اونها رو وادار کنه که تغییر نظر بدن یک فرد خائن به مردم کشور خودش هست. هر گروه سیاسی در هر کشوری که چنین موضعی بگیره و منافع بلند مدت و اکثریت مردم کشور خودش رو حاضر باشه برای بدست آوردن منافع گروهی خودش فدا کنه هم به شدت مورد برخورد قرار گرفته و می گیره.
هدف اصلی تحریم ها فشار آوردن به مردم کشورهاست تا ناراضی بشن و تغییر نظر بدن، نه به دولت و حکومت. واقعا بعضی فعالین سبزها یا احمق هستند که این رو نمی فهمند که هدف تحریم فشار به مردم و نه حکومت است یا اینکه به این شدت سیاست باز و دروغگو هستند. ولی چیزی که در عمل اتفاق می افته افزایش نفرت مردم از دولت و حکومت نیست، بلکه از کسانی هست که این گونه تحریم ها رو حمایت می کنند.
در مساله هستی هم همین طور هست. اصلاح طلب ها که خودشون حاضر شدن تمام غنی سازی رو تعطیل کنند الان دادنش در می آید که تعویض اورانیوم با خلوص کم با سوخت برای رآکتور تهران بر خلاف منافع ملی هست. تنها دلیلش هم این هست که می خوان فشار خارجی بر ایران باشه تا دولت و حکومت تحت فشار باشه. من به موسوی رای دادم و از احمدی نژاد شاکی هستم ولی این رفتارها پست و کثیف برای بدست آوردن منافع سیاسی با فدا کردن منافع بلند مدت کشور و فشار کشورهای خارجی به مردم واقعا حال من رو بهم می زنه.
Anonymous - February 9, 2010 04:16 PM
amir :
ممنون بابت این تحلیل.اگر ممکنه اطلاعات بیشتری در این مورد بدین.در ضمن آیا همراهی بخشی از بازاهای آسیا و اروپا با توجه به موضعگیریهای اخیر دولت ایران،با آمریکا تاثیری بر این بازارهای قاچاق بنزین ندارد؟
amir - February 9, 2010 04:31 PM
:
حامد جان به صورت خلاصه مواردی را که شما مد نظر قرار ندادی به شرح ذیل است:
1-مهمترین موضوع،شما عنوان کردی با افزایش وسایل نقلیه گازسوز مشکل حل می شود...در حال حاضر جایگاه های CNG ظرفیت تعداد وسایل نقلیه گازسوز را ندارند چه رسد به افزایش...شرکت (منحل شده) گازخودرو به عنوان متولی سابق و شرکت گاز به عنوان متولی امروزی توانایی سرمایه گذاری برای افزایش جایگاه هارا ندارند...ازلحاظ واردات ملزومات اعم از نازل،کمپرسور...تحت تحریم شدید قرارداریم...افراد حقیقی حاضر به سرمایه گذاری در این صنعت با وجود اعطای وام نبوده و نیستند چرا که جایگاه داری عملا سود دهی مناسبی با توجه به قیمت بسیار پایین گاز ندارد...
(قبل از عزیمت به خارج از کشور در این زمینه تحقیقات مفصلی انجام دادم)
موضوع بعدی:کانورت کردن وسایل نقلیه از دیزل و بنزین به گاز که نوعی سوخت خشک محسوب می شود باعث استهلاک و نهایتن کاهش کارآمدی وسایل نقلیه خواهد شد...
از همه مهمتر خودم به عنوان دانشجوی دکتری مهندسی نفت که از دوره کارشناسی و همچنین ارشد بحث بسیار حیاتی صیانت از مخازن را دنبال کرده ام با هرگونه افزایش مصرف گاز طبیعی مخالفم چرا که در حال حاضر ایران با داشتن دومین ذخایر گاز کشف شده بعد از روسیه نه تنها صادرات قابل قبولی ندارد بلکه دچار چالشی بزرگ درمقابل مصرف بی رویه گاز(که رکوردشم زده شد چند روز پیش)،صادرات و تزریق مجدد به مخازن می باشد...به دلیل مصرف بیش از اندازه متاسفانه کشور نه تنها توانایی صادرات را از دست داده(در شرایطی که نیاز اروپاو چین به گاز می تواند به خود به عنوان عاملی تعیین کننده و اهرم فشاری در برابر غرب عمل کند)بلکه در حال حاضر به بهانه های مختلف وارد کننده گاز ازترکمنستان شده ایم و با مشکل تزریق مجدد به مخازن نفتی هم مواجه هستیم که مطمئنم نیازی به توضیح بیشتردلیل مهم بودن این نیازبه تزریق نداری...
مورد بعدی:به جرات پالایشگاه های کشور ظرفیت تامین بنزین مورد نیاز داخل را ندارند و دلیل تخلف وزارت نفت و واردات همین محدودیت ظرفیت پالایشگاه هاست...
و نهایتا اثر روانی حاصل از این قضیه بر مردم در حال حاضر که حتی توانایی پذیرش طرح هدف مندی را ندارند غیر قابل تصور خواهد بود
حامد: مهدی جان ممنون. ببین من تناقضی بین دو نوشته نمیبینم. تو روی روندهای بلندمدت متمرکز شدی. بحث من مدیریت رفع تحریم در کوتاه مدت است. در این فاصله هم خوراک پالایشگاه ها را میتواند تا حدی دستکاری کرده و مقداری به تولید بنزین افزود. ضمن این که من نگفتم همه مصرف داخل از پالایشگاه های داخلی بیاید. بحث صیانت هم وقتی است که کشوری در وضعیت پایدار باشد و به بهینهسازی بلندمدت فکر کند. در شرایط اضطراری فعلن این ملاحظات کنار میرود. در مورد زیرساخت گاز کاملن درست میگویی. من هم حواسم به این موضوع بود ولی باز وقتی شرایط اضطراری مطرح شود میتوان با تزریق سوبسید این جایگاه ها را افزایش داد.
خلاصه اینکه بلی اگر تحریم بنزین برای 5 سال و ده سال ادامه پیدا کند کمر اقتصاد ایران را میشکند ولی اگر قرار باشد برای چند ماه و یک سال باشد اتفاق خیلی اساسی نمیافتاد.
Anonymous - February 10, 2010 06:20 AM
مهدی :
حامد جان دلایلی را که خواسته بودی برایت فرستادم(کامنت بالایی)...البته من جسارت کردم دکتر جان
مهدی - February 10, 2010 07:17 AM
:
با توجه به اين واقعيت كه پيآمدهاي كمبود احتمالي بنزين متوجه كم درآمدترين اقشار جامعه ايراني خواهد بود؛ اين اقدام امپرياليستي را - كه مَثل قديمي "كينه شتري" را در ذهن تداعي مي كند- از بيخ و بن محكوم مي كنم
Anonymous - February 10, 2010 08:35 AM
:
ازطرز نوشتن تنوینها سوادت و سطح تحلیلهایت معلوماست. لطفاً فردا برای استخدام به موسسه کیهان، کوچه شهید شاهچراغی مراجعه کنید.
حامد: باز یکی توی بالاترین به وبلاگ ما لینک داد.
Anonymous - February 10, 2010 09:38 AM
:
دلایل زیادی برای رد این تئوری وجود داره و در اصل خود نویسنده هم باید تا حدودی متوجه میشد. ۱- صفهای طولانی اتومبیل برای گاز که گاهن به چندین کیلومتر هم میرسه، مثل اینکه از چشم نویسنده بدور مانده. اگه مجبور باشی ۳ تا ۴ ساعت در این هوای سرد اینتوری تو ماشین بگذرونی شاید دیگه اینجوری راحت نظر ندی. ۲- مگه رساندن بنزین به همین راحتی از طریق دریا و خشکی به ایران ممکنه ؟ از کدوم کشور؟ در حال حاضر بنزین از ایران به کشورهای همسایه قاچاق میشه و نه برعکس. ۳- فکر میکنی اگه شکم مردم سیر بود، آیا باز هم چنین روزهایی رو تجربه میکردیم؟ یه لحظه فکر کردم متن سخنرانی احمد ی نژاد تو مسجد محل رو چاپ کردی.
حامد: الان برای این بنزین از ایران به خارج قاچاق میشه که قیمت داخلیاش پایینتره. وقتی قیمتها برعکس بشه مسیر قاچاق معکوس میشه. خود وجود مسیر و زیرساخت قاچاق دلیلی برای تایید فرضیه من است.
Anonymous - February 10, 2010 10:11 AM
جواد :
آیا تا چه حد و چه میزان میتوان بنزین گران قیمت رو به جامعه تزریق کرد؟ و آیا با قاچاق بنزین اصلا میشه یک کشور رو سر پا نگاه داشت؟ صحبت از میلیونها لیتر بنزین مصرفی روزانه است و نه اون مقدار که در حال حاضر توی باک یدک یا با الاغ به کشورهای همسایه قاچاق میشه.
حامد: حمل از کشورهای همسایه یکی از راههای چندگانه است. الان با الاغ و وانت و کامیون قاچاق میشود چون غیرقانونی است. وقتی بحث واردات به قیمت روز از کشور همسایه مطرح باشد آن وقت با تانکر حمل میشود. دقت کنید که کسی نگفت این کار هیچ هزینهای ندارد. بحث این است که آیا کشور را فلج میکند یا نه. ضمن اینکه دریای خزر بستر خوبی برای حمل بنزین از روسیه و بقیه کشورهای اطراف دریا در مقیاس بزرگتر از تانکر زمینی است.
جواد - February 10, 2010 10:30 AM
جواد :
شما مثل اینکه معنی تحریم رو نفهمیدی هنوز. در صورت تحریم باید این بنزین به ایران قاچاقی وارد بشه. در ضمن قرار نیست که همه چی یه مرتبه از هم بپاشه. در حال حاضر داره همه چی نیم بند میگذره، این حالت میتونه با گذشت زمان به فلج کامل تبدیل بشه.
حامد: شما مثل اینکه خیلی اصطلاح تحریم را جدی گرفتی. آمریکا شرکتهای فروشنده بنزین به ایران را تحریم کرده. کشوری که زمون جنگ اسلحه آمریکایی وارد میکرد سخته براش بده ممد قلی حسن اف توی ترکمنستان و آذربایجان بخرن بعد زمینی وارد کنه؟ یعنی خیال میکنی آمریکا قراره دور تا دور ایران سرباز بزاره که کامیون سوخت وارد نشه؟ بابا جان عراق که فضای دسترسیاش از ایران خیلی محدود بود زیر آن تحریمهای جهانی سوخت میفروخت. واردات بنزین که جای خود دارد.
جواد - February 10, 2010 10:54 AM
جواد :
ایران بنزین رو کوپنی کرد تا پیشاپیش به جنگ این تحریم بره، یعنی اینکه به اندازه کافی مهم هس، حالا شما هرچی دوست داری اسمش رو بزار. شرکتهای بزرگ دنیا یکی پس از دیگری قرار دادهاشون رو لغو کردن و میکنن. در مورد عراق هم باید گفت که جناب صدام نفت میفروخت ولی کسی پول بهش نمیداد و خریدارها طبق UN فقط اجازه داشتن آذوقه بدن. مگر به صورت قاچاق. ناگفته نماند که هواپیماهای عراقی اجازه ترک حریم عراق رو نداشتن. اگه این قانون برای ایران تصویب بشه چی؟ ایران ایر در صورت تصویب این قانون چه کار می خواد بکنه؟
حامد: برنامه نفت در برابر غذا بحث متفاوتی بود از فروش قاچاق نفت عراق.
جواد - February 10, 2010 11:23 AM
ali :
حامد تو بی کاری ها به خدا.
بابا حوصله دری به جای مقاله نوشتن و به تحقیق رسیدن خودتو درگیر کج فهمی های یک عده میکنی.
ali - February 10, 2010 04:46 PM
:
آیا ایده نابی برای اعمال فشار بیرونی به حکومت با کمترین هزینه برای مردم به نظرت می رسه؟ اینجا وقت به کار گیری ای کیو و علمه ها
Anonymous - February 10, 2010 11:56 PM
محمد علي :
هميشه وبلاگتون رو ميخونم...
خيلي ساده ولي علمي وپر محتوا مينويسيد...اينجا باعث شده من به اقتصاد علاقه مند بشم...
محمد علي - February 11, 2010 01:11 PM
کارشناس :
سه دلیل برای اینکه به حامد حرف مفت میزنه
1-پالایشگاههای ایران ظرفیت تولید بنزین برای مصرف ضروری کشور رو هم ندارند چون بنزینی که در حال حاضر عرضه میشه همش صرف نیاز ضروری میشه یعنی چیزی مازاد بر مصرف نداریم حالا اگه ناگهان 40% کم بشه کشور کاملا فلج میشه تازه در نظر بگیرید که پالایشگاهها همگی فرسوده اند و ایران قدرت ساخت تجهیزات نفت و گاز رو نداره و ما تحریم هستیم یعنی نمیتونیم قطعه یدکی وارد کنیم پس اگه پالایشگاهی خراب شد کارش تمومه
2-در مورد گاز سوز کردن خودروها اولا استخراج گاز نیاز به تکنولوژی داره که باز ما تعطیلیم دوما اون کپسولهای گازی که نصب میشه روی خودرو وارداتی است و به خاطر تحریم دیگه وارد نمیشه پس این طرح مسخره هم منتفی است
3-در مورد قاچاق و دریا و این مهملات باید بدونی هیچ جای دنیا هیچ کشوری نمیتونه 40% بنزین مصرفیش رو قاچاقی وارد کنه و تازه اگر این فرض محال رو بپذیریم که میشه قیمت بنزین چند ده برابر قیمت جهانی میشه که همین امر باعث میشه تو کشور کسی نتونه بنزین با این قیمت بپردازه . اگر دولت نامحترم بخواهد یارانه بده اون موقع باید کل کل بوجه رو به این کار اختصاص بده
این فقط سه دلیل ساده برای اثبات احمقانه بودن حرفهای شما بود میشه 400 دلیل دیگه هم آورد که ثابت کنه تحریم بنزین ایران رو نابود میکنه
لطف کن از این به بعد قبل از باز کردن گاله یکم فکر کن
حامد: ها ها. آدمهای خیلی کارشناستر از شما دقیق همین طوری فکر میکنند که من فکر میکنم. خوبه خودت میگی پالایشگاهها تا 60 درصد مصرف داخلی را تامین می کنند. ظرفیتهای جدید پالایشگاهی هم دارد اضافه میشود. هیچ کشوری با داشتن چیزی حدود 60-70 درصد تولید در داخل در کوتاه مدت فلج نمیشود. قیمت واردات هم ده برابر قیمت جهانی نمیشود.
کارشناس - February 12, 2010 12:31 PM
کارشناس :
سه دلیل برای اینکه به حامد حرف مفت میزنه
1-پالایشگاههای ایران ظرفیت تولید بنزین برای مصرف ضروری کشور رو هم ندارند چون بنزینی که در حال حاضر عرضه میشه همش صرف نیاز ضروری میشه یعنی چیزی مازاد بر مصرف نداریم حالا اگه ناگهان 40% کم بشه کشور کاملا فلج میشه تازه در نظر بگیرید که پالایشگاهها همگی فرسوده اند و ایران قدرت ساخت تجهیزات نفت و گاز رو نداره و ما تحریم هستیم یعنی نمیتونیم قطعه یدکی وارد کنیم پس اگه پالایشگاهی خراب شد کارش تمومه
2-در مورد گاز سوز کردن خودروها اولا استخراج گاز نیاز به تکنولوژی داره که باز ما تعطیلیم دوما اون کپسولهای گازی که نصب میشه روی خودرو وارداتی است و به خاطر تحریم دیگه وارد نمیشه پس این طرح مسخره هم منتفی است
3-در مورد قاچاق و دریا و این مهملات باید بدونی هیچ جای دنیا هیچ کشوری نمیتونه 40% بنزین مصرفیش رو قاچاقی وارد کنه و تازه اگر این فرض محال رو بپذیریم که میشه قیمت بنزین چند ده برابر قیمت جهانی میشه که همین امر باعث میشه تو کشور کسی نتونه بنزین با این قیمت بپردازه . اگر دولت نامحترم بخواهد یارانه بده اون موقع باید کل کل بوجه رو به این کار اختصاص بده
این فقط سه دلیل ساده برای اثبات احمقانه بودن حرفهای شما بود میشه 400 دلیل دیگه هم آورد که ثابت کنه تحریم بنزین ایران رو نابود میکنه
لطف کن از این به بعد قبل از باز کردن گاله یکم فکر کن
کارشناس - February 12, 2010 12:32 PM
:
باعث شفافیت میشه. اصولا اعداد و ارقام در ایران کاربردم داره مگه؟
Anonymous - February 12, 2010 04:40 PM
محمد علي :
جناب مثلا كارشناس
حامد نگفت كه تاثيري نداره
گفت نميتونه اين طرح كشور رو فلج كنه...
از طرز حرف زدنت معلومه چه قدر حاليته...
محمد علي - February 13, 2010 03:42 PM
س. :
(در مورد بعضی کامنت ها) واقعن تو رو خدا ببین مردم چطوری حرف می زنند. انتظار هم دارند حرفشون شنیده بشه؟ این ها واقعا مصداق خشونت هستند.
در ضمن این واقعاً بامزه بود: "حامد: باز یکی توی بالاترین به وبلاگ ما لینک داد."
س. - February 13, 2010 11:10 PM
بهزاد :
لطفا ادرس ایمیل خودتون را در صفحه اصلی قرار دهید در باکس تماس ادرس ایمیلی از شما قرار ندارد من با فایرفاکس این صفحه را باز کردم
حامد: چه قدر عجیب من در فایر فاکس میبینمش. در هر صورت
ghoddusi at جی میل dot com
بهزاد - February 14, 2010 06:36 AM
:
در خصوص نوشته ات هم باید بگم که مصرف روزانه بنزین ایران 66 میلیون لیتر و تولید روزانه ان در پالایشگاههای ایران 45 میلیون میباشد(!!) از طرفی طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس ایران تا ده سال دیگر قادر به استخراج و صادران نفت نیست(یه تحقیق دانشگاهی شخصی اینجانب تنها به بررسی عامل کاهش فشار مخازن نفتی و تاثیر این عامل درعدم توانایی استخراج نفت می پرداخت) متاسفانه بعد از انقلاب میزان واردات تکنولوژی نفتی و پتروشیمی به ایران به شدت کاهش یافته و همواره با افت ظرفیت استخراج روبه رو بوده ایم که در مواردی چون فاز های پارس جنونی باعت عقب ماندگی فاحش ایران نسبت به سایرین گردیده است
حامد: ممنون. قطعن همین طور است. به این خاطر هم بنده گفتم 60 درصد مصرف در داخل تولید میشود. ضمنن افت فشار هم درست است ولی مساله بلندمدت است. بنده هم اتفاقن دارم مقالهای روی همین موضوع افت تولید در بلندمت مینویسم. گزارش مجلس را هم دیدهام ولی به نظرم بیش از حد ساده است و خیلی دینامیکهای طرف تقاضا را در نظر نگرفته است. کمی شبیه گزارش کلاب رم بود.
Anonymous - February 14, 2010 06:49 AM
Yass :
به نظر من به هر حال افزایش قیمت بنزین اجتناب ناپذیره، و البته حذف یارانه ها. چون هر دو در راستای سیاستهای اقتصادی برای ورود ایران به بازار جهانی است. ولی اینکه قیمتها در ایران روز به روز به قیمتهای جهانی نزدیکتر میشه ولی حداقل حقوق و دستمزد مصوب دولت همچنان پایینه، چیزیه که جای سوال داره و عملکرد دولت رو زیر سوال می بره. قیمتها رو به رشده و توان خرید مداوم در حال کاهش.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Yass - February 16, 2010 06:12 PM
:
تحریم بنزین و افزایش فشار به مردم عادی هیچ کمکی به بر هم خوردن توازن قوا بین مردم و حکومت به نفعِ مردم نمی کنه، بلکه بر عکس هر چقدر مردم از نظر اقتصادی ضعیف بشن، موضعِ نسبیِ حکومت قوی تر میشه. دوستان توجه دارن که تو کره شمالی و برمه و عراقِ صدام حسین مردمِ مفلوک،از نظرِ سیاسی هم، ضعیف بودند و هستند. همچنان که دوستان گفتن، این تحریمِ نفته که گر چه هم به حکومت و هم به مردم فشار میاره، ولی توازنِ قوا رو به نفعِ مردم تغییر میده؛ واسه که پولِ نفت مستقیم میره جیبِ حکومت.
این مقاله دباشی رو هم حتماً خوندین که ریسکِ تحریم ها رو یادآور شده.
http://edition.cnn.com/2009/WORLD/meast/08/05/dabashi.sanctions.iran/index.html
تحریمِ بنزین تنها هزینه ی جذبِ چماق به دستها رو واسه حکومت پایین میاره.
Anonymous - February 18, 2010 02:09 PM