• مصایب و خوشی‌های ارز نفتی (اندیشه پویا شماره ۵۱)

    نرخ ارز در هم هجای دنیا یک متغیر مهم اقتصاد کلان برای سیاست‌گذاران و بنگاه‌هاست ولی کمتر می‌بینیم که مردم عادی درگیر نرخ ارز کشورشان باشند، در واقع بسیاری از آنان احتمالا هیچ اطلاع و علاقه‌ای به بحث نرخ ارز ندارند. نرخ ارز در کشور ما برعکس، اهمیت روزمره برای عامۀ مردم دارد و تصمیمات و متغیرهای زیادی به آن گره خورده است. از سال‌های قبل انقلاب خبر ندارم ولی تقریبا در تمام سال‌های پس از انقلاب خصوصا پس از پایان جنگ دیده‌ایم که قیمت دلار به طور مداوم یک دغدغه و مسئلۀ بزرگ برای جامعۀ ایران بوده است. می‌توان چند سؤال کلیدی در این رابطه طرح کرد: ۱) چرا مسئلۀ نرخ ارز برای مردم کشور ما این قدر حیاتی است؟ ۲) چرا در حالی که سیاست ارزی در اکثر کشورها تبدیل به امری روتین شده است و یا اساسا از دستور کار کنترل دولت خارج شده است، در اقتصاد ایران هنوز موضوعی است که بر سر اصول آن توافق نظر وجود ندارد و مدیریت آن‌هم پیچیده و غیربدیهی است؟ ۳) چرا بر خلاف اکثر اقتصادهای دیگر که نرخ ارز در آ نها نوسان دائمی ولی کوچک و پیوسته دارد، قیمت ارز در تاریخ سی سال گذشتۀ کشور با جهش‌های ناگهانی و بزرگ مواجه شده است؟ پرداختن دقیق به سؤالات دشواری از این جنس فرصتی بسیار بیشتری از این یادداشت کوتاه نیاز دارد و ما فقط سرنخ‌هایی را در مورد آن‌ها طرح می‌کنیم. اصل مطلب را این‌جا بخوانید. 

    بازگشت
نظرات

2 پاسخ به “مصایب و خوشی‌های ارز نفتی (اندیشه پویا شماره ۵۱)”

  1. سعید گفت:

    سلام وقت شما بخیر
    بسیار اتفاقی از طریق گوگل به صفحه‌ی شما هدایت شدم، وقتی پروفایل رو خوندم، اول یک مقداری برای بنده غیرقابل باور بود که فردی با این رزومه‌ی علمی و خارج از ایران، چنین مطالبی رو اون هم با زبان فارسی در سایت خودش منتشر کنه، برای همین نام شریف حضرت عالی رو سرچ کردم و بعد از مشاهده ی نتایج، بیشتر هم تعجب کردم…
    از شما تشکر میکنم بابت این مطالب خوبتون و اینکه وقت میزارین.
    امیدوارم این روحیه شما برای امثال من که قصد اپلای و ادامه تحصیل در خارج از کشور رو داریم هم ایجاد بشه و هویت خودمون رو از یاد نبریم.
    سپاس فراوان از شما

  2. Ahmad Mohammadpour گفت:

    سلام،
    مطالبتون رو مدتیه دنبال میکنم، با وجود اینکه حدث میزنم خیلی درگیر باشید، لطفا غافل نشید از ارائه تحلیل جدید.
    متشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا با فونت انگلیسی به سوال زیر پاسخ بدهید: *

درباره خودم

حامد قدوسی٬ متولد بهمن ۱۳۵۶ هستم و با همسرم مريم موقتا در نزدیکی نیویورک زندگي مي‌كنم. در دانش‌گاه اقتصاد مالی درس می‌دهم. به سینما، فلسفه و دين‌پژوهي هم علاقه‌مندم.
پست الکترونیک: ghoddusi روی جی‌میل

جست و جو

اشتراک ایمیلی

ایمیل خود را برای دریافت آخرین مطالب وارد کنید.

بایگانی‌ها